Prvi put u povijesti Kunsthallea Wien, kao jedne od najvažnijih austrijskih institucija za suvremenu umjetnost, vodit će kolektiv. I to hrvatski kustoski kolektiv Što, kako i za koga/WHW, koji je za tu važnu funkciju odabran među više od osamdeset kandidata iz cijeloga svijeta. Tako će kustosice Ivet Ćurlin, Nataša Ilić i Sabina Sabolović iz WHW-a od ljeta postati nove direktorice Kunsthallea na čijem će se čelu zadržati idućih pet godina.
Institucija Kunsthalle Wien upravlja dvama prostorima u samom središtu Beča: velikom zgradom unutar kompleksa Museumsquartiera te manjim paviljonom na Karlsplatzu. Godišnje plasira osam do devet poprilično važnih izložbi, a priređuje i brojne publikacije, kao i edukativne radionice. Našim trima kustosicama na raspolaganju će biti budžet od 4,1 milijun eura. Dok će Ćurlin, Ilić i Sabolović biti zadužene za “bečki dio posla”, kustosica Ana Dević, zajedno s ostalim članicama kolektiva, vodit će WHW Akademiju i druge programe kolektiva u Zagrebu.
– Beč ima sreće što je dobio ove kompetentne i iskusne kustosice za Kunsthalle. One će ponovno promisliti, razviti i otvoriti ovu kulturnu ustanovu kao mjesto suvremene umjetnosti, diskursa i refleksije. Radujem se njihovoj trostrukoj moći, željama, radostima, idejama, kreativnosti i vizijama – poručila je bečka pročelnica za kulturu Veronika Kaup-Hasle. WHW kolektiv ima velike planove za bečku kulturno-umjetničku scenu, zbog čega su im Austrijanci i dali povjerenje.
– Konkurencija je bila jako velika. Teško nam je znati kako je žiri radio, ali u kasnijem su razgovoru istaknuli da su im bili inspirativni naši stavovi o kolektivnosti i suradnji, feminizmu, kritičkim praksama te naš aktivni antifašizam. Puno smo radile u Austriji, i to više puta u Beču, Grazu, Salzburgu, Klagenfurtu, tako da je naše poznavanje konteksta sigurno doprinijelo – govore iz WHW-a te dodaju kako ugovor ima mogućnost produživanja ako i oni, kao kolektiv, i bečka vlast budu zadovoljni njihovim radom. Predloženi program za vođenje Kunsthallea okrenut je prema relevantnim temama u bečkom, regionalnom, ali i globalnom kontekstu. Nastojat će, ističu, povezati umjetnost s društveno-političkim aktualnostima, s tim da će im u fokusu rada biti nove umjetničke produkcije. Osim toga, veliki izazov u radu predstavlja im razvijanje komunikacija s onima koji još možda i ne znaju da Kunsthalle postoji.
– Kao naš glavni zadatak doživljavamo dodatno otvaranje institucije, prije svega prema umjetnicima, i to kroz naručivanje novih radova, omogućavanje istraživačkih procesa, studijske boravke, uključenost umjetnika u programe medijacije i edukacije… – poručuju iz WHW-a dodajući kako od umjetnika svi mogu i moraju puno naučiti. Izuzetna je i činjenica, ističu, kako Beč prepoznaje koliko su važne javne institucije kao mjesta za razmjenu ideja, zajednički rad i angažman koji stabilno i ozbiljno podržava gradski prostor.
– U ovom mračnom političkom trenutku čini nam se posebno važno podržati umjetnost kao prostor imaginacije i otpora koji, nadamo se, može potaknuti ljude da budu politički odgovorni. Umjetnici nam mogu pomoći u važnom zadatku da naučimo razgovarati s potencijalnom publikom izvan uskog kulturnog kruga te da ne zanemarimo ni neistomišljenike – govore iz WHW-a.
Kolektiv WHW na sceni je aktivan posljednjih dvadeset godina. Vjeruju članice WHW-a kako je upravo njihov dugogodišnji predani rad prepoznat. Međutim, nažalost, izvan domovine. Naime, WHW već pet godina vodi zagrebačku Galeriju Nova, i to bez reguliranoga statusa ili ugovora za prostor. Slali su molbe Gradskom uredu za kulturu ističući koliki su doprinos dali galerijskoj sceni, ali budžet koji im je na raspolaganju toliko je, kažu, malen da, ističu iz WHW-a, ne pokriva ni polovicu bazičnih troškova čuvanja i tehničkog postava izložbi. Zbog toga Galerija Nova nije u stanju obavljati svoju primarnu galerijsku dužnost – pružati podršku umjetnicima te proizvoditi nove umjetničke radove.
– To što su naš rad prepoznali u Beču jako nas je razveselilo, ali i pojačalo razočaranje koliko se povjerenje, koje nam je ukazao Ured za kulturu Grada Beča, razlikuje od toga kako nas tretira kulturna politika kod kuće. Bez obzira na to, nastavljamo raditi i u Zagrebu te nastavljamo s našim edukacijskim programom za umjetnike WHW Akademija te programom Galerije Nova – poručuju iz WHW-a te dodaju kako je percepcija Hrvatske u njihovu imenovanju dvostruka.
– S jedne strane će kroz nas sigurno biti vidljivija regionalna scena, ali naše imenovanje otvara i pitanje uvjeta našeg rada i valorizacije kod kuće, o kojima nemamo puno dobrog reći, kao i većina kulturnih radnika i radnica – govore iz kolektiva.•
U Austriji i njemačkoj ne postoji aktivni antifašizam već samo aktivni antikomunizam. Tako da je taj dodatak o antifašizmu netočan i izmišljen jer u austriji i njemačkoj nema fašizma a samim time ga nema ni u hrvatskoj pa ga nije potrebno, namjerno i u propagandne svrhe, stavljati u naslov