Dubravka Vrgoč:

Budućnost EU teatra počinje u Zagrebu

Foto: Mare Bratoš, arhiva ZKM
Budućnost EU teatra počinje u Zagrebu
24.10.2013.
u 12:10
ETC kao mreža četrdesetak institucionalnih europskih kazališta čini se najpozvaniji da promišlja novi model kazališta na početku 21. stoljeća, a razgovarat ćemo i o Europskom kazališnom laboratoriju, kaže Vrgoč
Pogledaj originalni članak

Od 24. do 27. listopada Zagreb postaje centar teatarske Europe. ZKM i njegova ravnateljica Dubravka Vrgoč ugostit će najveći skup europskih kazalištaraca.

– Riječ je o 50. skupštini Europske kazališne konvencije koja ove godine slavi svoju 25. godišnjicu, a održava se kod nas samo nekoliko mjeseci nakon što je Hrvatska postala članicom EU. No, značenje ove skupštine nisu godišnjice i jubileji, već to što bi skup trebao još jače povezati članice ETC u njihovim zajedničkim projektima te ponuditi neke smjernice za budućnost europskog teatra – rekla nam je Dubravka Vrgoč.

U Zagreb dolazi šezdesetak ravnatelja prestižnih europskih kazališta, dramaturga, redatelja, producenata, novinara iz Njemačke, Francuske, Belgije, Finske, Norveške, Švicarske, Slovačke, Rumunjske, Albanije, Srbije, Crne Gore. Razgovarat će o budućnost teatra koja ovisi o promišljanju novih formi, ali i o redefiniranju pozicije teatra u suvremenom društvu.

Zatvorena kazališta

– ETC kao mreža četrdesetak institucionalnih europskih kazališta čini se najpozvaniji da promišlja novi izgled, odnosno novi model kazališta na početku 21. stoljeća. Usto, razgovarat ćemo i o Europskom kazališnom laboratoriju kao platformi za istraživanje kazališnih mogućnosti i pomicanja kazališnih granica, čime bi se trebale ne samo inaugurirati nove forme već i pridobiti nova publika, osobito mladi – tumači Vrgoč. I sama kaže da je ovo, zbog recesije, smanjenja sredstava za kulturu i zatvaranja kazališta, ne baš blistav teatarski trenutak:

– Neka su kazališta već bila prisiljena zatvoriti svoja vrata. Alarmantni su primjeri iz Nizozemske, gdje je prije dvije godine 40 posto smanjen budžet za teatar, a slično je i u Francuskoj, Britaniji, Portugalu, Italiji... Iako je kriza i kod nas očita, njezine posljedice što se teatra tiče još nisu toliko vidljive, ali upravo iz potrebe da spriječimo još dublju devastaciju europskog kazališta, koja uz nedostatak sredstava podrazumijeva i sve veći gubitak publike, potrebno je promišljati nove, alternativne oblike funkcioniranja teatra.

Kazalište se danas ne može oslanjati na izvanjsko financiranje niti ponavljati iste, odavno davno istrošene modele.

Nove forme u ZKM-u

U toj potrazi za novim ETC upozorava na potrebu smionog traganja za novim umjetničkim formama, i to onog traganja koje ne zazire od pogreška. Ravnateljica ZKM kaže da joj se čini da se kazalište još od vremena postmoderne iscrpilo u umnažanju sličnih ili istih slika.

– Iza postmoderne nije ostalo ništa znakovito, predstave više ne uspijevaju iznenaditi ni umjetnike ni publiku. Prevladala je koncepcija mainstreamovske sigurnosti, pa čak i u teatru koji je zazirao od estetskog populizma – kaže Vrgoč i naglašava da se veseli što teatarska budućnost Europe počinje u Zagrebu i ZKM-u, koji posljednjih nekoliko godina svojim projektima i scenskim reinterpretacijama klasika nastoji istražiti nove forme kazališnog iskaza.

a Gosti iz cijele Europe bit će ovih dana i na predstavama u zagrebačkim kazalištima, o čemu Vrgoč kaže:

– Kada da predstave gleda šezdesetak ravnatelja i producenata europskih teatara, uvijek postoji šansa za naše redatelje i glumce da im predstava gostuje u nekom od tih teatara ili da budu dijelom neke nove europske koprodukcije. To je uzbudljivo za sve koji još vjeruju u važnost kazališta.

Pogledajte na vecernji.hr

Još nema komentara

Nema komentara. Prijavite se i budite prvi koji će dati svoje mišljenje.