piše Jelena Ružić

Ana je bila omiljena učiteljica, a onda se protiv nje okrenuo moćni desničar...

Foto: IMDb
Ana je bila omiljena učiteljica, a onda se protiv nje okrenuo moćni desničar...
06.09.2024.
u 11:16
Nove filmove recenzira filmska kritičarka Jelena Ružić
Pogledaj originalni članak

Kada je prije nekoliko godina snimljena “Zbornica” Sonje Tarokić, bio je to osvježavajući odmak od estetike i tematike koje se obično vezuju za hrvatski film. Drukčiji, moćan i dinamičan, ovaj film iznio je stvarne probleme našega društva o kojima se malo i nedovoljno govori, sjajna režija, gluma… Cijeli paket bio je tip-top! U školskom okruženju snimljen je i “Zakon zbornice” Ilkera Çataka.

Njemački kandidat za Oscara bio je svojevrsna “Zbornica” na steroidima: mračna, okrutna, na nekim dijelovima koketira s hororom. Ne nužno žanrovskim hororom, koliko životnim. I, ima zaista nešto posebno u mikro ili subžanru “školskih”, odnosno, preciznije je reći, “prosvjetarskih” drama. Na tom valu zajahala je i Katalin Moldovai, mađarsko-rumunjska redateljica čiji prvijenac “Bez zraka”, u kojem oči profesorice Ane služe kao prozor u sve ono što se događa profesorima i što sve moraju trpjeti. Ana, naime, predaje književnost u jednoj prigradskoj, provincijskoj gimnaziji u Mađarskoj. Vole je i učenici, i kolege, i roditelji. No, kako to obično biva, a posebice u ruralnim i konzervativnim sredinama, netko je dobar dok ne napravi i najmanju pogrešku. Pogreška – ili, “pogreška” – koju je Ana napravila bio je zadatak u kojem su učenici – ako žele, i to s jasnim naglaskom da zadatak ne utječe na ocjenu – mogu pogledati film “Potpuna pomrčina” s Leonardom DiCaprijem i Davidom Thewlisom.

Sa zanimanjem, film odlučuje pogledati i Viktor, učenik koji očito ima afinitet za film, poeziju, pisanje i umjetnost općenito. U gledanju filma prekinuo ga je njegov otac, koji je uletio baš na eksplicitnu scenu. Slijedi red sablažnjavanja, šokiranja, osupnutosti i svih drugih emocija koje bi uobičajeno pogodile prosječnog (licemjernog) konzervativnog čistunca. Od škole zahtijeva sankcije kojima će kazniti profesoricu Anu. Njezini kolege, kao i ravnateljica, isprva joj pružaju podršku, no kada disciplinska komisija presudi da se profesorica Ana treba ispričati i obećati da se takvo što neće ponoviti, a Ana iz principa to odbija, polako se njezin kolektiv od nje udaljava. Okreće joj leđa. Ne pruža više bezuvjetnu zaštitu. Jer, zgroženi otac koji je sve to zakuhao ujedno je i utjecajan u političkim krugovima. Stoga, valja čuvati stolicu i ponašati se kako “veliki” kažu, mišljenje je većine kolektiva.

”Bez zraka” donosi priču ne samo o problemima i nelogičnostima, agresiji i bizarnim situacijama s kojima se prosvjetari susreću. Ova jasna, korektna i konkretna drama paralelno s tim progovara i o nelogičnostima konzervatizma, ali i opasnostima koje on ima, ako je u rukama moćnika. Gledajući film, lako je suosjećati s profesoricom Anom. Lako ju je i razumjeti; i nju i njezine principe. Nema snagu kao dvije spomenute “zbornice”, ali “Bez zraka” je skroz O. K. film koji na kraju ipak donosi teme o kojima se treba razgovarati. I donosi ih, ne sjajno, ali sasvim dovoljno dobro da ga vrijedi pogledati.

1. Bez zraka (Vukovar Film Festival)

Drama, Mađarska, 105 min.

Režija: Katalin Moldovai

Glumci: Ágnes Krasznahorkai, Tunde Skovran

2. S ljubavlju, Hilde (Vukovar Film Festival)

U jeku Drugog svjetskog rata u Njemačkoj se stvara pokret otpora. Skupina mladih zagovaratelja pacifizma zapravo tiho zagovara antinacističku politiku. No, nedovoljno tiho. Uvjerili su se u nemilosrdnost tada vladajuće politike Hilde i Hans, mladi i ludo zaljubljeni par. Iako su im životi non-stop bili u opasnosti, a oni hrabro, pa gotovo i ludo koketirali s uhićenjem, to ljeto 1942. proveli su tako bezbrižno, u ljubavi, zanesenosti. Sve je izgledalo kao idilična i ljubavna i životna priča. Međutim, Gestapo ih uhićuje. Oboje, kao pripadnici militantne skupine “Crveni okrestar” bivaju proglašeni izdajnicima, a kazna za to je – smrt. Da se stvari dodatno zakompliciraju, Hilde je u trenutku uhićenja u osmom mjesecu trudnoće. Tijekom zatvorskih dana Hilde se mnogo prisjeća ljeta s Hansom i retrospektivna naracija, zapravo, sjajno pokazuje razvoj Hilde kao lika: od stidešnog djevojčurka do hrabre i odvažne borkinje protiv nacizma. Bez kajanja – jer, zna da su njezini stavovi ispravni – ona živi u zatvoru, i kao brižna majka, i kao oslonac drugim ženama. “S ljubavlju, Hilde” je priča o otporu, baš kao što je to i “Skriveni život” Terrencea Malicka, samo je ispričana (s nešto manje estetske vrijednosti) kroz prizmu žene.

Dokudrama, Njemačka, 124 min.

Režija: Andreas Dresen

Glumci: Liv Lisa Fries, Johannes Hegemann

STRAVIČAN ZLOČIN

Majka učenice koja je bila u razredu za vrijeme napada ispričala detalje: Uletio u razred, djeca su se sakrila ispod klupa

Dječak koji je zadnji ostao u razredu je preminuo, a drugi dječak je ozlijeđen i prevezen u KBC Rebro. Bogović je ispričala kako njena djevojčica teško razgovara o napadu. "Trebalo je vremena da ona uopće poveže događaj. Iz svega se moglo saznati da je vidjela napadača, da je vidjela krv, da je vidjela napad na učiteljicu, nije vidjela nož" rekla je majka djevojčice.

Pogledajte na vecernji.hr

Još nema komentara

Nema komentara. Prijavite se i budite prvi koji će dati svoje mišljenje.