nova dokumentarna serija

Istinski pogled u svijet vrhunskog baleta sa svim ozljedama, znojem i suzama

02.04.2021.
u 11:01
Prva epizoda BBC-jeve dokumentarne serije “Agonija i ekstaza: godina dana s Engleskim nacionalnim baletom” bavi se "Labuđim jezerom", najpoznatijim bijelim baletom svih vremena, kao svojevrsni odgovor na kontroverzni film "Crni labud".
Pogledaj originalni članak

Krstareći bespućima YouTubea, ljubitelj baleta može naići na nadasve zanimljive stari. Jedan je od trenutačno dostupnih, i svakako najuzbudljivijih, (cijela) prva epizoda BBC-ove dokumentarne serije “Agonija i ekstaza: godina dana s Engleskim nacionalnim baletom”. I baš ta prva epizoda govori o najpoznatijem bijelom baletu svih vremena “Labuđem jezeru”.

Glavni kreativac te prve epizode (u drugoj tema je balet “Romeo i Julija”, a u trećoj nova, još raskošnija, verzija “Orašara”) slavni je britanski koreograf Derek Deane, široj javnosti možda i najpoznatiji kao omiljeni koreograf, i osobni prijatelj, princeze Diane, koja je u godinama koje je provela na britanskom dvoru bila najveći promotor baletne umjetnosti na svijetu. A taj isti Derek Deane čak je dva puta bio gost Zagreba te je s Baletom HNK Zagreb kreirao dva rado gledana i nadasve popularna naslova. Godine 2009. koreografirao je “Damu s kamelijama”, a dvije godine poslije “Orašara”, čarobni balet koji je sve do 2019. bio na repertoaru HNK Zagreb (kada ga je zamijenila nova verzija u koreografiji Vladimira Malakhova), balet u koji je unio istinsku čaroliju božićne bajke, s borovima i kaminima koji su ‘rasli’ pred očima zadivljene djece u publici.

Upravo ta 2011. godine je i godina u kojoj je BBC snimao ovu dokumentarnu seriju. Bila je ona i svojevrsni dokumentarni odgovor na fikciju, na film “Crni labud” redatelja Darrena Aronofskog s Natalie Portman u glavnoj ulozi, film koji je premijeru imao 2010. godine. “Crni labud” je zapravo psihološki triler o slomu mlade žena, koji se slučajno zbivao u dramatičnom okruženju klasičnog baleta, a svi koji poznaju tu umjetnost tada su pokušavali objasniti da se to ‘tako ne radi’ i da balerina progonjena demonima prikazanima u filmu ne bi u baletnom ansamblu opstala ni tjedan dana, a kamoli dobila priliku za najtežu ulogu (zapravo dvije uloge) koje uopće postoje u svijetu baletnih špica. Baš zbog svih tih kontroverzi “Agonija i ekstaza...” i jest toliko uzbudljiva. Ona je istinski pogled bez uljepšavanja (puno je tu krvavih žuljeva, ozljeda, znoja i suza) iza scene najljepše i najteže umjetnosti.

“Labuđe jezero” koje ovdje koreografira Derek Deane posebno je i po tome što ga je Engleski nacionalni balet pripremao za Royal Albert Hall te što je upravo to predstava koja je gostovala diljem svijeta i imala više od pola milijuna gledatelja.

BBC

A Deane ne bi bio Deane da i ovog puta nije sebi, i svima oko sebe, život zakomplicirao do kraja i zato se ova epizoda serije gleda poput najuzbudljivijeg trilera. Naime, Deaneov princ u London stiže iz Rusije i ima samo dvadeset godina star. Vadim Muntagirov, naime, ne samo da u sedam tjedana proba mora pripremiti izuzetno tešku ulogu nego se i snaći u za njega posve novom svijetu. I kao da to nije dosta, njegova partnerica na probe će doći tek zadnjeg tjedana, a do tada ulogu priprema s prvakinjom Engleskog nacionalnog baleta Čehinjom Darijom Klimentovom, koja polako kreće prema zalazu karijere jer ne samo da ima 38 godine već se vratila plesu nakon ozbiljne ozljede. Možete li uopće zamisliti kako izgleda proba kada se ansambl suoči s činjenicom da primabalerina odabrana za premijeru, zbog problema s vizom, neće stići na vrijeme? I kako se mladi i neiskusni Muntagirov suočava s mogućnošću da će prije premijere imati samo dvije probe s balerinom koja je znatno viša od one s kojom je pripremao ulogu, koja je (budimo realni) uloga njegova života?

No, koreograf i glavni plesači nisu jedni junaci ovog dokumentarca. Tu su i ljudi na čijim je plećima sklapanje financijske konstrukcije ove zahtjevne i raskošne produkcije, mlada plesačica koja je neposredno pred početak proba operirala koljeno i doslovno ‘pleše uz bol’... I da ovdje zaista ništa nije skriveno, pa ni scene kada Deane svojim ‘labudovima’ viče da su kornjače i slonovi te priznaje da zna da ih zlostavlja. Stoga čak i ako ne volite balet, ovo vas može natjerati da promijenite mišljenje. 

Pogledajte na vecernji.hr

Još nema komentara

Nema komentara. Prijavite se i budite prvi koji će dati svoje mišljenje.