Natpis "Hrvatsko LGBT kazalište Ivana pl. Zajca Rijeka" postavljen na pročelju zgrade kazališta na Dan neovisnosti, a usto i isticanje zastave duginih boja, čin je kojim je nova uprava kazališta nastavlja program o novom i drugačijem riječkome HNK, otvorenome prema manjinskim zajednicama koje dosad, kako kažu, nisu bile uopće ili adekvatno zastupljene. Od dolaska Olivera Frljića na mjesto intendanta riječkoga kazališta u javnosti se uglavnom govorilo o dugovima stare uprave, konceptu novog, odgovornog i različitoga kazališta, "obrazovanju" publike, što je gotovo zasjenilo kazališni program.
Tragikomična "proslava"
Tako je i ovotjedna "provokacija" uzburkala duhove. Igor Žic, autor posljednje povijesti grada Rijeke i glavni urednik časopisa "Književna Rijeka" drži opasnim kada većina maltretira manjinu, no još opasnijim kada manjina maltretira većinu.
– U vezi s tragikomičnim događajima vezanim uz "proslavu" Dana neovisnosti u Rijeci, što uključuje preimenovanje kazališta u "Hrvatsko homoseksualno kazalište Ivana pl. Zajca", a nastavlja se na preimenovanje iste institucije u "Narodno kazalište", naravno, bez hrvatsko, te reklame na lokalnome radiju uz "Internacionalu" i "Bandieru Rossu" za Talijansku dramu, uz "izložbu" Giovannija Morbina u Malome salonu, koji je hodao gradom uz fašistički pozdrav, propitujući "hrvatski" fašizam danas te izložbu "Socrealizam modernizam" u Muzeju moderne i suvremene umjetnosti, može se citirati jedna cinična njemačka primjedba vezana uz Austrijance: "Treba cijeniti okretnost Austrijanaca koji su cijeli svijet uvjerili da je Hitler bio Nijemac, a Mozart Austrijanac!" A ja bih dodao i da su cijeli svijet uvjerili i da je Mozart bio, prije svega, slastičar, barem ako je suditi po "njegovim" kuglama – zaključuje Žic. Operni pjevač Bojan Šober, nekadašnji ravnatelj Opere u riječkome HNK i svojedobno v.d. intendanta, ističe kako u vrijeme dok je obnašao te dužnosti nije imao osjećaj da je itko u kazalištu bio diskriminiran.
– Držim da je HNK uvijek bio otvoren za sve, ne vidim smisla ovoj provokaciji, kao poslovni čovjek mogu razumjeti želju za samoisticanjem, promidžbom, pa čak i za izazivanjem konflikta iz kojih bi trebalo izići nešto dobro. Neprimjereno je, naročito na Dan neovisnosti – kaže Šober.
Teatrolog prof. Darko Gašparović i bivši intendant HNK Ivana pl. Zajca ovaj (na)čin ne odobrava. – Kod Frljića smo navikli da je riječ o redatelju žestoke provokacije, no ovdje je izišao izvan konteksta. Ne može mijenjati ime kazališta bez suglasnosti Ministarstva kulture i Grada Rijeke. Ne bi to trebao činiti, u predstavama ima apsolutnu umjetničku slobodu. Cijenim ga kao hrabroga redatelja i nadam se da takvo što više neće raditi – komentirao je Gašparević. Gradonačelnik Rijeke Vojko Obersnel ne želi se miješati u rad kazališta.
– Nemam namjeru to činiti ni ubuduće. Uloga kazališta je buditi strast kod publike i usmjeravati pažnju javnosti na različite pojave u društvu. Vodstvo našeg kazališta očito to i radi, a obzirom na medijski odjek koji je postigla njihova inicijativa, to im, čini se, i uspijeva. Osobno nemam ništa protiv isticanja zastave duginih boja na zgradi kazališta. Naravno, uz zastavu duginih boja na kazalištu je istaknuta i zastava Republike Hrvatske – ustanovio je prvi čovjek Rijeke.
Bit će i premijera
Frljićev prvi suradnik i glavni dramaturg Marin Blažević napominje kako je sezona u Rijeci službeno započela prije tjedan dana, trenutačno pripremaju četiri premijere, sa sva četiri ansambla – Operom, Baletom, Hrvatskom i Talijanskom dramom.
– No riječki HNK nije samo repertoarni mehanizam, to je i kazalište ideja i akcije – ističe Blažević.
Ovakvo debilno srpsko-bosansko đubre poput Fljića može postojati samo u "multikulti" (čitaj: jugosrpskočetničkoj) Rijeci isto kao i disidentsko đubre od Šerbedžije koji je "profesor" na riječkom Sveučilištu !!! Hoće li ono debilno baljazgalo od državnog odvjetnika Cvitana pokrenuti po službenoj dužnosti procesuiranje ovog gnjusnog smrdljivog gada od Frljića i ako neće zašto neće ???