razgovor duško ljuština

Smije li mjesto bez kazališnih predstava imati status grada?!

Foto: Anto Magzan/Pixsell
Smije li mjesto bez kazališnih predstava imati status grada?!
17.05.2015.
u 17:15

Kazališni život u ovoj zemlji pod hitno treba novi zakonski okvir
Pogledaj originalni članak

Ovogodišnje, 39. Dane satire Fadila Hadžića otvara praizvedba predstave "'Ko živ, 'ko mrtav" koja će potom ostati na repertoaru kazališta Kerempuh. O kakvoj je predstavi riječ?

– Dani satire Fadila Hadžića 5. lipnja otvorit će se 39. put i održat će se svečana premijera predstave "'Ko živ, 'ko mrtav" u režiji Dine Mustafića i dramaturgiji Željke Udovičić. U toj se premijeri ujedno praizvode četiri teksta koja su pisana specijalno za naše kazalište. U njima trojica izvanrednih dramatičara i književnika i beskompromisno i humorno bilježe autentičnu satiru ovog vremena i naših prostora. Riječ je o Mati Matišiću, apsolutnom dragulju hrvatske kulture, te njegovim tekstovima "Ne kopaj po groblju, molim te (Noćna mora)" i "General", zatim o Svetislavu Basari i tekstu "Martovske ide" te Hristu Bojčevu i "Zadušnici". Tekstovi su politički, angažirani, bave se društvenim apsurdima, ljudima i njihovom egzistencijom. Ansambl predstava čine: Nikša Butijer, Filip Detelić, Tarik Filipović, Hrvoje Kečkeš, Borko Perić, Luka Petrušić i Branka Trlin Matula.

Ukupno će se izvesti 13 predstava iz Hrvatske i regije, od čega je čak šest gostovanja.

– Program 39. izdanja definirao je izbornik dr. sc. Darko Lukić. Broj prijavljenih predstava je velik, bilo ih je čak 56, a izabrano je 13 naslova iz Hrvatske i iz svih većih regionalnih centara. Kerempuh će tako ugostiti Teatar Komedija iz Skoplja, Jugoslavensko dramsko pozorište i Atelje 212 iz Beograda, Crnogorsko narodno pozorište iz Podgorice, Mestno gledališče ljubljansko iz Ljubljane te Slovensko narodno gledališče iz Nove Gorice. U tri tjedna moći ćemo gledati najbolja prošlogodišnja ostvarenja iz cijele regije.

Što repertoar govori o manifestaciji koja će iduće godine ući u peto desetljeće?

– Jedna od najvažnijih stavki u razvoju Kerempuha svakako su Dani satire Fadila Hadžića i razvijanje domaćeg dramskog pisma i autorstva. Prošle smo sezone imali sreće postaviti čak dva autorska projekta: "Jazavac u Kerempuhu" Olivera Frljića i "Made in Hrvatska" Anice Tomić i Jelene Kovačić. Iznimno smo ponosni što je izbornik odabrao obje predstave u konkurenciju. Prije dvije godine Dani satire dobili su novo ime, Dani satire Fadila Hadžića, čime su postali trajno posvećeni svom osnivaču i utemeljitelju Satiričkog kazališta Kerempuh. Tijekom svoga razvoja festival je postigao najvišu razinu izvedbenih umjetnosti u nas jer okuplja najprestižnije rezultate jednogodišnjeg truda. Ocjenjivački sud koji proglašava najbolje bio je prvi u državi koji je uz glumca i redatelja postavio u prvi plan i pisca. U programu festivala ove se godine opet radi o djelima autora u rasponu od klasika preko uglednih suvremenih pisaca do autorskih projekata. Zbog toga se i mijenjaju izbornici, kako bi posve različiti pristupi dobili mogućnost provjere kod gledatelja.

Hoćete li nam otkriti naziv i sadržaj 13. predstave koju ste sami odabrali?

– Pa naravno da ću otkriti. To je predstava Glumačke družine Histrion, koja ove godine slavi 40 godina postojanja. Naziv je "U Plavom podrumu" (nogometni kabare), autor je Nino Škrabe, a režirao ju je Želimir Mesarić.

Spomenuli ste da je u Hrvatskoj potrebno napraviti mrežu kazališta budući da svake godine s četiri akademije u državi izlazi velik broj mladih glumaca za koje nema posla.

– Generacije sposobnih i talentiranih mladih ljudi željne su posla i aktivnog kazališnog rada, a prilika za njihovo zapošljavanje alarmantno je premalo. To je ujedno i razlog održavanja naše ovogodišnje velike tribine pod vodstvom Aleksandra Stankovića na temu "Što je grad bez kazališta". Mreža kazališta nije prikladan naziv za ono što bi trebalo napraviti. U svakom slučaju, kazališni život u ovoj zemlji treba pod hitno novi zakonodavno-pravni okvir. Postavlja se pitanje može li mjesto u kojem se ne održava nijedna kazališna predstavu imati status grada? I nadalje, kada bi svaki grad imao mjesečno jednu predstavu, a trenutačno imamo 128 gradova, to bi iznosilo 1563 predstave. I to govorimo o trenutačnoj situaciji jer tu postoji potencijal od još 428 općina. I tko sve te predstave može odigrati? To sigurno ne mogu odraditi sadašnja državna i gradska kazališta, a ni postojeća privatna. Tako dolazimo do zaključka ili do pravnog rješenja. Studentska generacija koje je napravila, uzmimo, ispit "Tartuffe" u Dolenčićevoj klasi, osniva Umjetničku organizaciju te angažira dva producenta koja su također diplomirala na ADU. Počinju igrati predstavu diljem Hrvatske i od toga mogu pristojno živjeti. U protivnom, dobit ćemo svake godine više od 40 diplomiranih glumaca i gotovo isti broj producenata i menadžera u kulturi uz veliko pitanje gdje će se ti ljudi zaposliti.

Pogledajte na vecernji.hr

Komentari 5

IV
IvanXXIII.
08:28 18.05.2015.

Kajgod! Preko trideset godina stoluje ovaj aga u centru centra našeg malog velegrada, a sad odjednom viče: Decentealizacija! Isto toliko vremena gazi, gnječi, cijedi statute i postojeće kazališne zakona, a sad hoće nov "pravni okvir". Pa što će mu to, kad je on sa svojim kumovima i Oberkumom x-puta ismijavao samu činjenicu da tako nešto kao Zakon o kazalištu uopće postoji? Pa on po tom postojećem zakonu ne bi mogao šefovati u Kerempuhu nijedan dan. O, tempora...

NE
Neba
14:30 18.05.2015.

Moze li se Zagreb nazivati gradom kada mu kulturu desetljecima vode ovakvi tipusi

IV
IvanXXIII.
16:53 18.05.2015.

Do suza je dirljiva briga ovoga čovca za mladi kadar. U svjetlu te brige neshvatljivo je zašto prije dvije godine, kada je punio 65. godinu života, nije dao šansu nekom mlađem da vodi Kerempuh.