ikona umjetničke scene

Kontroverzna umjetnica koja propituje rod, tijelo i smrt prvi put u Zagrebu

Foto: Nina Subin
Foto: NMMU
"Žena u kutu"
24.11.2021.
u 14:49
Žena koja propituje rodnost, magično i bajke, u želji da se predstavi hrvatskoj publici odrekla se dijela financija izložbe u NMMU-u.
Pogledaj originalni članak

Sam pogled na američku umjetnicu Kiki Smith - razbarušena kosa kao u šumske vile i ekstremiteti posuti tetoviranim zvjezdicama nalik na Nut, egipatsku božicu neba čije se tijelo protezalo po zemlji i bilo prekriveno zvijezdama, a sunce je svakog jutra izlazilo iz njezina probavnog sustava, najbolji je odraz simbolike njezina umjetničkog rada. Duboko zadire u folklor svijeta, u bajke i vjerske ikone, bavi se temom smrtnosti, ljudskih tekućina, prirode i propadanja.

Obnavlja drevne priče o ženstvenosti i otkriva da djevičanske sile nikada nisu bile tako nemoćne kao što su se činile, one su kod nje žrtve patrijarhata. Zastrašujuće je široka opusa - stručna crtačica, slavna grafičarka i kiparica koja je radila sa svim zamislivim materijalima, uključujući pčelinji vosak, odbačene predmete, papir, staklo i broncu, snimala video i instalacijske radove. Nema relevantne planetarne kulturne manifestacije koja nije bar jednom predstavila njezin rad, a prvi put to će se dogoditi i u Hrvatskoj, točnije u Nacionalnom muzeju moderne umjetnosti, gdje se 25. studenoga otvara njezina izložba, a koja se nakon Zagreba postavlja i u Galeriji umjetnina u Splitu (11. veljače 2022. – 27. ožujka 2022.).

Autor je izložbe ravnatelj NMMU-a Branko Franceschi, koji je poziv za izlaganje Kiki Smith uputio preko lanca privatnih poznanstava. I urodilo je plodom. Izložba je naslovljena "Slava: hrvatske umjetnice pozdravljaju Kiki Smith" jer radovi američke umjetnice predstavljeni su s radovima hrvatskih umjetnica iz zbirke NMMU-a koje su djelovale u posljednjih sto godina, a koje stvaralaštvom ostvaruju rezonancu i suglasje s njezinim radom.

- Kao i sa svim velikim umjetnicima, bilo je jednostavno dogovoriti se. Financijske nemogućnosti u kojima radimo navode nas na takav pristup jer mora postojati volja umjetnika da zanemari, koliko se to može, financijske aspekte izložbenog projekta. Transport i osiguranje za izvorno planiranu izložbu za nas su bili nemogući izdaci pa smo broj izložaka sveli na racionalni minimum i okrenuli se interkulturalnom i međugeneracijskom dijalogu. Dobro nam je došao i pristanak splitske Galerije umjetnina da se priključi projektu i tako financijski pomogne. Oni će pokriti trošak povratka izložbe, a katalog s njihovom i našom selekcijom radova ženskih umjetnica iz naše zbirke publicirat ćemo zajedno - kaže Branko Franceschi pa o tome koliko je bilo teško u pandemijskim uvjetima izložbu dopremiti u Zagreb nastavlja:

- Najveći je problem novac koji u biti sve rješava. Danas se, prema zadanim uzusima, putuje i transportira. Nažalost, zbog pandemije Kiki Smith neće doputovati u Zagreb, čemu se veselila. Zahvaljujući njezinoj želji da izlaže u Hrvatskoj, nakon godinu dana razgovora uspjeli smo izvorni koncept njezine samostalne izložbe preformulirati u skupnu izložbu. Smatram da je riječ o kustoski i kulturološki zanimljivijem konceptu. Srećom i ona je tako razmišljala i glatko dala svoj pristanak.

Bit će izloženo 19 njezinih radova - skulptura, tapiserija, crteža, grafika i instalacija, a postav otvara skulptura tautološki nazvana "Žena u kutu" i predstavlja ženu koja gola, pognute glave sjedi u kutu. Kustos smatra da ona govori sama za sebe.

Foto: NMMU

Kontroverzni dani karijere Kiki Smith, kaže Franceschi, odvijali su se 80-ih godina. Zahvaljujući njoj, umnogome je promijenjen način na koji predstavljamo ljudsko tijelo i njegove tjelesne funkcije. Danas je takav pristup integriran u opći leksik suvremene umjetničke prakse pa ne izaziva kontroverze kao nekad. Tu je i dalje puno čarobnjačkog, tjelesnog, rodnih fenomena, zanima je smrtnost. Mračna je ili baš naprotiv?

- Naprotiv, njezini radovi, bez obzira na naboj propitivanja konvencionalnih i konzervativnih stavova, emaniraju oslobađajuću energiju, neku vrstu duhovnog svjetla koje vodi k boljem razumijevanju svijeta, prirode, onostranog, emotivnog, rodnog. Atmosfera njezinih izložbi može biti začudna, pomalo sablasna, ali je uvijek optimistična. Takva je i sama korespondencija s umjetnicom koja bi me u teškim trenucima organizacije uvijek opustila i uvjerila da će sve biti u redu i da će se izložba održati - veli Franceschi. A kada ga pitamo za njezin najkontroverzniji rad o kojem se puno polemiziralo, a to je, prema njegovu mišljenju, Pee Body iz 1992. koji predstavlja ženski akt u čučnju pri mokrenju, oko kojeg se širi zlatnožuti materijal. Do tada je nešto tako svakodnevno, a naturalistički prikazano, bilo nepojmljivo za muzejske prostore, pogotovo ako je motiv žena.

U tom kontekstu zanima nas je li rodno pitanje i prihvaćanje, odnosno neprihvaćanje ili slabije prihvaćanje umjetnica na likovnoj sceni još tema za raspravu?

- Danas možda više nego ikada, ali iz društvene pozicije poslije #metoo pokreta. Osobno sam više radio sa ženama umjetnicama, a recimo još je na kaselskoj Documenti 2007. godine kao najvažnijoj manifestaciji vizualne umjetnosti među izlagačima bilo 47 posto umjetnica. Naravno, statistika ne može predstavljati meritum jer umjetnost treba vrednovati kvalitetom, a ne rodom, ali je vrlo indikativna za trendove. O svemu treba raspravljati, ali rod ne može biti osnovni kriterij - kaže Franceschi koji, kako smo spomenuli, na izložbi Kiki Smith spaja s hrvatskim umjetnicama poput Slave Raškaj, Vlaste Delimar ili Naste Rojc, i to intuitivno, po osjećaju.

- Recimo, s Lopočima Slave Raškaj poveznica je intenzivan osjećaj za duhovnost prirode, s Vlastom Delimar posveta ženskom tijelu, a s Nastom Rojc jasno izražena svijest o položaju žene - kaže autor izložbe.

Noise Slawonische Kunst

Avangardni osječki pokret u osvit rata: I dok su padale granate, kulturnjaci su ustrajali

Prije točno trideset godina rodio se Noise Slawonische Kunst. Njegovi se akteri prisjećaju tog projekta/pokreta koji je itekako ostavio trag i utkan je u kulturnu povijest Osijeka i Slavonije. Pod njegovim su okriljem, na ovaj ili onaj način, bili multimedijski umjetnik Ivan Faktor, urednik i prevoditelj Ivica Zec, književnici Goran Rem, Delimir Rešicki, Julijana Matanović, kritičarka Miroslava Vučić, dramaturg Davor Špišić i novinar Dario Topić, strip-crtač Dubravko Mataković, redatelj Milan F. Živković, snimatelji Zdenko Pušić, Mario Romulić i Zoran Jaćimović, rock-kritičar Darko Jerković, ali i brojni autori koji nisu vukli korijene s istoka Hrvatske, no tamo su rado navraćali usred najžešćih ratnih sukoba baš zbog umjetnosti, poput pisca Branka Maleša, kao i Zagrebačkog plesnog ansambla.

Inače, Kiki Smith (1954.) odrasla je u umjetničkoj obitelji s ocem Tonyjem Smithom, jednim od najvećih kipara američkog monumentalnog minimalizma, i majkom, opernom pjevačicom Jane Lawrence. Nije završila umjetničku akademiju i općeg je stava da dopušta da je vizija vodi k ostvarenju nekog umjetničkog rada. U mladosti je živjela s newyorškim underground umjetnicima, a ozračje osamdesetih s epidemijom HIV-a u njenim je djelima naglašene tjelesnosti pronašlo idealan odraz. Radila je s umjetnicima od kojih je pokojni David Wojnarowicz bio najveća zvijezda.

- Tada je primijećena kao nov glas koji umije iskazati nov osjećaj za tjelesnost i rod, a ostalo je povijest. Danas se smatra jednom od najvećih živućih umjetnika. Nadam se da će se do kraja ožujka 2022., dok njezini radovi budu izloženi u Hrvatsko,j uspostaviti lakši pandemijski trenutak koji će omogućiti njezin posjet i predavanja na likovnim akademijama. Susreti s umjetnicima koji su ostvarili svjetsku slavu snažan su poticaj lokalnim umjetničkim sredinama, stoga ćemo poduzeti sve da se njezin posjet dogodi - zaključuje Franceschi. 

JAMES GANDOLFINI

Bivša supruga je pomahnitala nakon razvoda! Nabrajala starlete s kojima ju je varao i seksualne devijacije u kojima je uživao

Sit javnog pranja prljava obiteljskog rublja, Gandolfini je samo kratko komentirao da u njenim navodima nema istine te da su braku presudili psihički problemi s kojima se odbijala suočiti. Ljubavnu sreću pronašao je u zagrljaju bivše manekenke Deborah Lin. Vjenčali su se u ljeto 2008. u njezinu rodnom Honoluluu, a kum im je bio glumčev sin. Nakon što su postali ponosni roditelji djevojčice Liliane Ruth, činilo se kako su se Gandolfiniju sve kockice posložile. Sudbina je, međutim, za njega imala drukčiji plan.

Pogledajte na vecernji.hr

Komentari 4

RA
R.adioT.elevizijaL.jestve
18:52 24.11.2021.

Ima jedan talijanski film , umjetnicko djelo a zove se" prljavi , zli , ruzni " kad ga covjek pogleda najezi se od umjetnosti i shvati da je film bio inspiracija Matanicu i Let3 bolesnicima , nekad su takvi zatvarani u ustanove da ne zagade drustvo a danas djecu" građanski " odgajaju , sto rece Krleza u "baraki 5b" , buduce majke ,buducih krvoloka i monstruma

NO
NoHo
16:22 24.11.2021.

Njeno remek djelo "...ženski akt u čučnju ... oko kojeg se širi zlatnožuti materijal" dovodi do estetskog vrhunca sve kojima se oko akta u čučnju širi "zlatnosmeđi materijal".

FM
fmica
16:21 24.11.2021.

bolest...