Proteklu godinu mnogi će pamtiti po najgorem, ali i među tim crnim oblacima uspio se provući i koji tračak svjetlosti. Jedan od njih je svakako i Teatar Cirkus Punkt, umjetnička organizacija koja spaja kazalište i suvremeni cirkus, a nedavno je, baš na vrijeme da nam vrati osmijeh na lice predstavljena i njihova dinamična, razigrana debitantska predstava “Generacija X Y Z”. Teatar Cirkus Punkt službeno postoji od prošlog ljeta, a osnovale su ga Lidija Kraljić i Marijana Matoković, akademske glumice i lutkarice koje se poznaju još od studentskih dana s Akademije u Osijeku. Nastavile su surađivati u udruzi Crveni Nosovi te već tri godine rade u zagrebačkom timu klaunovadoktora i donose radost među sive zidove bolnica. Iz tog je prijateljstva izrasla ideja da osnuju vlastitu umjetničku organizaciju i počnu raditi profesionalne predstave koje povezuju glumu, lutkarstvo, fizički teatar, klauniranje i suvremeni cirkus. A kada čujemo riječ cirkus, prvo nam na pamet padaju krotitelji lavova ili možda Cirque du Soleil, no pretpostavljamo da u predstavama Teatra Cirkus Punkt nema velikih mačaka – što točno podrazumijeva suvremeni dramski cirkus?
– U našim predstavama trudimo se ubaciti znanje iz kazališta u područje suvremenog cirkusa. Ponajprije je tu znanje iz dramaturgije, karakterizacije likova, radnje, glume. Jedino što je različito što radimo autorske projekte bez predloška i teksta, već on nastaje u procesu stvaranja. Suvremeni cirkus je oblik izvedbene umjetnosti koja kombinira neku vještinu s emocijama i uključuje širok spektar izvedbenih umjetnosti. Cirque du Soleil svakako je najpoznatiji kad se spominje cirkus. I on definitivno u sebi ima elemente klasičnog cirkusa u smislu šatora, točaka koje se izmjenjuju i zadivljuju svojim vještinama. Ono što je suvremeno kod njih je to da nemaju životinja u svojim showovima, nego sve izvode vrhunski umjetnici. Upravo u tome je i čar suvremenog cirkusa što je on prostor za sve izvedbene umjetnosti – od žongliranja, plesa, klauniranja, kontorzija, akrobatskih elemenata, lutkarstva sve do 3D mapiranja – objasnile su nam Lidija Kraljić i Marijana Matoković.
Iako hrvatskom cirkuskom scenom već godinama drmaju fantastične organizacije poput Cirkorame, imali smo priliku posjetiti i Noć cirkusa, a publika se uvijek iznova oduševljava cirkuskim izvedbama, ta vrsta umjetnosti još nije službeno prepoznata. U Hrvatskoj tako ni ne postoji institucija koja educira cirkuske umjetnike. No, ono što je motivirajuće, ističu Marijana i Lidija, svakako je što se osniva sve više udruga i organizacija diljem Hrvatske koje se bave cirkuskim vještinama, dovode predstave iz cijelog svijeta, organiziraju radionice i rade festivale.
– To su sve koraci u kojima se odgaja publika, razvija svijest o postojanju suvremenog cirkusa i stvaraju preduvjeti da on postane priznata grana umjetnosti. Također, trenutačno je u postupku osnivanje i strukovne udruge za suvremeni cirkus. Za sve one koje zanima to područje, rekla bih, javite se. Ako je to područje glume, klauniranja ili fizičkog teatra, onda nama. A ako je neka druga grana, možda vas možemo uputiti dalje. Nađite koje područje vas zanima i to istražujte. Pitajte, idite na radionice, i počnite raditi kratke točke, sekvence. Pa ako napravite minutu ili dvije koje su dobre, onda napravite još koju – poručile su ove dvije umjetnice kojima je posljednju godinu obilježila hrpa previranja, promjena, prilagodbi i planiranja. “Puno slova P”, smiju se naše sugovornice, ali napominju da im kreativnosti, mašte i snalažljivosti kako doskočiti svim izazovima ne nedostaje.
– Ljepota je u slobodi i raznolikosti. To da se okolina u kojoj radimo mijenja, ljudi, suradnici, ali i prilika da se isproba puno više stvari nego možda u jednoj matičnoj kući. S druge strane, prisutna je neizvjesnost, kako financijska tako i umjetnička. Ali cirkus je oduvijek bio forma koja se prilagođavala publici i okolnostima pa polažemo nade u to da ćemo se i mi uspješno prilagoditi ovim novim okolnostima – kažu Lidija i Marijana.
Zasad, predstavu “Generacija X Y Z” – o tri generacije koje se susreću na jednoj penjalici i na njoj izvode različite akrobacije – možete pogledati u tri svibanjska termina. Prvi je 9. svibnja u sklopu Projekta Ilica, a nakon izvedbe održat će i radionicu za gledatelje. Nakon Ilice na redu je Samobor i festival CU Fus, a krajem mjeseca su ponovno u Zagrebu u sklopu Festivala FAKI. A imaju i velike planove za budućnost.
– Barem tako maštamo. Ali od mašte uvijek kreće. Htjele bismo u ovoj godini ostvariti što više nastupa, koliko to mjere budu dopuštale i vidjeti kako reagiraju različite generacije u različitim gradovima. Također planiramo još dvije premijere u ovoj godini! Želja nam je u ovoj prvoj godini kada smo premijerno izašle sa svojom prvom predstavom, etablirati se na tržištu kao jedna svježa, mlada umjetnička organizacija koja radi projekte kakvi se ne vide baš svaki dan. Dostupni publici, razumljivi i da dopremo do svakog i postanemo njihova doza kulture – zaključuju.