SLATKO TRŽIŠTE Uvoz veći od 200 milijuna dolara

Hrvatske slatkiše izvoze ispod cijene

01.06.2009.
u 20:31
Pogledaj originalni članak

Novootvorenim stranim megacentrima nije uvjetovano koji dio prodaje treba biti domaćeg podrijetla, tako da oni, ako domaći proizvođači i ne pristanu na tražene uvjete prodaje, pribjegavaju uvozu - ističe Ivan Veljača, direktor tvrtke Kondin, koja provodi istraživanja za sve hrvatske konditore.

Gubitak tržišta
To je razlog da u ukupnoj većoj prodaji slatkiša u Hrvatskoj u 2008. domaći proizvođači bilježe mnogo manji rast prodaje u Hrvatskoj od uvoznih proizvoda, kao i malo povećanje proizvodnje i gubitak domaćeg tržišta, te izlaz moraju tražiti u izvozu, koji zbog niske vrijednosti dolara često nema ekonomskog opravdanja – kaže Veljača.

Upravo stoga pad ukupnog uvoza od 25 posto u prva tri mjeseca 2009. i nije utjecao na proizvodnju konditorskih proizvoda, jednu od najjačih domaćih industrija jer pet godina uvoz enormno raste. U našu zemlju uvozi se glavnina slatkiša iz zemalja EU, oko 78 posto, što bi trebalo značiti da proizvodi zadovoljavaju visoke standarde.

Hrvatska u EU izvozi tek trećinu svoga izvoznog obujma. Domaći proizvođači okrenuli su se lakšem tržištu, zemljama okruženja, BiH, Srbiji, Makedoniji i Crnoj Gori. S obzirom na veliku devalvaciju valuta tih zemalja, izvoz je postao posao bez zarade, a kako kažu u Krašu, moraju i tako raditi da bi zadržali prisutnost na tim tržištima. Ponovni ulazak skuplji je od trenutačnih disproporcija na tržištu.

Uvozimo sve slastice
Slatkiši iz uvoza preplave domaće tržište u vrijednosti većoj od 200 milijuna dolara, izvoz je upola manji, i takav je odnos konstanta koju bi domaći proizvođači htjeli promijeniti. Za neke proizvode, poput guma za žvakanje, nema zamjene, jer nema domaće proizvodnje, a uveze ih se čak 14 milijuna dolara vrijednosti. Sve vrste čokolada te bomboni i keksi također su pri vrhu uvoznih proizvoda.

Pogledajte na vecernji.hr