OTVORENA VRATA Izdavači, urednici i novinari tiskanih medija traže odgovore na izazove sve brže i rastuće konkurencije

Građani novinari

06.06.2006.
u 16:22
Pogledaj originalni članak

Jesu li novine dinosauri kojima prijeti izumiranje? Gdje je novinstvo danas? Što muči izdavače, a što novinare? Kako se nositi s rastućom konkurencijom? Koji su trendovi u tiskanom novinarstvu?
 To su samo neka od pitanja na koje će odgovore dati 59. svjetski novinski kongres i 13. svjetski urednički forum koji se upravo održavaju u Moskvi.

U njegovu radu sudjelujemo Marjan Jurleka, predsjednik uprave Večernjeg lista, Sanda Lončar, voditeljica Večernjakova Online odjela, i ja. Rasprave iznimno zanimljive i poticajne. Sve se teme vrte oko sadržaja, kako do njega doći i kako ga najbrže i najjednostavnije prenijeti, kako to u svijetu kažu, konzumentima, a u našem slučaju Večernjakovim čitateljima.

Slušamo ovdje vrlo zanimljiva svjetska iskustva o novom trendu u tiskanim i online medijima  građani novinari. Vani to zovu "citizen journalists", a mi još nemamo ime za taj trend jer kod nas još nije zaživio, ali sigurno hoće. Posavjetovala sam se s najboljom redaktoricom u dnevnim novinama Majom Matković i mi ćemo se u Večernjaku koristiti terminima "građanin novinar" i "građansko novinarstvo".

Prvi je u svijetu, potkraj 1999. godine, građane na stalnu suradnju pozvao Južnokorejac Oh Yeon Ho, a već početkom 2000. pokrenuo je web stranicu "OhmyNews" (inspiriran uzrečicom Oh my God!). Počeo je s četiri zaposlenika i 700 građana reportera, čistih dobrovoljaca, a onda je uslijedio vrtoglavi uspon u popularnosti medija. Već 2002. OhmyNews ima 6,23 milijuna posjetitelja, a 2004. lansira internacionalno izdanje na engleskom jeziku i ima oko 40.000 građana novinara.

Podsjećam, građani su se iskazali kao izvrsni reporteri javljajući vijesti o lanjskom tsunamiju: svi su svjetski mediji objavili najprije slike koje su građani slali mobitelima, a tek poslije su reporteri profesionalci došli na mjesto nesreće. Drugi primjer: o terorističkom napadu u londonskoj podzemnoj željeznici medijima su tekstom i slikom dojavili najprije građani. 

I sada je pred profesionalcima u novinama velika dvojba: trebaju li novine prihvatiti građane novinare ili ne? Građansko novinarstvo postalo je pravi pokret u svijetu i sve više novina uključuje čitatelje i blogere u proces proizvodnje novinskih vijesti. Ali, koje će posljedice taj pokret imati na kvalitetu žurnalizma?

Hoće li s pozivom na suradnju svojoj čitateljskoj publici novine naštetiti vlastitoj primarnoj funkciji ili može li građansko novinarstvo biti vrlo korisno sredstvo za održavanje veze s novom generacijom čitatelja, onom koju u svijetu zovu "free generation", a čita besplatne novine.
Odluku o angažiranju građana novinara, nakon što odgovore na ova pitanja, morat će donijeti svake novine za sebe.Zastupnica čitatelja predstavlja čitatelje u listu. Mišljenja i zaključci su njezini, a ne redakcijski. Kolumna izlazi najmanje jedan put na tjedan.

Zastupnica čitatelja razgovarat će s vama i odgovoriti na vaše primjedbe, pitanja i pohvale u vezi sa sadržajem lista u kolumni ili na vašu adresu. Sa zastupnicom čitatelja možete kontaktirati na načine opisane u rubrici Ispravci i objašnjenja.

Pogledajte na vecernji.hr