Ionako mutno pitanje autorskih prava na internetu, tko ima i kakva prava na podatke koji su stavljeni on-line, dodatno je zamućeno jednom naizgled sitnom izmjenom u korisničkim uvjetima popularnog Facebooka, jedne od najpoznatijih stranica za društveno umrežavanje.
Velika bura podigla se oko naizgled sitne izmjene u Facebookovim uvjetima korištenja koja je učinjena 4. veljače.
Iz onih sitnih slova s brojnim pravnim terminima, suglasnosti koju svaki korisnik mora potvrditi da bi koristio mogućnosti koje Facebook pruža (a brojni korisnici ih obično potvrde bez čitanja) uklonjena je rečenica u kojoj se izrijekom kaže da Facebook ne polaže nikakva prava na sadržaje koje su korisnici stavili na tu stranicu nakon što korisnik ili korisnica zatvori svoj korisnički račun.
Umjesto nje pojavila se rečenica:
- Možete svoj korisnički sadržaj u bilo kojem trenutku ukloniti sa stranice, ali prihvaćate da tvrtka može zadržati arhivirane kopije vašega korisničkog sadržaja."
Na tu izmjenu facebookovcima je pozornost skrenuo The Consumerist, sajt koji se bavi zaštitom potrošačkih prava. Chris Waters je na The Consumeristu napisao:
- Pazite da ne postavite ništa čega se ne biste željeli zauvijek odreći, jer to sad pripada Facebooku.
Zbog toga se digla virtualna "kuka i motika", tisuće korisnika počele su otkazivati račune, a mnogi su pokrenuli peticije za ukidanje novih uvjeta; samo skupini "Narod protiv novih uvjeta korištenja" pridružilo se više od 64.000 facebookovaca.
Naravno, tvrtka iz Palo Altoa u Kaliforniji reagirala je na činjenicu da se osipaju korisnici njihove popularne društvene stranice. Svi korisnici dobili su na svoj homepage obavijest da nadalje vrijede stari, prijašnji uvjeti korištenja dok se ne raščiste sva otvorena pitanja. Osnivač Facebooka Mark Zuckerberg je u ponedjeljak na svoju Facebook stranicu postao tekst objašnjavajući o čemu se radi, pod naslovom "Na Facebooku korisnici imaju i kontroliraju svoje informacije" te priznao da je greška nastala zbog nezgrapna korištenja pravnih izraza.
- Velik dio jezika u našim uvjetima je previše formalan i štiti prava koja su nam potrebna da bismo vam pružali uslugu. S vremenom ćemo se truditi da razjasnimo naše stavove i učinimo uvjete jednostavnijima – naglasio je Zuckerberg objašnjavajući da su samo htjeli upozoriti da korisnički sadržaji, čak i nakon što ih korisnik ukloni s Facebooka, ostaju na Facebooku na stranicama ljudi s kojima ih je podijelio (npr. svaka poruka ima dvije kopije – onu kod pošiljatelja i onu kod primatelja; pošiljatelj može svoju kopiju izbrisati i ukloniti, ali ona kod primatelja ostaje).
I glasnogovornik tvrtke Barry Schnitt naglasio je u svojem postu:
- Želim jasno i glasno istaći da Facebook nije niti je ikad tvrdio da ima vlasništvo nad korisničkim sadržajima. Vaši sadržaji pripadaju vama.
Korisnici Facebooka vrlo su zadovoljni brzom reakcijom tvrtke koja je udovoljila njihovim zahtjevima, a mnogi od njih ističu kako je bitno da se nezadovoljstvo izražava u što većem broju; da toliko facebookovaca nije diglo halabuku, tko zna bi li rezultat dobili tom brzinom i bi li bio toliko u skladu s njihovim željama.