ISTRAŽIVANJE Kako su poslovali maloprodajni lanci

Ekonomska kriza ojačala diskonte

12.01.2009.
u 00:01
Pogledaj originalni članak

Nove navike potrošača formirane usporavanjem rasta globalne ekonomije i recesijom – koja je u Hrvatskoj, primjerice, i prije stupanja na snagu Zakona o neradnoj nedjelji, u studenome 2008., već četvrti mjesec zaredom utjecala na promet u maloprodaji, realno manji visokih 11 posto! – otvaraju prostor daljnjem širenju diskontnih lanaca. Stoga uopće nije čudno da globalno najveći maloprodajni lanci trgovina odjećom, namještajem i slično usporavaju svoj rast, padaju ili stagniraju, a maloprodajni lanci prehrambenim proizvodima i dalje dominiraju na ljestvici 250 najvećih u 2007., zbrajajući prihode u stotinama milijardi dolara.

Ipak pad prodaje
Ukupan promet 250 globalno najvećih maloprodajnih lanaca u 2007. porastao je, naime, 11,4 posto, na 3,62 bilijuna dolara u odnosu na godinu prije. Ipak, čak 44 maloprodajna lanca među vodećih 250 zabilježila su pad prodaje, a broj neprofitabilnih tvrtki udvostručio se, tvrdi se u najnovijem izvješću konzultantsko-revizorske tvrtke Deloitte o globalnoj snazi maloprodaje u 2009.

Iako i dalje dominiraju po prihodima, zamjetno je da se ukupan udio američkih maloprodajnih lanaca na listi 250 najvećih smanjio. Osim slabljenja dolara, ta se činjenica može pripisati i slabijem rastu američkih tvrtki u odnosu na inozemne konkurente. Europski maloprodajni lanci, naprotiv, i dalje jačaju čineći gotovo 40 posto najjačih na listi. Prvi put u 12 godina, otkad Deloitte provodi to istraživanje, postotak europskih maloprodajnih lanaca na ljestvici veći je od američkih.

Wal-Mart prvi
Američki Wal-Mart, koji ostvaruje godišnji promet veći od 378 milijardi dolara, i dalje čvrsto dominira listom 250 najvećih. Uz njega se nalaze još četiri tvrtke iz SAD-a – Home Depot, Kroger, Target i Costco – a Sears Holdings, koji je lani držao deveto mjesto među top 10, skliznuo je na 13. mjesto. Francuski Carrefour i britanski Tesco drže drugo, odnosno treće mjesto na ljestvici, a među prvih 10 zastupljena su i tri njemačka maloprodajna lanca: Metro, Schwarz (koji obuhvaća Lidl i Kafuland) te Aldi koji je zahvaljujući prometu od više od 58 milijardi dolara prvi put ušao među deset najjačih. Na deset najvećih igrača u maloprodaji otpada gotovo 30 posto ukupne prodaje na listi top 250 – čak 1,07 bilijuna dolara.

Ključne riječi
Pogledajte na vecernji.hr