Razgovor

Golubović o "Krugovima": Rat je završen, ali ne i posljedice

Foto: Anto Magzan / Pixsell
Golubović o "Krugovima": Rat je završen, ali ne i posljedice
27.10.2013.
u 12:06
Unatoč silnom uspjehu “Krugova”, njegov redatelj neuobičajeno je spreman raspravljati o manama filma
Pogledaj originalni članak

Srdan Golubović, autor srpskog filma “Krugovi”, koji se nakon projekcije na Zagreb film festivalu počinje prikazivati na redovitom kinorepertoaru, djeluje kao neuobičajeno realan filmaš, spremniji razgovarati o manama svoga filma nego što je to običaj među redateljima. Možda mu je opuštenije biti takav nakon silnih nagrada i uspjeha na svjetskim festivalima: od Sundancea i Berlina po do naše Pule. Ali, takvi bi zavidni rezultati neke filmaše napravili još težima za bilo kakvu diskusiju s kritičarom kojemu film, unatoč tome što ga većina slavi, nije “sjeo do kraja”.

No, kako su pohvale brojnije od kritika, razgovor je započeo čestitkama na impresivnim dosadašnjim rezultatima.

Ozbiljna distribucija

– Kada radite film, uvijek se nadate da će proći jako dobro i da će imati bogat život, međutim, nisam to tako očekivao – govori Golubović. – Posebno se radujem što će film imati distribuciju u jako puno zemalja. I to ne mislim samo na zemlje s ex-jugoslavenskog prostora, evo sad je u Grčkoj, Rumunjskoj, Nizozemskoj, uskoro će u Francuskoj... To je ozbiljna distribucija za film s ovih prostora, po mom mišljenju, to je i veći uspjeh.

Golubovićev film nastao je prema istinitom događaju kada je srpski vojnik Srđan Aleksić u Trebinju pokušao spasiti jednog Muslimana, nakon čega su ga pripadnici njegove vojske pretukli do smrti.

 – Sjedili smo 2007. godine na festivalu u Njemačkoj, u Wiesbadenu, moja supruga producentica Jelena Mitrović, scenaristi Srđan i Melina Koljevića. Jelena je na mobitelu na nekom internetskom portalu iz Srbije pročitala tu vijest o Srđanu Aleksiću. Tek se tada počelo o njemu govoriti u javnosti, povod za to bio je dokumentarni televizijski film “Srđo” Sanje Dragičević i tako se javnost zainteresirala. Nisam želio raditi ratni film jer nisam bio u ratu i nemam tog iskustva, a s druge strane, smatrao sam da je rat završena priča. No, ono što, nažalost, nije završena priča jesu posljedice toga rata u kojima svi na ovaj ili onaj način živimo. Od istinitog događaja, Golubovićev film razvija tri potpuno fikcijske priče koje se bave današnjim posljedicama tragičnog slučaja po principu “baci kamen u more i stvorit će krugove”. U tom segmentu scenaristički se malo i pretjeralo, a iz želje da se utrpa više “krugova” nego što ih se stiglo obraditi neki dijelovi (priča s mafijašem u Njemačkoj) djeluje dosta papirnato za film ovakvog renomea.

– Film je dulje trajao u prvoj verziji. Ovaj sam put radio nešto što nisam nikad. U montaži smo izbacivali cijele linije priče i likove. Napravili smo lik kriminalca kao neku vrstu šablone, mogli smo tu priču konstruirati jednostavnije, s manje konstrukta, ali uvijek je lako biti general nakon bitke.

Kamera prati junake

Iako neki kritičari vide biblijske motive u filmu, Golubović negira bilo kakve namjerne asocijacije u tom smjeru jer kaže “nisam vjernik i nemam tu vrstu čitanja stvari”. No, određenim je režijskim postupcima (glumci u kadru nemaju prostor ispred sebe, nego je on uglavnom iza njih) i škrtošću želio sugerirati njihove sudbine.

– Ima dosta postupaka kojima sam želio subverzivno i iz podsvijesti utjecati na gledatelja. Jedan je taj da smo kamerom stalno iza leđa junaka i pratimo ih, kao neki teret koji nose za sobom. Također, inzistirao sam na dvodimenzionalnim prostorima, na kadrovima punima praznine koja oslikava prazninu u glavnim junacima... Želio sam napraviti film u kojem ima više šaptanja nego dijaloga, u kojima to što ljudi ne izgovaraju znači puno više nego ono što izgovaraju. To je blisko karakteru tih ljudi, Hercegovaca, da je zapravo sve u onome što se ne kaže, a ono što se kaže nije ni toliko bitno. U filmu “Obrana i zaštita” to je baš dovedeno do ekstrema.

Svaki je od dosadašnja tri Golubovićeva filma bio veći od prethodnog; po opsegu priče i po uspjehu. Može li četvrti to nadvisiti?

– Mislim da ću sljedeće raditi nešto manje. Film me dosta umorio iako mislim da je to moj najbolji i najsveobuhvatniji film dosad. U njemu su sve moje emocije i misli o našem životu u posljednjih dvadeset godina. A sad bih se fokusirao na nešto manje, intimnije.

FINSKI MINISTAR ZABRINUT

'Rusija neće stati ni nakon Ukrajine': Stiglo upozorenje za zemlje NATO-a, opasnost prijeti i od ovih saveznika

Predstavljajući pregled vojske nordijske zemlje, Hakkanen je rekao da smatra dugoročnim rizikom suradnju Rusije sa Sjevernom Korejom, Iranom i Kinom. "Rusija će, zajedno sa svojim saveznicima, ostati opasan akter u Europi čak i nakon rata u Ukrajini i ne možemo isključiti mogućnost da će (oni) prijetiti europskim zemljama upotrebom vojne sile", rekao je Hakkanen.

BEZ DLAKE NA JEZIKU O AFERAMA

Pavle Kalinić o Jelaviću, Kekin i pljački Hrvatske: Zagreb se raspada, tim putem ide i Europa

- Empire State Building u New Yorku je napravljen u godinu dana, a Zagreb ne može most obnoviti za tri godine. Kada treba biti član civilne zaštite, onda to nikome vjera ne dozvoljava, isti kao kada su dolazili pozivi iz ZNG-a, kad je počeo rat, a onda su mame i tate uzele telefon. Pa su malo nazvali, pa je bilo anemije i puno onih koji su baš u tom trenutku otišli u diplomaciju. I Vukovar je najgora stvar, grad heroj, iako smo ga izgubili, ali u prvom redu stoje dezerteri iz 91, a iza njih stoje branitelj,, rekao je Kalinić.

Ključne riječi
Pogledajte na vecernji.hr

Još nema komentara

Nema komentara. Prijavite se i budite prvi koji će dati svoje mišljenje.