Baletni ansambl HNK Split za kraj sezone 2022./2023. premijerno je izveo jednočinke "La Stravaganza" i "Noces" svjetski poznatog francuskog koreografa Angelina Preljocaja. Glavna obilježja obje vrlo neobične koreografije (neki će reći kako je to avangarda) su mrak, turobnost, depresija, beznađe... Nimalo optimistično, a ni prikladno za kraj jedne kazališne sezone, odnosno završetak četverogodišnjeg mandata sadašnje teatarske uprave.
Premijerna publika je gromoglasnim pljeskom i ovacijama nagradila splitske balerine i baletane jer to svekoliko zaslužuju. Zbog maestralne izvedbe, preciznosti, gipkosti, gracioznosti, fluidnosti, ujednačenosti, sinkronizacije, fleksibilnosti, ritmičnosti, impresivnog umijeća. Jednočinke su više nego profesionalno savladali u jako kratkom vremenskom razdoblju pokazujući koliko su oni zapravo svjetski plesači koji su u stanju izvesti sve što koreografske glave smisle. No, ne može se zaobići činjenica kako je ovo što su otplesali, i "La Stravaganza" i "Noces" ma koliko se ta djela označavala ingenioznom umjetnošću, nešto što je ispod vrhunske razine Baleta ovog teatra. Splitski Balet zaslužuje puno više!
On je uz Operu i Dramu gotovo pa najsjajniji dio splitskog nacionalnog kazališta koji je u stanju izvesti najspektakularnija, najzahtjevnija i najsloženija koreografska djela. Dokazali su to "milijun" puta, valja se samo prisjetiti "Onjegina" u koreografiji slavnog Vasilija Medvedeva ili senzacionalnog "Velikog Gatsbyja" poznatog Lea Mujića.
Zato je vrijedno istaknuti imena protagonista "La Stravaganze" i "Nocesa": Imogen Moss, Minori Nakayama, Eva Karpilovska, Aubin Le Marchand,Yuto Mutai, Erik Ahl, Ania Bartkowski, Irina Čaban Bilandžić, Matea Milas, Aaron Kok, Oji Fojini, Jake Milston i Leonardo Suoza.
Čarobno su u prvoj jednočinki, u kojoj je glazba provokativna i doslovce "za žile rezati" interpretirali dolazak migranata u SAD, pridošlice i domoroce, prošlost i budućnost... U "Nocesu" inspiriranom svadbom i bračnim odnosima, između groznih lutki koje demonstriraju mladenke, izazovno su otplesali "ljubavne odnose i veze".
I još nešto. Na domjenku u foajeu nikad manje ljudi, atmosfera najsličnija karminama, a publici se osim savršenih plesača nitko nije poklonio.