Kao vremeplovom vratit ćemo se u djetinjstvo obilježeno bajkom Hansa Christiana Andersena o djevojčici Gerdi i dječaku Kayu. Bit će to, uvjereni su u osječkom HNK, veliki događaj za tu kuću, grad i hrvatsku kulturnu scenu. Naime, balet "Snježna kraljica" doživjet će 16. veljače praizvedbu na pozornici HNK u Osijeku.
Riječ je o koprodukciji dvaju nacionalnih kazališta – osječkog i splitskog, i to u sklopu projekta pod pokroviteljstvom Ministarstva medija i kulture i K-HNK, odnosno konzorcija hrvatskih nacionalnih kazališta. Andersenovu bajku u glazbeno je ruho odjenuo skladatelj Davor Bobić, a režiju i koreografiju potpisuje nacionalni prvak Svebor Sečak, proslavljeni baletni umjetnik. Možda je to i prvi izvorno pisani balet za HNK u Osijeku u njegovoj bogatoj povijesti.
– "Snježnu kraljicu" odlučio sam napisati još za studija na Državnom konzervatoriju "P. I. Čajkovski" u Kijevu prije 30 godina, gdje sam imao povlasticu i čast nazočiti velikim baletnim i opernim produkcijama u Državnom akademskom teatru opere i baleta "Taras Ševčenko". Iako sam balet naumio pisati lani u okviru programa europske mobilnosti nastavnika Erasmus+ na Konzervatoriju N. R. Korsakova u St. Peterburgu, sudbina je htjela da ovo djelo dovršim u Osijeku. Ta poznata bajka složenog je psihološkog sadržaja, protkana mnogim dvojbama, pa i zamkama te prožeta dubokim kršćanskim uvjerenjem H. C. Andersena, što je meni kao autoru glazbe predstavljalo poseban izazov, ponajviše u smislu da pokušam djelo približiti i djeci i odraslima – počinje skladatelj Davor Bobić.
U pisanju baleta prema ovoj bajci okušali su se do sada skladatelji Kenji Bunch i Tuomas Kantelinen, dok je u Škotskoj aktualna verzija nastala prema glazbi N. Rimski-Korsakova.
– Duboko sam uvjeren da je promišljenim pristupom ovoj zajedničkoj viziji kao rezultat suradnje s uglednim hrvatskim koreografom Sveborom Sečakom nastalo novo, velebno ostvarenje protkano iznimnim dramaturškim sadržajem, prožeto iskrenim osjećajima i zasigurno će poslati snažnu poruku današnjem doživljavanju svijeta – podcrtava on.
Davor Bobić je skladatelj, pedagog, organizator i dugogodišnji ravnatelj Varaždinskih baroknih večeri. Njegov skladateljski opus s više od 200 kompozicija jedan je od najopsežnijih i najizvođenijih u suvremenoj hrvatskoj glazbi. Bio je rezidencijalnim skladateljem u akademskoj godini 2022./2023. na Sveučilištu Wisconsin of River Falls u SAD-u, kao prvi inozemni skladatelj u povijesti toga sveučilišta. Bobić očekuje spektakularnu baletnu predstavu svjetske razine. Zanima nas po čemu je osječka "Snježna kraljica" posebna i drukčija?
– Uvjerenja sam da je odgovor u koncepciji koreografsko-redateljskog pristupa Svebora Sečaka, koji zadržava tzv. klasičnu baletnu formu, no znatno obogaćenu iznimnim videoanimacijama Zdenka Bašića te raskošnim kostimima i scenom Nevena Mihića. Puno će pridonijeti koprodukcija naših dviju nacionalnih kuća te sam siguran da će znatan doprinos splitskog baletnog ansambla u simbiozi s osječkim plesačima biti ključan u ostvarenju dramaturški zaokružene cjeline baleta zamišljenog u dva dijela, no koji će se u konačnoj tzv.''osječkoj'' verziji izvesti u jednom komadu, dakle bez pauze među činovima – kaže naš sugovornik.
Upita li ga se što ga je najviše inspiriralo kada je stvarao glazbu, odgovorit će kako je to sama bajka "jer je toliko iznimna, duboko saživljena i slikovita da je njezin sadržaj idealan za uglazbljenje". Koliko su pak ovakve baletne predstave važne za popularizaciju baleta općenito?
– U današnjem kontekstu izazova vremena u kojem se svi teško snalazimo te proživljavamo promjenu globalnog poretka, kao i gubitak osjećaja za uzvišene životne vrijednosti, a samim time i brigu za druge, stvaranje novog baleta nije samo potrebno u smislu njegove popularizacije, iako je to jedna od njegovih osnovnih zadaća i misija, već duboko pridonosi oplemenjivanju ljudskog karaktera u poimanju iskrene suosjećajnosti onog dobrog koje postoji u svima nama. U ovoj priči dobra i zla zaokružujemo balet konačnim ishodom, a to je vjera u pobjedu ljudskog duha ispunjenog prije svega dobrotom – zaključuje Bobić.
– U nadi da će ova predstava barem malo podignuti svijest nadležnih o važnosti i atraktivnosti baletne umjetnosti, skrojio sam je imajući u vidu kako edukacijski segment tako i akademsku umjetničku kvalitetu, ali i pristupačnost i onoj publici koja se možda prvi put susreće s baletom – reći će pak Svebor Sečak, koji potpisuje režiju i koreografiju.
U kreiranju ovog baleta polazišna točka mu je, dodaje, bila glazba kompozitora Bobića, s kojim dijeli sličnu povijest školovanja u bivšem Sovjetskom Savezu.
– Dok je on studirao glazbu u Kijevu, ja sam se usavršavao u Sankt Peterburgu. Što god danas mislili o tadašnjem društveno-političkom uređenju i ideologiji, kao i sadašnjim geopolitičkim okolnostima, neosporno je da je tamo bilo svojevrsno vrelo kompozitora, baletnih umjetnika i koreografa koji su obilježili 20. stoljeće. Crpeći iz klasičnog nasljeđa, koristio sam se i suvremenim tehnikama kako bi ova svevremena bajka bila atraktivna i današnjim generacijama – poručuje.