Bog dopušta zlo radi većeg dobra, nedavno je objavio papa Ivan Pavao II. u svojoj novoj knjizi, a Michael Mann kao da je vjerno poslušao njegove riječi. Naravno, u filmu "Collateral" Mann glumi filmskoga Boga i to na vrlo uvjerljiv način.
Spor, tjeskoban i mračan "Collateral" odličan je prikaz ljudske nesigurnosti unutar modernog društva, a kao glavni katalizator toga ponašanja uzet je Vincent - profesionalni ubojica s dječjim licem. Već i vrapci znaju da toga ubojicu glumi Tom Cruise, kojemu je to prva uloga negativca, a Mann i scenarist Stuart Beattie nisu ga samo ukalupili u klišej bešćutnoga ubojice, već su ga stavili i u ulogu Darwinova glasnogovornika. Savjetujući izrabljivanom taksistu Maxu, kojega je uzeo kao prisilnog vozača za svoj mali noćni zadatak, kako da se odupre šefu, ali i ojača samopouzdanje, Vincent ga tjera do konačnog obračuna - ubij ili budi ubijen. I kroz tu ljudsku evoluciju Mann vodi gledatelja na uistinu dojmljiv način. Savršeno pogađajući atmosferu za svako ubojstvo te igrajući se glazbenim podlogama, "Collateral" unatoč nekim scenarističkim rupama bez problema uvlači gledatelja u to nadmudrivanje moćnog, ali zločestog Vincenta i popustljivog, no dobrog Maxa.
Na žalost, to nadmudrivanje u posljednjih dvadesetak minuta zamijeni klišejizirani hollywoodski kraj za akcijski film, u kojem taksist spašava svoju (buduću) djevojku i dobiva aureolu superjunaka, a "Collateral" spušta na razinu tek vrlo dobrog djela.
Iako promidžbeni materijali uglavnom najavljuju Cruisea, koji je solidan, ali ništa više od toga, prava zvijezda filma je Jamie Foxx. Nakon desetak godina epizodnih pojavljivanja u hollywoodskim filmovima, Foxx bi napokon mogao postati zvijezda, to više što mu ovih dana u američka kina ide hvaljeni biografski film o Rayu Charlesu u kojemu ima upravo ulogu "Genija". I to će biti sasvim zasluženo. (J. J.)