Kada je Brankica izašla iz Big Brother kuće u prvom susretu s novinarima doživjela je veliko iznenađenje. Na samim vratima dočekao ju je Boris Mirković i upitao: Tko će biti prvi? Nakon toga uslijedili su upiti i ostalih novinara koji su željeli znati kako je izdržala tih nekoliko tjedana bez seksa i što će poduzeti glede toga. Njenom čuđenju na takva pitanja nije bilo kraja. Ono što mlada Makaranka nije znala jest da je bila žrtva nečega što se zove montaža. Nitko ne tvrdi da Brankica nije pričala o seksu, dapače sve su te izjave izašle iz njezinih usta, ali kako je i sama kasnije potvrdila, to je bio najmanji dio onoga o čemu se u kući razgovaralo.
Da stvari nisu onakve kakve ih mi vidimo na ekranima potvrdio je i nedavno Filip Voloder, jedan od prošlogodišnjih stanara kuće, koji je za prikazane materijale rekao da su realni koliko i sapunica. Razlog tome je rad produkcije, mašine sastavljene od mnoštva glava kojima je posao osigurati da show bude iznimno zanimljiv, da svi što bolje obave svoj posao, a to je da sve teče po dobro osmišljenom i predviđenom planu. Pripreme za svaki reality su dugotrajne i glede izrade scenarija, jer ništa se ne događa slučajno, i glede odabira kandidata, jer zanimljivi ljudi jamče zanimljivi show. Snimljeni je materijal ponekad i do sto puta veći od onoga koji će se prikazati, što ostavlja veliki prostor za manipulaciju montažom.
U scenariju se postavljaju osnovni okviri onoga što se želi dobiti. No nije ni svaki reality isti, pa izrada scenarija i čvrsto držanje uz njegove osnove ovisi o samom karakteru i formatu showa. Jan Štedul, producent "Big Brothera", kaže da se nova sezona počne pripremati gotovo šest mjeseci prije emitiranja showa.
- Prvo krenemo s konceptom kojeg u kasnijim fazama rada također mijenjamo jer ga moramo prilagoditi kandidatima koje smo izabrali. Zadaci su osmišljeni puno prije početka snimanja, ali i njihov redoslijed se mijenja s obzirom na to tko ostane u kući. Većinu zadataka smišljamo sami, a neke preuzmeno iz "Big Brothera" snimljenih u inozemstvu - objašnjava Štedul. Posao story editora za ovu sezonu "Big Brothera" dobio je bivši voditelj - Dorijan Elezović.
- Moj novi posao jako je zanimljiv. Osim što osmišljavamo zadatke za kandidate, radimo na montaži i osmišljavamo svaku emisiju. Gledali smo primjere iz 26 drugih zemalja gdje se "Big Brother" prikazivao i učili na njihovu iskustvu kako da ga napravimo što boljim i zanimljivijim - dodao je Dorijan.
"Dvornikovi" se od ostalih realityja razlikuju prvenstveno po tome što se neće prikazivati svaki dan, već ćemo epizode moći gledati u obliku serijala, jednom tjedno. Jedan od autora Miodrag Fila, iz agencije Drugi plan koja je snimila show, objasnio je kako je upravo serijalni način prikazivanja razlog što se veliki naglasak daje scenariju. - Svaka epizoda mora ići po nekim točkama scenarija. Osmislimo temu epizode i onda obitelj Dvornik stavljamo u različite situacije, vodimo na zanimljiva mjesta i pazimo da cijela situacija ne ode u krivom smjeru. Kada nešto ide svaki dan mogu se staviti i neki manje zanimljivi sadržaji, ali mi jednom tjednom moramo imati zanimljivih 45 minuta - kaže.
Reality show "Bar" koji je nedavno neslavno priveden preranom kraju bio je specifičan po interaktivnom karakteru. U okruženju u kojem su kandidati u stalnom doticaju s posjetiteljima "Bara" bilo je teško kontrolirati situaciju. Mario Kovač, jedan od članova kreativnog tima "Bara" objasnio je koja je njegova uloga u čitavom projektu.
- Mi se bavimo predviđanjem ponašanja kandidata i postavljamo uvjete u kojima će se radnja odvijati. Mi smo ti koji se brinu da se stalno nešto radi i da su zanimljivi, da ih dovedemo u dovoljno zajedničkih situacija u kojima se mogu zbiti neke zanimljive interakcije, bile pozitivne poput ljubavi i prijateljstva, bile negativne poput svađa, klanova ili slično.
Marko Jurić, izvršni producent "Survivora", objasnio je kako su pri snimanju tog showa imali dosta problema kako bi naša verzija toga realityja bila jednako zanimljiva kao strana. - Glavni problem s kojim smo se susreli jest što ljudi koji kod nas sudjeluju u realityju nisu jednako otvoreni kao vani. Oni su se bojali kamere. Kad bi im se snimatelj približio prestajali bi razgovarati i emisija bi gubila na zanimljivosti. Drugi je problem što Mljet, a niti jedan naš otok, ne pruža izvor raznolike hrane, biljne i životinjske, pa nije bilo zanimljivih scena lova, pripreme egzotičnih jela i ostalog. Zato smo rješenje osmislili tako da zadatke učinimo kompliciranijima i time ostvarimo neku dramu. Ako su cijeli dan ležali na plaži, onda bi predvečer imali akciju poput natjecanja - objasnio je Jurić.
Ono što su svi naši sugovornici naglasili jest važnost dobrog odabira kandidata. Ako su kandidati zanimljivi i show je zanimljiv. Intervjui s potencijalnim natjecateljima, procjene tko bi mogao gledatelje zaintrigirati, tko bi mogao stvarati neprilike, tko je zavodnik, tko je sklon spletkama...
Kako kaže "Big Brotherov" izvršni producent Jan Štedul, složiti koktel savršenih ljudi za zanimljiv show nije lagan posao. - Mi o tim ljudima znamo apsoluno sve i predviđamo kako će se ponašati u zatvorenom prostoru poput ovoga u Big Brother kući. Pazimo koga ćemo odabrati i cijeli taj proces skupo plaćamo. Kako bismo odabrali 14 kandidata potrošimo više novaca negoli na plaće svih story editora u sva tri mjeseca prikazivanja - dodao je Štedul.
U "Survivoru" su mogući kandidati bili propisani licencom. - Trebalo je složiti dvije ekipe u kojim će se naći točno određene vrste ljudi. Poput nekoga tko će se odmah istaknuti kao vođa, ili svadljivca, očinski lik, nekog tko će se uvijek složiti s tuđim mišljenjem, sramežljivca i nekog otvorenog - rekao je producent Marko Jurić.
Iako u "Dvornikovima" nema natjecatelja, u Drugom planu naglašavaju kako im je Dinina obitelj odmah pala na pamet kada su osmišljali show. - Znali smo da nam treba neka obitelj koja će publici biti zanimljiva i prije nego što je vide. Zato su Dvornikovi bili savršen izbor - dodao je Miodrag Fila.
No odabirom savršenih likova i dobrim scenarijem napravljena je samo polovica posla. Nakon toga slijedi montaža mnoštva snimljenog materijala i slaže se emisija koja će gledateljima pružiti ono što traže. Izdvajaju se, naravno, samo zanimljive scene, najavama se stvara napetost koja realno ne postoji, potpisima se daju zaključci do kojih gledatelji možda sami ne bi došli.
- Pomoću voice overa, potpisa ili sličnog cijeloj priči pokušavamo dati oblik. Također izvlačimo snimke iz arhive kako bi podsjetili gledatelje na neke prošle događaje i kako bi upotpunili neki prizor - dodao je Kovač. Producent na terenu u "Dvornikovima" je Krešimir Bradica. I on je obitelj Dvornik pratio na svakom koraku.
- Oni su odlični i stvarno im svaka čast. Zamislite da vama u stan dođe petero nepoznatih ljudi i stalno vam nešto zanovijeta. S Dinom se često raspravlja o nekim našim idejama i na te dogovore potroši se dosta vremena. Još više vremena prođe u pregledavanju hrpetine materijala koji se u montaži slažu u emisiju koja mora biti smislena, lako gledljiva i prije svega zabavna - rekao je Bradica.
Dakle, ako ste mislili da je reality show samo ona hrpica ljudi koji bi učinili sve za malo pozornosti, prevarili ste se. Iza scenarija, kamera, u montaži i producentskim uredima nalaze se ljudi koji budno prate i usmjeravaju svaki korak likova. Razrađenim tehnikama pružaju gledateljima ono što žele vidjeti i čuti. U realityju definitivno gledamo stvarne osjećaje stvarnih ljudi koje to ne prestaju biti niti kad im se eventualno promijeni kontekst.