INTERVJU

Zoran Koščec: Varteks već izglačao sve svoje gubitke

Foto: import
Zoran Koščec: Varteks već izglačao sve svoje gubitke
07.11.2006.
u 13:41
Pogledaj originalni članak
Zoran Koščec došao je na Varteksovo čelo prije nešto manje od dvije godine. Ta je tekstilna tvrtka u međuvremenu uspjela provesti promjene koje su uzrokovale to da će Varteks ovu godinu završiti bez gubitaka, što se gotovo ne pamti, barem ne u posljednjih 10 godina. Varteks, predvodnik nekad moćne tekstilne industrije, pokušava se etablirati kao modna kuća, a snagu kompaniji dodat će i poslovi vezani za prenamjenu golema prostora u središtu Varaždina, na kojem sada posluje tvornica. O svim tim promjenama i planovima razgovaramo sa Zoranom Koščecom, predsjednikom Varteksove uprave.

VL: Varteks je počeo veliku konsolidaciju i restrukturiranje. Kakvi su rezultati, financijski i poslovni?
KOŠČEC:
Početkom 2005. godine preusmjeren je proces strateškog restrukturiranja tvrtke. Nastavljena je financijska konsolidacija kompanije te je počelo uvođenje novih prodajnih koncepata. U lipnju, već nakon prvih 100 dana novog menadžmenta, zaustavljen je rast gubitka iz poslovnih aktivnosti.
Pozitivan trend nastavljen je i ove godine. Za prvih je šest mjeseci ukupni gubitak (3,2 milijuna kuna s Tiskarom) sedam puta manji u odnosu na prijašnju godinu, a operativna dobit (13 milijuna kuna) dvostruko je viša u odnosu na godinu prije, nastavljajući rast od 20 milijuna kuna na godinu.
Uprava je postavila cilj završiti 2006. godinu oko pozitivne nule, a sadašnji poslovni i financijski pokazatelji upozoravaju na to da smo blizu. Takav je cilj veoma ambiciozan, ali izvediv, s time da određene inicijative i modele potpore očekujemo i od države.

VL: Je li rast Varteksove dionice rezultat tih napora?
KOČŠČEC:
Pozitivne su rezultate vrednovali i investitori, što je utjecalo na rast cijene dionice Varteksa koja je 2005. godine završila rastom od 115 posto, a trenutačno je cijena tri puta viša u odnosu na početak 2005. godine.

VL: Kako ste uspjeli sanirati velike gubitke?
KOŠČEC:
Na značajno smanjenje gubitka Varteksa utjecale su promjene u strukturi prihoda, kvalitetnije poslovanje u sferi poslovnih procesa i operativnih troškova, optimalizacija i konsolidacija poslovnog prostora, restrukturiranje prodajnih objekata, nadogradnja vlastitih i uvođenje stranih robnih marki u prodajni asortiman.
Uz razvitak vlastitih brandova i uvođenje stranih etabliranih modnih marki s ciljem povećanja konkurentnosti, Varteks će se u sljedećem razdoblju posvetiti i razvijanju novih oblika poslovanja, kojima će se primjerenije iskoristiti mogućnost i percepcija koju u sebi nosi korporativni brand Varteks.

VL: Varteks radi u niskoprofitabilnoj industriji i velikoj konkurenciji. Je li u skladu s tim stvorena nova fizionomija tvrtke i kako će Varteks izgledati u sljedećem razdoblju?
KOŠČEC:
U bliskoj budućnosti Varteks će početi temeljitu reorganizaciju, koja će u potpunosti saživjeti s preseljenjem sustava na novu lokaciju. Bez obzira na stratešku odrednicu Varteksa kao vertikalno organizirana sustava u budućnosti, ključne promjene bit će u tome da će svaki dio sustava funkcionirati na tržišnoj osnovi.
Novi Varteksov maloprodajni koncept odnosi se na ujedinjavanje ponude ležerne i klasične odjeće u jednoj prodavaonici, što je zaokret u Varteksovoj maloprodajnoj politici. Imidž prodajna mjesta dosad su se dijelila na ona u kojima se kupcima nudi klasična odjeća i ona u kojima postoji ponuda isključivo ležerne odjeće, a sada kupcu na jednome mjestu želimo ponuditi i klasiku i casual. U listopadu je ove godine obnovio ili otvorio, uz istodobnu prenamjenu nerentabilnih, dvadesetak prodajnih mjesta. Trenutačno ih u Hrvatskoj ima 70, u Sloveniji 10 i u Srbiji tri. Mnogo se energije ulaže i na širenje na nova tržišta te čvršće pozicioniranje na postojećima.
Logičan slijed reorganizacije i modernizacije poslovanja jest i promjena vizualnog identiteta kompanije koju ćemo uskoro predstaviti javnosti. Stoga, u bliskoj budućnosti, Varteks vidim kao modernu, tržišno orijentiranu, vodeću modnu kompaniju u regiji.

VL: S kojim partnerima u svijetu mode surađujete i kako?
KOŠČEC:
Suradnja s Levisom, Varteksovim licencnim partnerom od 1983., ima sasvim sigurno poseban status. Jednako je važna i suradnja s uglednim svjetskim modnim kućama - Versaceom i Hugom Bossom. Suradnju s Versaceom nedavno smo pretvorili iz lohna u puni posao, pri čemu je važno istaknuti da se sada u Varaždinu razvijaju Versaceove klasične kolekcije i šiju od domaćih Tivarovih tkanina.
Ugledni skandinavski brand Lindeberg, čija su odijela čest izbor hollywoodskih diva, poznatih sportaša i glazbenika, najnoviji je Varteksov partner, s kojim također imamo suradnju od razvitka proizvoda do gotova odjevnog predmeta, koji uključuje i našu tkaninu.

VL: Kako vidite budućnost tekstilne industrije u Hrvatskoj koja ima dugu tradiciju?
KOŠČEC:
U hrvatskoj tekstilnoj industriji zaposleno je 30.000 ljudi te postoji veliki stupanj tehnološke educiranosti, koja rezultira visoko kvalitetnim proizvodima. Ono što je nužno jest da se uz pomoć resornog ministarstva, Hrvatske gospodarske komore i tekstilnog clustera izradi strategija tekstilne industrije Hrvatske. Strategija mora pomoći i biti usmjerena na repozicioniranje te industrije i smanjenje lohn poslova, jačanje punih poslova te razvitak vlastitih brandova. Takvom strategijom ostvarit ćemo jačanje i povećanje domaćih poticajnih programa, što je nužno potrebno jer postoji veliki nerazmjer poticaja u odnosu na druge industrije, naročito kroz prizmu broja zaposlenih i ostvarenih prihoda po izvozu. S druge strane, strategija će pomoći i da mnogo lakše sudjelujemo u poticajnim modelima Europske unije. Važno je istaknuti da Europska unija za tu granu industrije u sljedećim godinama planira izdvojiti najviše novca, što su nedavno izjavili najviši predstavnici EU-a na savjetovanju u Bruxellesu, koje je održano u povodu problematike u tekstilnoj industriji.

VL: Varteks planira svoje pogone izmjestiti iz grada. Što će učiniti s vrijednim građevnim zemljištem?
KOŠČEC:
U sklopu procesa restrukturiranja Varteksova uprava nastavlja s povećanjem efikasnosti upravljanja poslovnim procesima, otvaranjem novih tržišta i strateškim projektima, među kojima se ističe preseljenje kompanije na novu lokaciju, što je u planu za 2008. godinu. Cilj je izmjestiti industriju izvan gradskog središta i sagraditi novi optimalizirani, ekološki prihvatljiv sustav. Na sadašnjoj lokaciji osmišljavamo nove poslovne sadržaje kojima želimo doći do nove poslovne snage kompanije, što će dodatno pridonijeti još bržem Varteksovu razvitku.

VL: Kako surađujete s domaćim tvrtkama, nedavno ste sklopili sporazum o suradnji s Agrokorom. Je li to novi način povezivanja domaćega gospodarstva?
KOŠČEC:
Korporativni su ugovori jedan od strateških oslonaca u B2B programu. Prema mojem je mišljenju veoma važno da velike domaće tvrtke zajedno ulažu napore u stvaranju snažnije domaće gospodarske snage. S Agrokorom, najvećim privatnim poslodavcem, potpisan je prvi ugovor te vrste, a za 2007. planiramo intenzivirati taj oblik poslovanja s ostalim velikim sustavima u Hrvatskoj.

Pogledajte na vecernji.hr