Mozartova “Čarobna frula” koja se vratila na repertoar zagrebačkog HNK na dobrom je putu da postane novi “Orašar”. Ulaznica za četiri izvedbe u studenom i prosincu gotovo da više i nema. Tako će profitirati oni koji su mudro kupili pretplatu. Veliki interes za “Čarobnu frulu” i ne čudi. Riječ je o bajkolikoj operi za odrasle koja ima okus zabranjenog (masonskog) voća, a koju je dostojno popularizirao švedski filmaš Ingmar Bergman.
Pjevali na izvorniku
Najnovija zagrebačka inscenacija povjerena je iskusnom redatelju Krešimiru Dolenčiću i dirigentskom dvojcu Nikši Barezi i Vetonu Marevciju kojima su snažni oslonci bili maštoviti scenograf i kostimograf Simon Bejer, koreograf Leo Mujić, videodizajner Ian William Galloway i oblikovatelj svjetla Deni Šesnić. Solisti su Mozarta pjevali na izvorniku, dok su recitativi izvođeni na hrvatskom jeziku, ponekad i na dijalektu, što je predstavi osiguralo neposredniji kontakt s publikom za kakvim se često poseže u operetnim izvedbama.
Iako “Čarobna frula” ima dovoljno svojih dramatičnih momenata, Dolenčić je početak predstave dodatno aktualizirao dovodeći na scenu nevoljnike koji s oskudnom prtljagom čekaju transport u nepoznato, pod surovom paskom uniformiranih čuvara. Baš u toj nesebičnoj masi princ Tamino nalazi simbolično sklonište sklanjajući se pred izvjesnom opasnošću, da bi poslije zakoračio u spektakularni arkadijski botanički vrt koji je na pozornici HNK-a osmislio talentirani Bejer. Dolenčić “Čarobnoj fruli” nije prišao kao svetoj kravi, pa je njezinu masonski uzvišenu protokolarnu popudbinu stavio u drugi plan.
Tako je kod njega i Sarastro u pjevački impresivnoj izvedbi Marka Špehara samo čovjek od krvi i mesa, baš kao i fatalna Kraljica noći i ljubimica zagrebačke publike Ivana Lazar. Ležernoj razigranosti popularne opere najviše je pridonio glumački i pjevački moćan Ozren Bilušić kao Papageno, a u tome su mu pomogle i Tri dame, Kristina Anđelka Đopar, Tamara Franetović Felbinger i Dubravka Šeparović Mušović, Marta Schweiger kao Papagena i Mario Bokun kao bruslijevski Monostatos.
Šuma scenskih citata
A da se iz razbarušene šume scenskih citata i dosjetki ne izgubi izvorna liričnost Mozartova remek-djela, pobrinuli su se seriozni Valentina Fijačko Kobić kao Pamina i Tomislav Mužek kao Tamino. Upravo mocartijanski veličanstvene bile su Gita Erben, Glorija Pinturić i Gita Hajdarhodžić iz Zvjezdica u delikatnoj ulozi Tri dječaka koje je uvježbala Magdalena Banaček, a pohvale zaslužuju i Siniša Galović (svećenik), Ivica Trubić (govornik), Božimir Lovrić (Čuvar vatre) i Robert Palić (Čuvar vode), ali i sigurni zbor kojeg je uvježbao Luka Vukšić. I dok je nova “Čarobna frula” scenski definirana, glazbeno još može rasti.
sa onom glupošću na dočeku nogometaša Krešo Dolenčić gurnuo je svoj dosadašnji i budući rad najmanje 20 godina unazad.A ja mislila da je patriot i domoljub