Sinoć u Lisinskom

Izlasci Ive Pogorelića iz orbite Čajkovskog u ledeni svemir

Foto: Žarko Bašić / Pixsell
Izlasci Ive Pogorelića iz orbite Čajkovskog u ledeni svemir
07.11.2011.
u 00:35
Svaki trenutak Koncerta u b-molu u kojem klavir ostaje sam obilježio je više Pogorelić nego Čajkovski
Pogledaj originalni članak

Baš onako ruski široka i raspjevana Druga simfonija Sergeja Rahmanjinova bila je sjajna prilika da Zagrebačka filharmonija pod ravnanjem Dmitrija Kitajenka sinoć demonstrira zamjetan napredak.

Ali, kako reče gospodin do mene, to je bilo divno i očekivano, dok su se misli vraćale k onome što ih je uznemirilo u prvom dijelu večeri: Čajkovskom i Pogoreliću. Prvi puta otkako slušam genijalnog pijanista na trenutke više nisam čuo Čajkovskog, nego samo Pogorelića. Sve kadence i taktove slavnog Koncerta u b-molu u kojem klavir ostaje sam, Pogorelić je koristio za rastakanje i rastavljanje glazbe na kristale i atome. U tim je trenucima prestajalo svako vrijeme, gravitacija je bila ukinuta, ritam rastvoren u beskonačnost, a note sve razmaknutije jedna od druge, poput zvijezda u svemiru.

Nama koji ne mičemo sa zemlje, noćno nebo izgleda vrlo napućeno svjetlima, ali astronomi i astronauti znaju da je svemir zapravo užasavajuće prazan čim se iz ove naše atmosfere proviri u beskonačno i bestežinsko crnilo.

Tako je i Pogorelić napuštao orbitu Čajkovskog i otklizavao u prostor u kojem stvari, u prvom redu one glazbene, postaju krajnje osobne: ili ga s obožavanjem, povjerenjem i suosjećanjem slijedite u tu samoću, ili se bez oslonca i zraka gubite i gušite od ledenog prezira. Spadajući oduvijek u one prve i ovaj put izražavam privrženost i divljenje prema geniju klavira, umjetničkog intelekta i samoće.

Nitko drugi s takvim pristupom ni od jedne publike na svijetu, pa ni zagrebačke, ne bi dobio ovacije, premda je lani u bečkom Konzerthausu nešto ustrajnija publika kao bis dobila čitav drugi stavak. Upravo taj Andante semplice bio je vrhunac i za orkestar koji se iskazao već u mekim i preciznim pizzicatima i lijepim solima dugog daha, počevši od flaute. Nakon svakog pogleda u ledeni svemir, Pogorelića je orkestralna pratnja dočekivala na pravom mjestu i u pravoj brzini i ti su trenuci ponovnih spajanja bili među najvećim malim čudima kojih je u toj izuzetnoj glazbenoj večeri bilo čitavo mnoštvo.

 

STRAVIČAN ZLOČIN

Majka učenice koja je bila u razredu za vrijeme napada ispričala detalje: Uletio u razred, djeca su se sakrila ispod klupa

Dječak koji je zadnji ostao u razredu je preminuo, a drugi dječak je ozlijeđen i prevezen u KBC Rebro. Bogović je ispričala kako njena djevojčica teško razgovara o napadu. "Trebalo je vremena da ona uopće poveže događaj. Iz svega se moglo saznati da je vidjela napadača, da je vidjela krv, da je vidjela napad na učiteljicu, nije vidjela nož" rekla je majka djevojčice.

Pogledajte na vecernji.hr

Komentari 13

MU
muzikant
08:08 07.11.2011.

a upravo se to,Alfonz, i dogodilo....čovjek nije znao sluša li zaista Čajkovskog ili je to Pogorelićeva skladba...a to je po meni nepoštivanje kompozitora i notnog teksta.pitanje je ukusa hoće li se to nekome svidjeti,ali meni se čini da se tu ne radi toliko o genijalnosti koliko o ogromnom egu.i rastavljanje Čajkovskog na atome nije lijepo.......uopće.

PA
Palooka
08:16 07.11.2011.

Ovo nije kritika glazbe nego bolesno trabunjanje. Ako je i od Pofuka - previše je!

AL
Alfonz
06:48 07.11.2011.

Stavljati Pogorelića ispred Čajkovskog je ipak malo degutantno od ovoga ˝vrhunskog znalca klavirskih partitura˝