Kolumna

Dajmo RH u koncesiju

Foto: 'Grgur Zucko/PIXSELL'
Dajmo RH u koncesiju
06.09.2012.
u 12:00
Radimir Čačić kaže da je država loš upravljač, a tko predstavlja tu državu nego ljudi poput Čačića
Pogledaj originalni članak

Nisu odustali. Prvo su govorili da razmišljaju o tome, zatim da bi to mogli napraviti. Pa su prijetili kako će doista to učiniti da bi na kraju prešli s riječi na djela i objavili oglas u kojem traže savjetnika koji će im pomoći da daju sagrađene autoceste u koncesiju.

I za to će im platiti 80 milijuna kuna! A to je sitnica u odnosu na silne eure koje očekuju od koncesionara. Tri milijarde eura. Toliko u Vladi i resornom Ministarstvu prometa, naime, očekuju da će im potencijalni koncesionar odmah iskeširati za 30-godišnje pravo na upravljanje i održavanje autocesta kojim sad upravljaju Hrvatske autoceste i Autocesta Rijeka – Zagreb. Privatnom koncesionaru se tako želi dati ukupno 1049 kilometara autocesta čiju su gradnju platili građani ove zemlje.

A zašto oni žele dati naše autoceste strancima? E, pa to baš i nije jasno. Kad govore o tome i predsjednik Vlade Zoran Milanović i potpredsjednik Vlade Radimir Čačić i ministar prometa Siniša Hajdaš Dončić, govore o monetizaciji, ne vole baš riječ – koncesija. A monetizacijom bi se onda otplatio dug HAC-a i ARZ-a. I što onda?

E onda bi prema jednoj varijanti HAC mogao ponovno graditi nove autoceste, ukupno vrijedne 17 milijardi kuna. Od toga bi sedam dobio iz EU fondova, a za 10 milijardi kuna bi se zadužio. I, eto, opet duga. Čemu onda monetizacija?

Prema drugoj varijanti, od monetizacije dobili bi toliko puno love da bi otplatili i dio duga i još bi nam ostalo za nove investicije. E, sad nam tu opet nešto ne štima. Jer tvrde da monetizacijom žele smanjiti javni dug, a sad ne žele otplatiti time sav dug HAC-a i ARZ-a nego samo dio!?

A da se narod ne uplaši stranaca koji će zasjesti na naplatne kućice i onda im derati kožu visokim cijenama cestarine, iz Vlade stižu riječi utjehe i zaštite. Tako tvrde da će jedan od uvjeta koncesionaru biti da nema povećanja cijena cestarine i da će se ona moći samo usklađivati s inflacijom. E pa tko će pristati na to u zemlji u kojoj već strani koncesionari imaju veću cijenu cestarine nego što je ona trenutačno u HAC-u i ARZ-u.

Na autocestama HAC-a i ARZ-a cijena cestarine po kilometru za prvu kategoriju vozila je 46 lipa, na Autocesti Zagreb – Macelj 80 lipa, a na Bina Istri 51 lipu ne računajući i tunelarinu kroz Učku koja se posebno naplaćuje. A pritom ti strani koncesionari – Bina Istra i Autocesta Zagreb – Macelj oslobođeni su plaćanja PDV-a, a HAC i ARZ nisu. Pa su razlike u cijenama još drastičnije ako se HAC-u i ARZ-u skine PDV. I dok strani koncesionari ne plate od ubrane cestarine ni kune PDV-a, a lani su ukupno od cestarine ubrali oko 334 milijuna kuna, HAC i ARZ u državni proračun su lani na ime PDV-a od cestarine uplatili 436 milijuna kuna.

I kako će ga sad kad dođe novi potencijalni koncesionar Vlada uvjeriti da je OK da on plaća PDV, a drugi da ne plaćaju!? Kako će ga uvjeriti da je OK da on ima na svojim autocestama znatno nižu cijenu cestarine od drugih koncesionara!?

Teško. Jer to je ipak privatni kapital koji traži samo profit. Koji će biti znatno viši bez PDV-a i s višim cijenama cestarine.

Autoceste moraju ići u koncesiju, kaže Čačić, jer država njima loše i neracionalno upravlja. Pa je izračunao da je država tri puta neracionalniji upravljač od privatnih operatera. Taman koliko je cijena cestarine veća kod stranih koncesionara. Ali pitanje je tko predstavlja tu državu? Tko upravlja njome? Ljudi poput Čačića. Koji priznaju time da su loši upravljači. Oni su postavili ljude da vode državne tvrtke. Čačić jednom reče kad je stavljao nekompetentnog Zlatka Koračevića za šefa HEP-a kako mora imati ljude od povjerenja da provode njegove odluke. Znači, Čačić upravlja Koračevićem, a ovaj onda HEP-om. Čačić i Hajdaš Dončić upravljaju direktorima HAC-a i ARZ-a. Znači oni su loši i neracionalni upravljači. Oni upravljaju i državom. A onda bi i državu trebalo dati u koncesiju.

JAMES GANDOLFINI

Bivša supruga je pomahnitala nakon razvoda! Nabrajala starlete s kojima ju je varao i seksualne devijacije u kojima je uživao

Sit javnog pranja prljava obiteljskog rublja, Gandolfini je samo kratko komentirao da u njenim navodima nema istine te da su braku presudili psihički problemi s kojima se odbijala suočiti. Ljubavnu sreću pronašao je u zagrljaju bivše manekenke Deborah Lin. Vjenčali su se u ljeto 2008. u njezinu rodnom Honoluluu, a kum im je bio glumčev sin. Nakon što su postali ponosni roditelji djevojčice Liliane Ruth, činilo se kako su se Gandolfiniju sve kockice posložile. Sudbina je, međutim, za njega imala drukčiji plan.

Pogledajte na vecernji.hr

Komentari 51

KA
kazneni
12:28 06.09.2012.

Napokon jedna kolumna koja je pisana logikom zdrava razuma. No u hrvatskim mainstream medijima zdrav razum je odavno izčeznuo, zbog toga se i događaju ovakvi nebulozni prijedlozi o koncesiji autocesta, o nužnosti prodaje Hrvatske poštanske banke, o prodaji Croatia osiguranja, o koncesiji turističkih potencijala o prodaji svega i svačega da bi se namirilo globalizatore, a ti sestro i brrate hrvatski šuti i trpi i moli se Bogu za dušu. Zašto sva tijela državne uprave ne posluju sa Hrvatskom poštanskom bankom? Zato što bi ona tada bila daleko najjača od svih banaka. Tko to priječi? Ivlast i oporba. To su imali prilike i HDZ i SDP napraviti. Zašto su HDZ i SDP konsenzusom odlučili da javna HRT ne smije po satu imati više od 4 minute reklama? Da bi pogodovali privatnim komercijalnim televizijama. I to se zove vlast i oprba. To je kuga i kolera Hrvatske.

IS
ispravakntcnavoda
12:37 06.09.2012.

Ima logike u priči...jedino što mi nije jasno zašto autora toliko "svrbe" Čačić i Koračević?

VE
velikazmija
12:19 06.09.2012.

ja bi ponudio vladu ovu u koncesiju --