Da treba, sjeo bih u raketu, otputovao na Mars i u marsovskom narodnom kazalištu radio svog omiljenog autora – kazao je Mario Kovač, redatelj predstave "Harmsijek" Daniila Harmsa, ruskog avangardnog književnika čije će se djelo večeras prvi put izvesti na daskama HNK Osijek. O pozivu da režira Harmsa nije ni trenutka dvojio.
– Rekao sam glumcima da skoče u ponor bez zaštitnog užeta. Riskirali smo, odmaknuli se od sigurnoga. Pjevaju oni koji nikada neće nastupiti u The Voiceu, oni koji nikada neće otići na Olimpijske igre penju se po visokim platformama u kaskaderskim scenama – kaže Kovač.
Za Harmsa kaže da je uvijek aktualan, "u što se možemo uvjeriti čim otvorimo novine". U srednjoškolskim danima, u formativno doba pravimo estetske i svjetonazorske odabire, a Harmsovo čudaštvo, otpadništvo, odbijanje regula i konvencija fascinantno je. Rijetki su takvi autori, a još je manje onih koji izdrže test vremena.
– Njegovo razmišljanje ne proizlazi iz mladenačkog hira, nego je bilo duboko ukorijenjeno u njegovu životu, pa i načinu kako je skončao, u Staljinovim čistkama – govori. U državi u kojoj je živio svi su, nastavlja, morali biti jednaki, uniformirani, a on je stršao. – Takve bi se naprosto "odsjeklo" – ističe. Teško je procijeniti kako će na takvog autora reagirati kazališna publika.
– Jedni će prepoznati puno toga, drugima će biti zbunjujuće – svjestan je. Nada se, pak, kako su i za ove druge pripremili dovoljno vizualno glumačkih atrakcija kako bi i njima bilo zabavno. Ohrabrili su ih desetogodišnjaci na jednoj probi.
– Sasvim sigurno nisu mogli pratiti podtekst priče vezan za totalitarizme, ali su se svejedno smijali cijelo vrijeme i imali su kasnije milijardu pitanja za svoje roditelje. A baš to želimo postići ovom predstavom, da ljudi pitaju, ali sa željom da uistinu dobiju odgovor. Ne mislim na upitnike "ne znam što se događa", nego "zašto je to tako" – optimističan je redatelj.
Televizija, film i internet "odgojili" su mladu publiku, dijelom, na brže i pitkije sadržaje. Kazalište, ističe Kovač, ne smije dopustiti takvu trivijalizaciju. A prednost su živi ljudi. – Dok sjedimo u gledalištu vidimo znoj na čelu glumca, hrvanje s rečenicom. Nedostaje nam to sve više u životu pa zato kazalište u sukobu s drugim medijima dugoročno ne može izgubiti – poručuje Kovač.
>> La Boheme otvara sezonu, prvi puta igra i satirični kolaž 'Harmsijek' D. Harmsa