Cameron Carpenter u ciklusu Lisinski subotom

Čudesni orguljaš predstavlja tehnološko čudo od orgulja

Foto: www.cameroncarpenter.com
carpenter
Foto: STEPHANIE PILICK/DPA/PIXSELL
carpenter
Foto: STEPHANIE PILICK/DPA/PIXSELL
carpenter
Foto: Tomislav Miletić/PIXSELL
carpenter
Foto: Tomislav Miletić/PIXSELL
carpenter
07.10.2016.
u 09:21
Nakon nastupa na orguljama Lisinskog, američki virtuoz ove sezone vraća se u Zagreb sa svojim Međunarodnim putujućim orguljama
Pogledaj originalni članak

“Bio sam vrlo uzbuđen dvoranom Lisinski i oduševljenjem publike, osobito zbog velikog broja ljudi koji su ostali i na ozbiljnom teoretskom razgovoru nakon koncerta. Smjesta sam bio uvjeren da bi ta dvorana bila odlična pozornica za moje orgulje.”

Tim je riječima čudesni orguljaš Cameron Carpenter opisao dojmove sa svog prošlogodišnjeg zagrebačkog nastupa na orguljama Lisinskog, a istog su mišljenja bili i publika i uprava Lisinskog. I tako 8. listopada Cameron Carpenter ponovo gostuje u ciklusu Lisinski subotom, ali ovaj put s njim dolaze i njegove vlastite “Međunarodne putujuće orgulje” (International Touring Organ), digitalno glazbalo koje objedinjuje zvukove četrdesetak velikih američkih orgulja.

Digitalne i pokretne

O glazbalu izrađenom za njega i prema njegovoj zamisli Carpenter kaže:

“To su vrlo velike orgulje, koje koriste zvukove najboljih katedralnih i Wurlitzerovih dvoranskih orgulja. Tehnologija oslobađa zvukove iz nepokretnih drvenih i metalnih konstrukcija u kojima su nastali i iz kojih su ubrani digitalnim sampliranjem, da bi ih se potom procesuiralo i reproduciralo putem prikladnog i prilagođenog sustava računala, pojačala i deset zvučnika. To znači da mogu zadržati najbolje od orgulja – njihove zvukove, prostornu dinamiku i emocionalni učinak, a riješiti se onog što ih sputava: njihove nepokretnosti, vječno rastuće cijene i institucionalnosti.

Zato su “Međunarodne putujuće orgulje” jedinstvene, premda imaju daleke pretke. Ideja da velike orgulje mogu biti digitalne i pokretne još uvijek je vrlo kontroverzna i nikada u povijesti takav instrument nije išao na međunarodne turneje. Tri instrumenta te vrste u prošlom stoljeću, velike orgulje sa sviralama u tridesetima i dva analogna elektronička glazbala u sedamdesetima, nikada nisu prešli granice SAD-a, odnosno Ujedinjenog Kraljevstva. Ja sam želio imati vlastiti instrument, baš kao što ga imaju i violinisti.

Tako nešto prije nije bilo tehnološki moguće i ja sam prva osoba koja se tako može okoristiti suvremenom tehnologijom i pokušati upregnuti njene umjetničke potencijale.”

All You Need Is Bach

Majstor bez premca svirat će svoje fantastične obrade skladbi Wagnera, Piazzole, Čajkovskog i Schuberta, kao i djela orguljaških majstora Louisa Viernea i onog najvećeg, kojem je posvećen najnoviji Carpenterov CD pod naslovom “All You Need Is Bach”.

Uoči dolaska u Zagreb Carpenter nam je o izboru programa napisao:

“Uvijek sviram glazbu za koju osjećam da je razumijem i u njoj uživam, a utoliko bolje ako ona nalazi i put do šire publike. Mnogi koji me slušaju možda nikada prije nisu čuli ni ta velika djela ni orgulje. Najviše uživam svirati upravo takvim ljudima.” 

Pogledajte na vecernji.hr

Komentari 1

PL
plaha
20:25 07.10.2016.

Nešto što apsolutno treba čuti! Doživjeti i uživati.