Završio Design week

Ivić Pašalić postao je dizajner iz inata, a Podravci imaju svoj hygge

Foto: Igor Kralj/PIXSELL
Zagreb: 8. Zagreb Design Week u Hali V Tehničkog muzeja Nikola Tesla
Foto: Igor Kralj/PIXSELL
Zagreb: 8. Zagreb Design Week u Hali V Tehničkog muzeja Nikola Tesla
Foto: Igor Kralj/PIXSELL
Zagreb: 8. Zagreb Design Week u Hali V Tehničkog muzeja Nikola Tesla
Foto: Igor Kralj/PIXSELL
Zagreb: 8. Zagreb Design Week u Hali V Tehničkog muzeja Nikola Tesla
Foto: Igor Kralj/PIXSELL
Zagreb: 8. Zagreb Design Week u Hali V Tehničkog muzeja Nikola Tesla
Foto: Igor Kralj/PIXSELL
Zagreb: 8. Zagreb Design Week u Hali V Tehničkog muzeja Nikola Tesla
27.09.2021.
u 13:34
Tema na koju su izlagači odgovarali bila je „Otpornost“, a imali smo prilike u Zagrebu vidjeti i slovenski i nizozemski dizajn, studentske vizije budućnosti i renomirane ponuđače hrvatskog dizajna
Pogledaj originalni članak

Nakon sajma umjetnina, Halu V zagrebačkog Tehničkog muzeja opet su preuzeli kreativci – ovaj put dizajneri. Naime, upravo je završio Zagreb Design Week u svojem osmom izdanju, ove pandemijske restriktivne godine posebno znakovit jer tek je treći takav tjedan održan u Europi. Zagrebu prethode onaj u Kopenhagenu i Milanu pa se time Hrvatska, koja možda nije globalna dizajnerska sila, upisuje na kartu te vrste kao zemlja jakih kreativaca. A da ih ima mnogo, vidljivo je bilo u predstavljenom.

Tema na koju su izlagači odgovarali je „Otpornost“ (Resilience), prilično logično s obzirom na izazove koje je pred sve nas postavila pandemija i sve vidljivije klimatske promjene. Primjerice, studenti Tekstilno-tehnološkog fakulteta iz Zagreba, pod mentorstvom etabliranih umjetnica Pauline Jazvić i Ivane Mrčele, protiv pandemijske depresije “bore” se igrom. Izložili su “Modno igralište” u kojem igru vide kao oblik kreativnosti pa pod motom “Ja mogu napraviti sve što želim!”, u odjevne predmete transponirali su lego-kockice, zaštitne rukavice i igračke automobila i od njih napravili haljine i jakne.

Ove godine država partner je Nizozemska koja je izložbom svojeg čuvenog dizajna (od 90-ih godina u samom su svjetskom vrhu) dala njihov odgovor na društvene promjene. U tom smislu nizozemski Studio Samira Boon predstavio je nov biokompozitni materijal izrađen od iskorištenih jutenih vreća za transport kave. Takva vrsta reciklaže važna je znamo li da je kava druga najprodavanija roba na svijetu i da samo primjerice Starbucks odbaci milijune takvih vreća godišnje. S.O.S za raspadnute građevine pak ponudio je Thom Schreuder koji uz pomoć 3D printera radi arhitektonske proteze za restauraciju povijesnih građevina.

U povodu predsjedanja Slovenije Vijećem EU posjetitelji na prvom katu Hale V mogli su pogledati i izložbu „Budućnost življenja: Made in Slovenia”. Trideset i jedan izložak predstavljao je odgovor slovenskih dizajnera na promjene izazvane koronom.

Svoju viziju novog dizajna namještaja, posebice od kako sve više radimo od kuće, dali su proizvođači poput Prostorije i Nunca, ali i linije Milla & Milli iza koje stoji Ivić Pašalić, lice poznato nam iz političkih voda. Kako je i zašto od jedne tradicionalne drvnoprerađivačke industrije prije tri godine sa suprugom stvorio dizajnerski brend, ispričao je na panelu “Budućnost industrije namještaja”.

– Ključno pitanje koje mi svi postavljaju je odakle ja u dizajnerskom namještaju? Glavni razlog je to što me supruga godinama nagovarala da napravimo nešto lijepo. Drugi razlog je moj osobni inat. Kolege znaju za moje obećanje da ću iz inata početi proizvoditi namještaj, a samo da nekome tko nema pojma pokažem da se može. Najlakše je kritizirati državu koja kao ništa ne radi i misliti da se sve urotilo protiv nas. Ali može se – kazao je Ivić Pašalić te dodao da je njihova priča o namještaju ujedno i priča o njihovu burnom životu i 35-godišnjem braku, a Milla i Milli nadimci su kojima se međusobno zovu. Pašalićev namještaj nedavno je nagrađen međunarodnom nagradom Red Dot, specijalizirani su za masiv koji spajaju sa sjajnim dizajnom, brend se vodi principom dualnosti – spoj drva i metala, drva i kamena, ne proizvode u velikim serijama, a pristup dizajnu je od samog početka ekološki pa se svi drvni ostaci koriste u proizvodnji briketa i peleta. Osim toga, obvezali su se da će za svaki komad namještaja posaditi jedno drvo u park-šumi lociranoj uz pogon u Gradecu i to je doista u tijeku.

Na panelu je govorio i najslavniji gost Design Weeka, Talijan Giulio Cappellini, čije je ime globalni sinonim za dizajn. Slikovito nam je približio povijest talijanskog dizajna koji je kao novi biznis rođen 50-ih godina prošlog stoljeća, opisao put njegova postanka svjetski važnim kulturnim fenomenom do današnje snage koju nosi sintagma “made in Italy”.

– Kad sam počeo ranih 80-ih, shvatio sam da moramo braniti kvalitetu, ali raditi i na inovativnosti i riskirati, i počeo sam putovati, u Japan, Ameriku, po cijeloj Europi ne bih li otkrio nove dizajnere kako bi talijanska industrija kooperacijom s njima postala internacionalna. Dakle, talijanska, ali s različitim pristupima dizajnu pod utjecajem drugih kultura. I danas, kad gledate katalog najvažnijih talijanskih tvrtki, više od 50 posto produkt-dizajnera je internacionalno. Dobar i inovativan dizajn prolazi svugdje i stvara longsellerse – kazao je Cappellini te naglasio da se inovacije najbolje ostvaruju suradnjom s mladim dizajnerima.

Kasnije je održan sličan panel čija je tema bila “Budućnost življenja”. Sva predavanja održavala su se u dvorištu gdje je bio i Concept Store u kojem su se prodavali nakit, torbe, keramika, sve najbolje od hrvatskog dizajna, a dvorište je bilo i prostor za zabavu i koncerte.

Dio Design Weeka bila je i zanimljiva izložba finalista ZGDW Award 2021. na prvom katu. Bilo je tu svega, a finalistica za Dizajn društvenih inovacija – Ines Borovac – predstavila je svoj Body hub – sistem koji daje mogućnost da posao na laptopu radimo krećući se. Na to su je inspirirale štetne posljedice osmosatnog sjedenja. Zgodan je i Grafički dizajn Martine Petrić – tzv. podravski hige – podravski recept za sretan život (naša inačica danskog hyggea). On počiva na vrijednostima poput zajednice, prirode i tradicije i nudi okvir za usvajanje podravske kulture iz vlastitog doma. U setu su igraće karte, knjiga s uputama za podravski hige i Suvremeni zidnjaci s tradicijskim natpisom poput “Pomogni si sam pa bu ti i bog pomogel” ili “Kak si buš prestrl tak buš i ležal”.

Ključne riječi
Pogledajte na vecernji.hr

Još nema komentara

Nema komentara. Prijavite se i budite prvi koji će dati svoje mišljenje.