Intervju: Karlo Kazinoti i Mišo Komenda

Jezici mogu potaknuti gađenje, ali u novčanik baš svi volimo gledati

Foto: Zvonimir Barisin/PIXSELL
Jezici mogu potaknuti gađenje, ali u novčanik baš svi volimo gledati
08.08.2023.
u 09:35
Dizajneri provokativnih plakata Splitskog ljeta govore uoči jedine dramske premijera na slavnom festivalu
Pogledaj originalni članak

Hoće li se nakon završetka 69. Splitskog ljeta pričati da su mu glavna obilježja plakati, a ne predstave, pitanje je na koje nećemo dugo čekati odgovor. Jer, od tri premijerne izvedbe, preostaje još jedna, "Gazdarica" 9. kolovoza. Do sada održane dvije premijere, opera "Tosca" i balet "Dora i Slava" nisu baš oduševile splitsku publiku. No, duhove su uzburkali i podigli prašinu plakati Splitskog ljeta. Poglavito najavni, s dva žarka jezika koja se dodiruju, zgranuo je mnoge. Reagirali su i političari, a iz teatra je novi intendant Vicko Bilandžić poručio da svaki građanin ima pravo biti nezadovoljan i da je njemu jedino važno da ljudi dođu na predstave. Drugi plakat, za Puccinijevu "Toscu" u fokus stavlja crvenu cipelu s vrtoglavom potpeticom nalik na čavao, a aktualan je plakat za "Gazdaricu" redatelja Same M. Streleca - crveni novčanik s eurima koji neke podsjeća na ženski spolni organ. Svi ti vizuali nastali su u dizajnerskom studiju Kazinoti & Komenda u kojem djeluju dva vrsna kreativca, Karlo Kazinoti i Mišo Komenda koje smo pitali tko je od njih osmislio najavni vizual za 69. Splitsko ljeto?

Karlo Kazinoti: Većinu projekata radimo timski, zajedno komentiramo i razvijamo ideje. Osnovna je ideja krenula od mene, ali je do finalizacije, uz žustre rasprave, prošla filtre cijelog ureda te je na kraju bila predložena Teatru.

Mišo Komenda: Meni se ideja u početku činila previše ekstremnom za HNK Split. Naravno, bila mi je najdraža i najsnažnija od svih rješenja koja smo osmislili. Bio sam uvjeren da intendant neće biti dovoljno hrabar da ide dalje s tim. Pozitivno me iznenadio.

Što ste zapravo htjeli poručiti tim plakatom?

Karlo Kazinoti: Kazališna umjetnost je strast, koja provocira i zadržava pažnju. Nerijetko je sirova i na trenutke nije ugodna za gledanje. Jezik je organ ili alat kojim se služe glumci, pjevači i dobar dio drugih glazbenika, a na plakatu smo rekonstrukcijom poljupca/dodira kompozicijski htjeli stvoriti metaforu plesa, vala, seksa… Na sličan način kazalište vam može približiti umjetnost i uvući vas da izbliza vidite i čujete detalje koji stvaraju potpuno novi doživljaj.

Mišo Komenda: Uza sve bilo nam je bitno i da se u vizuale, a slijedom toga i u program, zagledaju mlađi ljudi, stranci koji su u gradu i kojima su privlačne i suvremenije stvari.

Jeste li očekivali žestoke reakcije političara i skandal?

Mišo Komenda: Nisam očekivao reakcije političara. A ta sfera skandala ostala je u virtualnom svijetu. Malo buke na društvenim mrežama i to je to. Vizuali su primijećeni.

Karlo Kazinoti: Očekivali smo reakcije "ratnika" na Facebooku i znali da će se polemizirati, ali zahvaljujući političarima plakat je dobio golemu nacionalnu vidljivost, pa i njima treba zahvaliti.

Je li u marketinškom smislu taj vizual postigao cilj?

Mišo Komenda: Marketinški je vizual pun pogodak. Cijela Hrvatska zna za plakat i program ovogodišnjeg Splitskog ljeta.

Karlo Kazinoti: Kad se zbroje sve objave, mislim da smo tim plakatom uštedjeli HNK Splitu popriličan iznos za oglašavanje, a tako i poreznim obveznicima.

Plakat za "Gazdaricu" je otvoreni novčanik u kojem se vide euri što ima smisla s obzirom na narativ predstave, ali neki govore da ih podsjeća na ženski spolni organ. Očekujete li još komentara?

Mišo Komenda: Došli smo do faze kad se i prepucavanje na društvenim mrežama potrošilo. Trenutak iznenađenja je prošao. Sad možemo uživati u slobodi izražavanja i tumačenju vizuala bez nepotrebnog politiziranja.

Karlo Kazinoti: Jezici su imali određenu dozu vizualne sirovosti koja je kod nekih budila gađenje, dok u novčanik svi volimo gledati, tako da mislim da tu ne treba biti nikakvih trzavica.

Jesu li vam iz teatra došli s idejama ili je sve potpuno vaša priča?

Mišo Komenda: Za "Gazdaricu" nam je redatelj Samo M. Strelec poslao brief, ali ne i ideju. Svi smo pročitali dramski tekst i od tri ponuđene prošao je "novčanik". Na inzistiranje gospodina Streleca.

Karlo Kazinoti: Na početku volimo dobiti i poslušati informacije od svih ljudi uključenih u realizaciju predstave, pa iz toga izvući neki svoj smjer.

Koja je uloga dizajna u kulturi?

Mišo Komenda: Ideja dizajna u kulturi je vraćanje kulture većem broju ljudi, dakle popularizacija. Trebalo bi se odmaknuti od stigme elitizma i na neki način materiju približiti masi, naravno, u isto vrijeme treba izbjegavati banalnost. Kultura je bitna kao generator promjena, a promjena dolazi iz naroda.

 

 

Pogledajte na vecernji.hr

Komentari 1

DU
Deleted user
12:44 08.08.2023.

Očito je dvojac talentiran za plakate kao ja ta pisanje 🤣