Oliver Frljić

Devedesetih su četnike vidjeli i u životinjama

Foto: Goran Kovačić/Pixsell
Devedesetih su četnike vidjeli i u životinjama
04.10.2014.
u 11:28
Predstavom "Jazavac u Kerempuhu" podsjećam na izbrisano ime tog teatra
Pogledaj originalni članak

Bilo je to vrijeme kada je sa scene sišao "četnik" jazavac, a na nju se popela "ustašica" kuna, kaže redatelj Oliver Frljić dok razgovaramo o njegovu najnovijem autorskom projektu, predstavi "Jazavac u Kerempuhu". Podsjeća time na vrijeme u kojem se mijenjalo ime Satiričkog kazališta i uvodila nova nacionalna valuta. Bila su to vremena u kojima ni Dinamo nije bio Dinamo, ali se upravo u Kerempuhu igrala predstava "Dobro došli u plavi pakao".

Na ulazu u prolaz Kerempuha već visi plakat za tu novu premijeru, zakazanu za 10. listopada. Nevjerojatno je neutralan, posebno nakon plakata za Nušićevu "Gospođu ministarku" koju je u tom kazalištu režirao Frljić, a za koji su svi mislili da je posljedica napada nadobudnog lektora-grafitera koji je noću šarao plakate i srpski prepravljao u hrvatski.

– Plakatom nismo htjeli ništa otkrivati nego samo podsjetiti na izbrisano ime. Htjeli smo da se javnost zapita što se dogodilo, zašto je ime jedne životinje postalo nepoželjno. Devedesetih je politička elita mislila da nasilnim brisanjem imena može izbrisati prošlost koja realno postoji, a to pokazuje da se nove države boje svega što im je prethodilo.

Strah od prošlosti

Zanimljiva mi je pritom paralela s jednim kazalištem koje do danas nije promijenilo svoje ime unatoč pritiscima. To je Jugoslovensko dramsko pozorište. Početkom devedesetih u njemu je bio centar otpora Miloševiću i njegovoj politici i to je dobar primjer da imena nisu bauk. Ona su samo odraz onog što nosimo u sebi. A društvo koje se boji jednog imena samo pokazuje svoju slabost i nezrelost – kaže Frljić.

Nova predstava ima formu stand-upa, a na sceni su prvaci Kerempuha: Vili Matula, Rakan Rushaidat, Hrvoje Kečkeš i Borko Perić.

– Htio sam vidjeti kako se jedna primarno zabavljačka forma može iskoristiti kao vrsta kritičkog alata, kako se kroz nju može progovoriti o tom nasilnom brisanju i prekrajanju imena – ističe.

Upozoravamo ga da neki mladi koji će doći na predstavu uopće ne znaju da je to kazalište nekada bilo Jazavac, a on kaže da im to neće nimalo smetati:

– Još smo uvijek u godini u kojoj Kerempuh obilježava 50. rođendan pa je ovo idealna prilika da se progovori i o tom brisanju imena – kaže.

Kako je riječ o autorskom projektu, ovdje nema gotovog dramskog teksta, pa je i rad na predstavi bio specifičan:

– Htio sam raditi baš s ovom ekipom jer projekt proizlazi iz njihovih iskustava. Krenuli smo od samog problema, vodili duge razgovore, radili improvizacije i kroz to se polako uobličavao tekst. Stand-up je sam po sebi zanimljiva forma. Nikada se ne zna kako će ljudi reagirati na izrečeno, a mene je zanima ta redukcija, kada ispred publike ostaje samo glumac. Ta je forma povezana i s počecima starog Kerempuha koji je potekao iz kabarea – objašnjava Frljić.

Kritika kroz humor

Dodaje da predstava nije čisti stand-up jer postoje scene koje su poveznica između pojedinih točaka, a humoristična forma koristi se kako bi se izrekla jasna kritika.

– Osnovna je poruka predstave da i u takvim situacijama kakve su bile devedesete ništa ne može biti izgovor za ovu vrstu nasilja koje se događalo kroz sva ta preimenovanja i lijepljenja pridjeva hrvatsko uz sve i svašta. Pa ako nam kazalište nema epitet hrvatsko, što to znači? Da je to marsovsko kazalište Augusta Cesarca ili Ivana pl. Zajca? Tadašnja inflacija nacionalnih obilježja i promjene imena samo su bili pokazatelji koliko se ovo društvo konstituiralo na negaciji svega što mu je prethodilo – zaključuje Frljić.

U "Jazavcu u Kerempuhu" zatvara se jedan krug. Jazavac se vraća u Kerempuh i moli da se vrati u ime kazališta. Sam Frljić kaže da ne vjeruje da je takav razvoj događaja realan.

>>Frljićevoj 'Aleksandri Zec' Grand Prix, a Montažstroju specijalna nagrada

USUSRET VELIKOM KATOLIČKOM BLAGDANU

Simona Mijoković: 'Djed Božićnjak' sotonsko je djelo, a svoju djecu ne darujem na dan Božića

- Moja djeca ne vjeruju u postojanje "Djeda Božićnjaka". To je sotonsko djelo i sigurno znam da svoj život, roditeljstvo i odgoj želim graditi na stijeni Isusa. Ta stijena neće se nikada srušiti. A kada je nešto sagrađeno na pijesku, na lažima, kad tad će se srušiti. Moja djeca znaju da je "Djed Božićnjak" lažac i da ne postoji. On je čak i kradljivac, uzima sve ono što Božić uistinu jest, rođenje Isusa Krista. Uzima kroz nametnutu kupovinu, a što je lažni privid sreće - istaknula je za Večernji list Simona Mijoković.

Pogledajte na vecernji.hr

Komentari 152

Avatar abakus
abakus
11:39 04.10.2014.

Ova osoba koja je mržnju protiv Hrvatske i svega što nosi naziv hrvatsko te svega što građani Hrvatske smatraju dragocijenim i vrijednim postavila kao svoj životni zadatak nije vrijedna članka u novinama, a kamo li čitanja tog članka.

CA
cortesova arkebuza
11:37 04.10.2014.

Zar četnici nisu gori od životinja ? Je li ovo onaj kvaziumjetnik kojeg su u Poljskoj izbacili naglavačke iz kazališta ? Ostaje mu samo "regijon",za prodavanje mantre, nakon 75 godina opet i samo iznova četnici&ustaše,mislim da ovo skoro više nitko ne gleda,u inozemstvu mu se smiju,u Njemačku ne može ni primirisati.Toliko o kvaziumjetniku,večernji se pretvara u 24 sata.I to najčitaniji medij u HR,nevjerujem.

DU
Deleted user
11:41 04.10.2014.

Kako nam ovaj umjetnicki mizeran lik prodaje umjetnost pod jeftinu provokaciju.....i nasa ga samoprozvana ljeva elita pusi do "balcaka".....ali neka decko...cijedi jadnike dok god mozes...pametan si jedino sto nisi umjetnik ali niko nije savrsen...ha ha ha ha ha