Aktualni fenomen

K-pop nije tržišni brend Konzuma, a konzumira se masovno. Što je to?

Foto: Wenn/Pixsell
K-pop nije tržišni brend Konzuma, a konzumira se masovno. Što je to?
19.01.2020.
u 14:42
Upravo je objavljena knjiga Velimira Grgića “Najveća K-pop enciklopedija na svijetu” (MB Books, 226 stranica, kolor) cjelovit je prilog razumijevanju tog fenomena koji, unatoč različitim kreativnim dometima ili glazbenom kiču koji se u njemu pojavljuje, nipošto ne treba omalovažavati
Pogledaj originalni članak

Odmah na početku valja reći da je K-pop kratica pojma “korejski pop” (dakako, južnokorejski), naziv trenda koji je golemim rastom zaludio popkulturni planet i postao jedan od najvećih fenomena početkom 21. stoljeća. Upravo objavljena knjiga Velimira Grgića “Najveća K-pop enciklopedija na svijetu” (MB Books, 226 stranica, kolor) cjelovit je prilog razumijevanju tog fenomena koji, unatoč različitim kreativnim dometima ili glazbenom kiču koji se u njemu pojavljuje, nipošto ne treba omalovažavati.

Dapače, knjiga doista svjedoči o istinitom naslovu i donosi potpun pregled svih zakonitosti povezanih s fenomenom čija se zarada mjeri milijardama dolara, a utjecaj milijunima korisnika. I to po cijelom svijetu, koji kao McLuhanovo “globalno selo” ne poznaje granice pa se tinejdžerska histerija i goleme zarade prelijevaju preko državnih granica u zajednički internetski i bankarski kotao današnjeg novog medijskog poretka u svijetu.

Velimir Grgić kao zaljubljenik i poznavatelj azijskih fenomena već se prije bavio azijskim filmovima, a brzom reakcijom na fenomen K-popa napravio je aktualan vodič čiji bazen podataka može koristiti ne samo fanovima K-popa, nego svima sklonima razumijevanju aktualnih trendova.

Odlično dizajnirana knjiga s pažljivo podijeljenim segmentima teksta, razlomljenog u kraće odlomke i popise najvažnijih odrednica K-popa, pravi je bunar zanimljivih detalja i informacija u koji se ulazi lako, mada sadrži mnogo najrazličitijih podataka. Još je 2015. godine na portalu Pressedan.hr studenata Sveučilišta Sjever osvanuo tekst koji je najavio; “možda ćemo jednog na K-pop gledati kao na Samsung – još jedan dobar južnokorejski izvozni proizvod”. Pet godina kasnije situacija se pokazala upravo takvom, a brojni izvođači i masovno obljubljene tinejdžerske zvijezde K-popa napravile su prodor u masovnu kulturu poput onog “Ratova zvijezda” prije četrdesetak godina.

Uostalom, ovogodišnji posjet ekipe korejskog TV showa “Battle Trip” i članica K-pop sastava Red Velvet, ili lani snimanje videospota kinesko-korejske produkcije, govori da se K-pop doselio i u Hrvatsku, mimo hita “Gangnam Style” koji je 2012. godine preplavio cijeli svijet u vrijeme dok je K-pop mnogima kod nas mogao značiti samo tržišnu marku Konzuma. No K-pop u sebi sadrži i fanatičnu predanost i ozbiljnu dozu truda i znojenja protagonista, “idola” iz nama dalekog dijela planeta, po čemu baš i ne bi mogao uhvatiti korijene u ležernoj i opuštenoj Lijepoj Našoj. Jer, K-pop-zvijezde nisu samo bahate zvijezde, oni, naime, svakodnevno vježbaju po nekoliko sati. Kako bi se uklopili u južnokorejski koncept lijepoga, mladi su idoli vrlo često podvrgnuti rigoroznim dijetama. Također, nisu slobodni odlučivati kada nešto žele snimati ili uvježbavati, takve odluke donose njihove kompanije uz koje su strogo vezani ugovorima.

Ili, kako u uvodu kaže Grgić; “Doznajte sve o najvećoj pop-eksploziji u 21. stoljeću. Upoznajte korejske izvođače čija se pojedinačna vrijednost procjenjuje na više milijardi dolara i za kojima luduju milijuni teensa širom svijeta. To što njihovi K-pop idoli pjevaju na korejskom, nimalo im ne smeta…” Dapače, jezične barijere porušene su upotrebom i spojem raznih glazbenih žanrova pa su i na tom terenu zvijezde K-popa razumljive tinejdžerima u cijelom svijetu. “Sve izgleda tako poznato, a opet i potpuno novo u isto vrijeme”, zaključuje Grgić i nastavlja: “Planeti kolaža na kojima komadići autohtone korejske kulture tulumare sa svim elementima zapadne pop-glazbe 20. stoljeća. Asteroidi prepuni ruda: hip hop, R&B, pop, trap, dance, koji se sudaraju u kozmičkom vrtlogu, stvarajući posve nove spojeve”.

Čak i onima koji ni ukusom ni generacijski ne pripadaju u društvo K-popa, fenomenološka iscrpnost teme omogućava atraktivno i zanimljivo čitanje knjige koja bi, prevedena na engleski ili neki jezik razumljiv planetarnim K-pop konzumentima, mogla biti i potencijalan izvozni proizvod. Već i ta činjenica da je domaći autor napisao knjigu relevantnu u svjetskim razmjerima, a izdavač Neven Kepeski objavio u primjerenom i efektnom dizajnu s pregršt koloriranih fotografija, tablica, popisa i vodiča, govori da je riječ o aktualnoj i potrebnoj knjizi. Ili doslovno, “domaće, a svjetski”. 

Ključne riječi
Pogledajte na vecernji.hr

Komentari 2

RI
ribar110
20:26 19.01.2020.

U naslovu ste pitali što je to? E, pa muzika sigurno nije.