Kolumna

Dajte prostor maestru Vinku Glasnoviću

Foto: Davor Puklavec/PIXSELL
Dajte prostor maestru Vinku Glasnoviću
16.10.2013.
u 12:00
I nekada i danas, pjesme koje razaračkom snagom govore o hrvatskoj sudbini nisu omiljene u političkim krugovima
Pogledaj originalni članak

Jer Hrvatsku mi moju objesiše, ko lopova, dok njeno ime briše, za volju ne znam kome, žbir u uzama!” Ovim zornim, i ovih dana upravo nevjerojatno aktualnim, proročkim stihovima završava potresna pjesma Antuna Gustava Matoša “1909”, rođenog prije 140 godina. Kada je baš tu pjesmu prije 40-ak godina uglazbljivao skladatelj, tenor i zborovođa Vinko Glasnović, teško je nalazio pjevača koji bi je javno otpjevao. I nekada, ali i danas, pjesme koje razaračkom snagom govore o hrvatskoj sudbini nisu omiljene u krugovima koji upravljaju našim životima. Početkom rujna, maestro Glasnović proslavio je skromno i u tišini osamdeseti rođendan. O rođendanskim čestitkama ministrice kulture, slavljeničkim koncertima ili jubilarnim diskografskim izdanjima ovog plodnog skladatelja i člana Hrvatskog društva skladatelja niste mogli pročitati nikakve agencijske vijesti, niti pogledati televizijske priloge. Doduše, predsjednik Hrvatskog društva skladatelja poslao je kolegi rođendansku čestitku i tako protokolarno ipak obavio svoju dužnost. No, o životnom djelu maestra koji je ponekad u isto vrijeme znao voditi i po tri, četiri zborska ansambla, koliko je meni poznato, nije snimljen nikakav dokumentarni film iako je Vinko Glasnović kao stvoren za nekog filmskog upravo dokumentarističkog hrvatskog junaka našeg doba. Rođen u Janjevu 1933., školovao se u više gradova, pa i u Skoplju, Zagrebu i Ljubljani. Bavio se pedagoškim radom po raznim školama Hrvatskog zagorja, Bjelovara i Zagreba, uporno i neumorno svirao orgulje, a kako je cijelog života skladao mise i pobožne pjesme, pa i kantate posvećene, među ostalim, Anti Starčeviću, kralju Zvonimiru i knezu Branimiru, ali i Vukovaru, ostao je maestro Glasnović i bez putovnice u jugoslavenskoj državi. Osim što je bio zborovođa, maestro Glasnović poznat je i po tome što je vrlo često u isto vrijeme na koncertima znao i pjevati tenorsku dionicu, dirigirati zborom, a onda po potrebi i odsvirati neku svoju skladbu iz bogatog repertoara. Repertoara koji nije objedinjen ni na jednom profesionalno snimljenom nosaču zvuka. Planirao je maestro Glasnović ploče s raznim ansamblima, ali sve je ostalo samo u maštanju. Novca za to nikada nije bilo niotkud. A nema ga ni danas. Tako jedan osebujan zborski, ali i ne samo zborski opus, gorljivog crkvenog glazbenika i štovatelja Antuna Gustava Matoša, i Dragutina Domjanića, ostaje u strogo kontroliranim rezervatu ili amaterskog zborskog muziciranja ili bogoslužja na kojima se izvode Glasnovićeve iznimno brojne sakralne skladbe. Izuzetak je, donekle, tek Glasnovićeva najomiljenija i najizvođenija skladba “Gospa Marija”, nastala na Matoševu antologijsku pjesmu. Ta je skladba napisana pred Božić znakovite 1971., u stanu u Dubravi, u atmosferi straha od ruske intervencije u Jugoslaviji, a sve zbog Hrvatskog proljeća. Pjesmu je proslavio tenor Krunoslav Cigoj. Otad su je pjevali mnogi, pa i operne pjevačice Blaženka Milić i Dubravka Šeparović-Mušović, ali i Boris Martinović. Glasnović je “Gospu Mariju” prilagodio i za klapsko izvođenje, no ni ta pjesma nije dobila onu diskografsku pažnju kakvu zaslužuje. No, 80-godišnji maestro ovih dana ima drugih briga. Traži prostor u kojem će njegov zbor Kralj Zvonimir moći nastaviti pokuse kako bi se pripremio koncert koji je Glasnović odlučio posvetiti A. G. Matošu i Dragutinu Domjaniću (ove se godine obilježava i 80 godina od Domjanićeve smrti). I ne sumnjam da taj prostor neće pronaći. Jer, tiha voda brege dere.

JAMES GANDOLFINI

Bivša supruga je pomahnitala nakon razvoda! Nabrajala starlete s kojima ju je varao i seksualne devijacije u kojima je uživao

Sit javnog pranja prljava obiteljskog rublja, Gandolfini je samo kratko komentirao da u njenim navodima nema istine te da su braku presudili psihički problemi s kojima se odbijala suočiti. Ljubavnu sreću pronašao je u zagrljaju bivše manekenke Deborah Lin. Vjenčali su se u ljeto 2008. u njezinu rodnom Honoluluu, a kum im je bio glumčev sin. Nakon što su postali ponosni roditelji djevojčice Liliane Ruth, činilo se kako su se Gandolfiniju sve kockice posložile. Sudbina je, međutim, za njega imala drukčiji plan.

Pogledajte na vecernji.hr

Još nema komentara

Nema komentara. Prijavite se i budite prvi koji će dati svoje mišljenje.