Iako je prethodno bilo najavljeno da bi se Snoop Dogg dan poslije
koncerta 9. rujna u zagrebačkom Domu sportova mogao pojaviti u
Maksimiru na nogometnoj utakmici između Hrvatske i Engleske, to se ipak
neće dogoditi. Naime, Snoopu je naknadno za taj dan zakazan koncert u
Budimpešti. To znači i da neće iskoristiti niti 35-metarsku jahtu, koju
su mu organizatori osigurali i kojom je par dana trebao
krstariti južnim Jadranom.
Nazvati 36-godišnjeg Snoop Dogga reperom je sasvim ofrlji
kolokvijalizam - bilo bi to kao da, primjerice, za Željka Malnara
kažete tek da je televizijski voditelj ili kolumnist. Ili za Thompsona
da je samo pjevač. Cordozar Calvin Broadus Jr., koji nadimak Snoopy
vuče još iz ranog djetinjstva i obožavanja crtića “Charlie Brown”, je i
glumac, poslovni magnat, filmski i glazbeni producent, zvijezda reality
showa...
Ali iznad svega pop-kulturna ikona, ili - ako hoćete - brand: sve što u
karijeri radi već odavno je u drugom planu u odnosu na njegovu
prepoznatljivu javnu figuru. To, međutim, ne znači da Snoop Dogg kao
hiphop izvođač nije više relevantan i da je njegova glazba samo usputni
proizvod bez neke veće vrijednosti, kao što je slučaj s kretenarijama
koje potpisuje Sean “(P) Diddy-Svjetski Megacar” Combs.
Ne, posljednji album “Ego Trippin’’ posve je solidna kolekcija
(pogotovo za važeće hiphop standarde po kojima je cilj natrpati na CD
glazbe koliko god stane, bez obzira na koherentnost) i nudi nekoliko
ugodnih iznenađenja, poput velikog hita “Sexual Eruption” ili “My
Medicine”, country bisera s posvetom Johnnyju Cashu, “pravom američkom
gangsteru”. No, prava priča je Snoop Dogg kao kulturološki fenomen.
Gangster, svodnik, hašoman... Sve te i još neke druge ne baš laskave
imenice vezane su uz Snoopa tijekom karijere. Ono čime je “zadužio”
glazbu, pa i kulturu življenja, kombinacija je slavljenja kulture
oružja i seksizma, promatrana kroz gusti oblak dima marihuane i poznata
pod imenom - gangsta rap. U suradnji s Dr.-om Dreom 1993. je snimio
“Doggystyle” - uz albume Tupaca i Notoriousa B.I.G.-a jedan od nosećih
stupova stila koji je posljednjih petnaest godina dominirao glazbenim
tržištem.
Bio je to njegov debi, esencijalni album hiphopa s nemjerljivim
utjecajem na buduće generacije, koji je u glazbenom smislu uveo G-funk
i “novu školu”, ali i definirao obvezne stavke novoreperskog imidža.
Tada mu je bilo 22 godine, iza sebe je imao zatvorsko iskustvo, godine
staža u moćnoj uličnoj bandi The Crips i pred sudom se uspio obraniti
od optužba za sudjelovanje u ubojstvu.
Još se zvao Snoop Doggy Dogg i snimao za Death Row Records, izdavačku
kuću u vlasništvu ozloglašenog Sugea Knighta, čovjeka koji je pola
životnog vijeka proveo iza rešetaka zbog uplitanja svojih kobasičastih
prstiju u razne sumnjive poslove, maltretiranje i ucjenjivanje rivala,
a umalo je i Snoopa došao glave. Bila su to mračna vremena: ubijen je
najprije Tupac Shakur, pa i Notorious B.I.G., a ti zločini nikada nisu
do kraja rasvijetljeni. Snoop je nakon još jednog albuma (“Tha
Doggfather”’) napustio Death Row i godinama živio pod Knightovim
prijetnjama, okružen s po nekoliko profesionalnih tjelohranitelja.
Nikada više nije se uspio približiti kvaliteti albuma prvijenca, ali
vremenom se odmaknuo od gangsta rapa i proširio stilski dijapazon,
slijedeći trendove.
Istodobno, poradio je i na imidžu: što je najbolje, nije ga drastično
mijenjao nego ga je počeo svjesno parodirati.... Nije propuštao nijednu
priliku da se u medijima nađe u istoj rečenici s obračunima, marihuanom
ili svodništvom, počeo se pojavljivati u filmovima i televizijskim
serijama glumeći samog sebe ili likove sličnih karakternih osobina, čak
je režirao i producirao dva pornića za Hustler.
O svojim prošlim i tekućim (polu)kriminalnim poslovima razglabao je
nadugačko i trudio se zamagliti granicu između mitova i stvarnosti, a
jedan od vrhunaca bilo je pojavljivanje na dodjeli MTV-jevih nagrada
prije pet godina, kada je na crveni tepih stupio u punoj svodničkoj
spremi i s dvije prostitutke na uzici...
Međutim, slika o njemu u medijima postupno se pomaknula i od opakog
gangstera koji poziva na oružje i drogiranje pretvorio se u neku vrstu
vrckastog nestaška kojemu se mnogo toga tolerira - iako mu od prošle
godine teče uvjetna kazna za opetovano nošenje oružja i droge, to ga ne
sprečava u svjetskim turnejama. Sada ćete ga vidjeti na naslovnici
Rolling Stonea u kostimu Djeda Mraza ili u obiteljskom TV-realityju
kako obnavlja bračne zavjete s prvom i jedinom suprugom Shante. Gotovo
bi se reklo da je postao ugledni gospodin...
Iako je, nadživjevši “zlatnu” eru gangsta rapa, glazbeno smekšao i već
nekoliko puta se upustio u sladunjavosti za curice i njihove mame,
Snoop Dogg je i dalje MC s kredibilitetom, mada ljudi više padaju na
njegovu kulerštinu nego na pjesme same.
No, čak i ako vam nije osobito stalo ni do jednog ni do drugog, ne
sumnjajte da će koncert biti pravi spektakl, a ne samo urlanje kakve
gorile preko jedva prepoznatljivih podloga. Snoop u pravilu nastupa s
pravim instrumentima i majstorskim glazbenicima te pošteno odradi
posao. Tako je i na aktualnoj europskoj turneji, u čijem se sklopu
održava i zagrebački koncert, na kojoj ga prate momci i djevojka
okupljeni pod nazivom Snoopadelics. Respekt, dawg.
Ima pravo otkazati u zadnji čas
Snoopovi zahtijevi organizatoru nisu se pokazali osobito zahtjevnima u usporedbi s nekim drugima zvijezdama. Na popisu zahtijeva znanim pod nazivom “rider” najveća se pažnja pridaje sigurnosti i prema ugovoru reper zadržava pravo smjesta otkazati koncert ako postoji i najmanja sumnja da sve nije kao “po špagi”. Nema nikakvih neuobičajeno ekstravagantnih zahtjeva koji se tiču hrane i pića iza pozornice ili u zakupljenom katu hotela Antunović u kojem Snoop i društvo odsjedaju, ali stvar na kojoj apsolutno inzistira je Playstation... Djevojke koje će se željeti družiti sa Snoopom iza pozornice, ako će imati sreće da ih njegovi ljudi “proberu” između hrpe drugih, morat će prethodno potpisati dokument kojim se zvijezda osigurava od eventualnih kasnijih tužba za seksualno zlostavljanje. Ta je informacija izazvala ponešto osuda u hrvatskim medijima, no riječ je o razmjerno standardnoj mjeri koju, podučene vlastitim i tuđim iskustvima, prakticiraju mnoge zvijezde iz show businessa. Jer, nije nimalo neobično da mnogi koji se nađu u neposrednoj zvjezdanoj blizini, taj trenutak pokušaju zloporabiti kako bi uhvatili svoj djelić slave ili financijskih blagodati.