GRUBO PRIZEMLJENJE

Europske zrakoplovne tvrtke uletjele u 'zonu sumraka'

22.03.2009.
u 18:57
Pogledaj originalni članak

Kada je prvi čovjek irskoga niskotarifnog zračnog prijevoznika Rayan Aira nedavno najavio da će se ubuduće upotreba WC-a u njihovim avionima naplaćivati dvije funte, mnogi su to prihvatili kao – dobru šalu. Sada već mnogi tvrde da je to bilo svojevrsno ispitivanje javnosti i njihove reakcije na jednu takvu mjeru štednje, koja je ujedno i najavila 2009. godinu kao zonu sumraka za velik broj kompanija.

Veći gubici tek slijede
Službene prognoze Međunarodnoga udruženja zračnih prijevoznika (IATA) gotovo su na rubu depresije. Najmanji prihodi u posljednjih pola stoljeća, gubici od osam milijardi dolara, pad prihoda na 502 milijarde dolara, što je 35 milijardi dolara manje nego lanjske godine, manje putnika, manje tereta... samo su najvažniji dijelovi dokumenata u kojima su razrađene analize, prognoze i mogući izlazi iz tih problema.

Ono što je možda i najviše iznenadilo jesu crne prognoze vezane uz budućnost europskih kompanija, čiji će gubici ove godine sasvim sigurno porasti za deset puta, tvrdi Giovani Bisignani, prvi čovjek IATA-e. Ukupni gubici Lufthanse, Austriana, KLM-a i ostalih kompanija narast će za najmanje milijardu dolara! I to unatoč tomu što je barel nafte pao na 40-ak dolara.

Odgoda novih airbusova
A ostane li tako i dalje, zrakoplovne bi kompanije samo na račun jeftinijega goriva trebale ove godine uštedjeti čak 142 milijarde dolara, na čemu će praktično “zaraditi” tridesetak milijardi više nego što su oprezni financijski stručnjaci u kompanijama računali. I unatoč uštedi zabilježiti nove gubitke.

Prvi odgovor na krizu bilo je, dakako, kresanje troškova. U siječnju ove godine prizemljena su 73 zrakoplova, a broj zrakoplova koji su ostavljeni u hangarima na dulje vrijeme povećan je gotovo dvadeset posto.

Njemačka Lufthansa, koja je uz Air Francea – KLM vodeća europska zrakoplovna kompanija, lani je imala pad neto dobiti čak 64 posto i usput odustala od nekih najavljenih velikih transakcija predviđenih za ovu godinu. U siječnju su iz tvrtke Thai Airways samo kratko poručili da odgađaju isporuku šest zrakoplova A330 europskog Airbusa jer trenutačno nemaju dovoljno – gotovine.

U cijeloj toj zrakoplovnoj zbrci ni hrvatski nacionalni zračni prijevoznik nije iznimka. Dijelimo sudbinu cjelokupne zrakoplovne industrije, kažu u Croatiji Airlinesu, a već je lani bilo vrlo teško zbog povećane konkurencije i izrazito visokih cijena kerozina pa smo platili samo za gorivo 140 milijuna kuna više nego godinu prije.

Utjecaj turizma
– Sigurno je da će na naše poslovanje ove godine najviše utjecati turistička sezona, kada najviše letimo i imamo najveće prihode, pa se nadamo se da će Hrvatska ostati popularna na tradicionalnim tržištima, primjerice njemačkom – ocjenjuju u Croatiji Airlinesu.


Amerikanci prvi izlaze iz krize

I dok se europske zrakoplovne kompanije suočavaju s najgorom poslovnom godinom u posljednjih pola stoljeća, američke kompanije već na izlazu iz problema. Nakon 10-postotnog smanjenja očekivanoga domaćeg prometa i iskorištavanja niske cijene goriva, na što su najbrže reagirali, tvrtke su došle u prednost pred ostalima pa se očekuje da bi ove godine američke kompanije mogle biti u dobitku 300 milijuna dolara. Nisu neke brojke, ali su – pozitivne.

Pogledajte na vecernji.hr