Jagoda Buić

Bila je majstorica tapiserija i istinska građanka svijeta

Foto: Nina Djurdjevic/PIXSELL
Bila je majstorica tapiserija i istinska građanka svijeta
19.10.2022.
u 09:01
Avangardna likovna diva Jagoda Buić potpisala je više od 150 kostimografija i scenografija, a bavila se i režijom i filmskim kostimima
Pogledaj originalni članak

U Veneciji je u devedeset i trećoj godini nakon teške bolesti preminula poznata hrvatska likovna umjetnica, majstorica tapiserije svjetskog glasa, ali i plodna kostimografkinja i scenografkinja Jagoda Buić. Rođena Splićanka, Jagoda Buić bila je svestrano obrazovana, što i ne čudi zna li se da joj je otac bio splitski gradonačelnik dr. Mirko Buić, odvjetnik, publicist, ministar u vladi Kraljevine SHS i posljednji ban Primorske banovine kojega je krstio don Frane Bulić.

Tečaj slikanja mlada Jagoda Buić upisala je još kod slikara Ante Kaštelančića, da bi nakon odlaska u Zagreb upisala tamošnju Akademiju za primijenjenu umjetnost i dizajn, gdje su joj profesori bili Kosta Angeli Radovani i Vjenceslav Richter. Upisala je i povijest umjetnosti na zagrebačkom Filozofskom fakultetu, da bi potom studij kostimografije i scenografije nastavila u Rimu i Veneciji.

Diplomirala je u Beču na Akademiji za primijenjene umjetnosti, da bi nakon povratka u domovinu počela intenzivno stvarati kostime i scenografije za kazališta u Splitu, Osijeku, Zagrebu, ali i za Dubrovačke ljetne igre te Splitsko ljeto. Već na početku svoje bogate kazališne karijere surađivala je s intelektualcima kao što su to Branko Gavella, Dino Radojević, Marko Fotez, Vlado Habunek, Kosta Spaić... učeći od najboljih.

Potpisala je više od stotinu i pedeset kostimografija i scenografija, a bavila se i filmskim kostimima (za filmove kao što su to “Carevo novo ruho” ili pak “Cesta duga godinu dana”). U zrelijim se godinama okušala i u redateljskom poslu (debitirala je u zagrebačkoj Gavelli sa Shakespeareovim “Richardom III” i Predragom Vušovićem u glavnoj ulozi, no ta se predstava nije dugo zadržala na repertoaru). Željela je režirati i Čehova, ali ta joj se želja nije ispunila. No osmislila je kostime za Shakespeareova “Kralja Leara”, koji se već godinama izvodi na brijunskom festivalu Rade Šerbedžije, glumca kojeg je iznimno cijenila, i to još od njegova Hamleta na Lovrijencu 1974. godine.

Svjetsku slavu ipak je stekla svojim tapiserijama i autentičnim, vrlo često i monumentalnim tekstilnim instalacijama. Tapiserijama se bavila još od početka šezdesetih godina prošlog stoljeća, kada je prva nadahnuća upućeno nalazila u ženskom pučkom ručnom radu Dalmatinske zagore. Izlagala je na Drugom bijenalu tapiserije u Lausannei, izrađivala trodimenzionalne tapiserije, što ju je onda odvelo i do Bijenala u Veneciji, ali i u São Paulu, kao i do izložbi u New Yorku, Amsterdamu, Parizu, Madridu... Samostalno je izlagala diljem Jugoslavije, ali i svijeta te bila među našim najprodornijim umjetnicama. Imala je atelijer u Parizu, ali i u Provansi i SAD-u, te bila doslovno građanka svijeta, u čemu joj je svakako bila dobrodošla pomoć supruga, njemačkog bankara i moćnog potpredsjednika Svjetske banke Hansa Wuttkea, s kojim ju je upoznao jugoslavenski vodeći diplomat Budimir Lončar.

Nakon što je svojim tapiserijama osvojila svijet, izrađivala je i velike instalacije od kovina (primjerice Ružu vjetrova u Splitu 1987. godine), a onda posljednjih godina i radove od papira, kartona, komadića vune... Često je i minimalističke radove izlagala na manjim samostalnim izložbama, najčešće u Dubrovniku, gradu u kojem je imala svoje umjetničko utočište oteto stijenama ispod Lovrijenca, ali i u Zagrebu, u kojem je i počela njezina umjetnička avantura i u kojem je imala brojne prijatelje u svijetu umjetnosti.

Djela joj se nalaze u brojnim privatnim kolekcijama, ali i u muzejskim zbirkama u Zagrebu, Splitu i Beogradu, kao i u muzejima poput njujorške MoMA-e, muzeja Stedelijk u Amsterdamu, ali i u muzejima u Bordeauxu, São Paulu, Lausannei... Za zgradu Saveznog izvršnog vijeća u Beogradu izradila je tapiseriju “Dubrovnik”, za tamošnji Hrvatski salon. Dobila je i brojne nagrade, a među njima i Grand prix na svjetskom bijenalu suvremene umjetnosti u São Paulu, nagradu “Vladimir Nazor” za životno djelo 2014. godine, ali i dvije nagrade grada Zagreba, Herderovu nagradu, nagradu UNESCO-a za zasluge na području suvremenoga stvaralaštva, Zlatnu arenu u Puli za kostimografiju...

Pišući o djelu Jagode Buić u povodu njezine izložbe u Gliptoteci HAZU, akademik Tonko Maroević otkrio je da je umjetnica od svojih likovnih početaka imala podršku, kako se izrazio, nestora hrvatske likovne avangarde Marina Tartaglie te da je već u prvim tapiserijama našla izvornu orijentaciju i autentičnu vokaciju. – Nije čudno da su tapiserije Jagode Buić prepoznate kao sretan vid povezivanja tradicije i aktualiteta – ocijenio je Maroević pohvalivši i njezine recentne radove izrađene u tehnici kolaža. A te je radove Jagoda Budić gotovo redovito izlagala pod zajedničkim nazivnikom Carta canta (tj. papir pjeva).

Govoreći o sebi i svojem umjetničkom djelu, Jagoda Buić tvrdila je da je uvijek stvarala prerano, dakle prije ostalih, a često je ponavljala rečenicu da joj je lakše stvarati modu nego je slijediti. Šteta što iza sebe nije ostavila autobiografiju, jer je imala rijetko sadržajan život i susretala se s brojnim velikim osobnostima, i to ne samo iz svijeta umjetnosti nego i svijeta politike. No, koliko je poznato, namjeravala je objaviti biografiju u suradnji s poznatim književnim kritičarom i publicistom Zdravkom Zimom pa će njezin život i umjetnički uspjesi ipak postati dostupniji široj javnosti.

Ministrica kulture i medija Nina Obuljen Koržinek u brzojavu sućuti napisala je da se Jagoda Buić od samih početaka šezdesetih godina nametnula avangardnim pristupom oblikovanju tapiserije, ali i da je i tijekom cijele svoje karijere osvajala muzejske, galerijske i kazališne prostore snažnim, ekspresivnim izrazom strastveno uživajući u umjetnosti, kao i u životu. Lijepo i točno rečeno.

JAMES GANDOLFINI

Bivša supruga je pomahnitala nakon razvoda! Nabrajala starlete s kojima ju je varao i seksualne devijacije u kojima je uživao

Sit javnog pranja prljava obiteljskog rublja, Gandolfini je samo kratko komentirao da u njenim navodima nema istine te da su braku presudili psihički problemi s kojima se odbijala suočiti. Ljubavnu sreću pronašao je u zagrljaju bivše manekenke Deborah Lin. Vjenčali su se u ljeto 2008. u njezinu rodnom Honoluluu, a kum im je bio glumčev sin. Nakon što su postali ponosni roditelji djevojčice Liliane Ruth, činilo se kako su se Gandolfiniju sve kockice posložile. Sudbina je, međutim, za njega imala drukčiji plan.

Pogledajte na vecernji.hr

Još nema komentara

Nema komentara. Prijavite se i budite prvi koji će dati svoje mišljenje.