U POVODU

Čarobni štapić za ispiranje mozga

27.07.2007.
u 17:12
Pogledaj originalni članak

Nije li licemjerno da se čovjek od kulture zgraža nad činjenicom što je neka knjiga u samo nekoliko sati prodaje diljem svijeta razgrabljena u čak 11 milijuna primjeraka?

Ne bi li zapravo trebao biti zadovoljan što jedan kulturni proizvod doseže tako vrtoglavo visoku potražnju? Ne bi li trebao slaviti nad podatkom da je sedam nastavaka serijala o Harryju Potteru prodano u više od 350 milijuna primjeraka u stotinjak zemalja? I ne bi li upravo kulturnjak iz Hrvatske morao biti sretan što je šest prethodnih knjiga o borbi dobroga malog čarobnjaka protiv zla, u hrvatskome prijevodu doseglo za druga izdanja nezamislivih 250.000 prodanih primjeraka?

Niz knjiga o Harryju Potteru zacijelo je znatno pridonio širenju kulture pismenosti i čitanja u svijetu i u nas. U toj je seriji knjiga jamačno mnogo dobrih razloga da ih se čita. Nema u njima, ako ćemo baš moralizirati i držati se pedagoških načela, ničega lošeg za “odgoj djevojaka” (i mladića, dakako), ne samo u Vieweghovoj Češkoj, nego posvuda. Nisu ni, mjereno estetskim metrom, bitno ispod razine boljega štiva u svome žanru...

Ono što u planetarnoj pomami za tim knjigama ipak izaziva zebnju nije sadržano unutar njihovih korica. Zastrašuje naime činjenica da se jedan posve individualan, gotovo samotnjački čin, što čitanje knjige jest, u rukama marketinškoga genija (ili, zloduha, svejedno) pretvorio u posvemašnju suprotnost: u masovku globalnih razmjera.

A ta ruka vješte promidžbe, vođena interesom milijunskih profita i umočena u “prljave” medijske vode, diktira danas svjetski ukus, pa i u tako suptilnom području kakvo je književnost. Štoviše, književnost je u tom primjeru ogoljena do kože: ona je roba, zbog nje milijuni ljudi satima (širom svijeta u isti čas, od ponoći po Greenwichu!) čekaju u redu, potpuno izjednačeni u želji da se prvi domognu svoga primjerka, bespogovorno uniformirani u umjetno, medijski i marketinški proizvedenoj znatiželji da odmah doznaju što se zbilo s junakom njihova doba.

Slični se redovi, primjerice, formiraju i pred prodavaonicama novih playstationa, igračaka novoga doba za masovnu uporabu koje su također promovirane u božanstva planetarne zabave po zakonu dobiti. Za koji će se novi proizvod, koji će izazvati sličnu potrošačku histeriju, odlučiti neka od dobro uhodanih promidžbenih mašinerija industrijskih gospodara svijeta, nakon što splasne zanimanje za stari? Odgovor sigurno nećemo čekati dugo.

Jer, profit traži nove žrtve. Zadatak mu je stvoriti izmanipulirane poslušnike koji neće postavljati suvišna pitanja ni kad ih politika šalje u rat ni kad ih kapital tretira kao roblje... I proizvest će ih lako kao da ima nadnaravne moći Harryja Pottera. Čarobni štapić za ispiranje mozga radi 24 sata na dan.

Pogledajte na vecernji.hr