DVD-KUTIJA

Greta Garbo: Ultimativna kolekcija

Foto: import
Greta Garbo: Ultimativna kolekcija
19.01.2006.
u 14:46
MATA HARI, 1931.; QUEEN CHRISTINA, 1933.; ANNA KARENINA, 1935.; CAMILLE, 1936.; (CAMILLE, 1921.); NINOTCHKA, 1939.
Pogledaj originalni članak

Nakon što se naglo i strasno zaljubi u muškarca, žena je spremna žrtvovati baš sve: čast, ugled, brak, prijateljstvo, kraljevstvo, dijete, život U ime ljubavi prema rečenom gospodinu, žrtvovat će čak i samu tu ljubavnu vezu.

Sažeto, to je otprilike sadržaj filmova s Gretom Garbo u DVD-kutiji ambiciozna naziva "Greta Garbo: Ultimativna kolekcija" (Warner Bros./Issa) objavljenoj u povodu stote godišnjice glumičina rođenja. Osim "Ninočke", neodoljive romantične komedije s dodirom društveno-političke satire, ponuda se sastoji od naglašeno srcedrapajućih melodrama koje danas, tričetvrt stoljeća nakon nastanka, šarmiraju i privlače na način koji vjerojatno sasvim ne odgovara onome što su filmaši svojedobno zamislili.

Dok su filmotvorci tada gotovo sigurno smatrali kako snimaju "normalna", raskošno producirana, zanatski vješto izvedena i holivudski blještava djela kojima je osnovni cilj privući publiku u kina i ostvariti komercijalnu dobit (u čemu su svi i uspjeli) te eventualno ostvariti i kakav "umjetnički domet", protok vremena te je filmove učinio toliko staromodnima, (pa i zastarjelima), da se danas čine kao prilično pomaknuta ostvarenja nekonvencionalne dramaturgije i osebujne stilizacije. Iz iskustva gledatelja 21. st. karakterizacija likova, motivacija postupaka te smještaj radnje u vrijeme i prostor doimaju se površnim i lažnim, a recitatorski dijalozi i prenaglašena teatralno-nijemofilmska gluma prilično neuvjerljivima.

No isto tako, sve to gradi filmske cjeline kakve se posljednjih desetljeća proizvode rijetko ili nikada. Zamislimo li da netko danas snimi beskompromisno romantičnu, bajkovito-snoliku "Kraljicu Kristinu", najvjerojatnije bismo je doživjeli kao domišljato, odvažno i nimalo kalkulantsko ostvarenje filmotvorca koji se ne oslanja na obrasce i ne mari pretjerano za uklapanjem u struju, nego se u stvaralaštvu prepušta mašti, intuiciji i povjerenju u unutrašnji glas. Slično je i s podjednako dojmljivom "Anom Karenjinom", kao i nešto manje uspjelima "Matom Hari" i "Damom s kamelijama".

Glavni junaci tih djela smještenih nekoliko metara iznad zemlje nisu njihovi likovi, nego velika i strasna (tragična) ljubav, a svi ostali čimbenici filmskog izraza podređeni su isključivo pokušaju njezina predočavanja na poetsko-filmski način. "Tvornica snova" u punom zamahu. DVD: Uz sve filmove priložene su kinonajave, a uz "Damu s kamelijama" i razmjerno šarmantna nijema inačica() iz 1921. s glumačkim zvijezdama Allom Nazimovom i Rudolphom Valentinom.

Pogledajte na vecernji.hr