Tonči Bilić

Kreativnost i autorstvo uzmiču pred kreveljenjem mediokriteta

Foto: Daniel Kasap/Pixsell
Kreativnost i autorstvo uzmiču pred kreveljenjem mediokriteta
01.03.2014.
u 12:35
Kao što je prije tjedan dana najavio, kada je odlučio progovoriti intendant splitskog HNK Tonči Bilić imao je doista što reći i u razgovoru za Večernji list...
Pogledaj originalni članak

Kao što je prije tjedan dana najavio, kada je odlučio progovoriti intendant splitskog HNK Tonči Bilić imao je doista što reći i u razgovoru za Večernji list.

Imali ste neki dan sastanak s gradonačelnikom Baldasarom. Hoće li se mijenjati vaš ugovor?

Gradonačelnik se suglasio da je ugovor, koji je bio jedna od tema našeg razgovora, u cijelosti zakonit. Ukoliko bude nekih novih prijedloga, s pažnjom ću ih saslušati. Problem HNK Split zasigurno nije u mom ugovoru.

Za dirigiranje u dvjema predstavama Holandeza uzeli ste dvije kune. Što onda znači ona stavka ugovora o “po 1000 eura za deset godišnjih izvedaba”?

Moj ugovor regulirao je moj umjetnički rad kao dirigenta, što je u drugim kazalištima više-manje prepušteno slučaju. Intendantsko mjesto je umjetničko mjesto na koje se dolazi upravo zbog izrazitih umjetničkih rezultata te je posve nerazumno tražiti da se u tom periodu potpuno zamrzne umjetnički rad. Ugovorom je otvorena mogućnost za deset dirigentskih nastupa u sezoni za honorar od 1000 eura, što je upola manje od uobičajenog. To nije sporno, a ja tu mogućnost do sada nisam ni koristio. Što se tiče Ukletog Holandeza, to je projekt Splitskog ljeta i nema veze s ovim ugovorom. Kao moj doprinos rodnom gradu obavio sam taj veliki posao za jednu kunu po izvedbi, a i posao ravnatelja Splitskog ljeta radio sam bez naknade, dok je honorar prošlog ravnatelja bio 100.000 kuna.

Kako objašnjavate zahtjev da vas HNK nakon isteka mandata zaposli ili obešteti sa 300.000 kuna?

Na ovu dužnost došao sam s pozicije ugovora na neodređeno radno vrijeme i nakon isteka mandata mene to mjesto više ne čeka. Bilo je sasvim normalno zatražiti posao adekvatan mojoj stručnoj spremi i sposobnostima i takve su ugovorne odredbe uobičajene i zakonite. A famoznih 300.000 kuna nisu nikakva odšteta ni otpremnina nego ugovorna kazna, tj. osiguranje za slučaj kršenja ugovornih odredbi od strane Grada Splita, što izričito piše u čl. 12. ugovora. Ali očito nikoga nije zanimao pravi sadržaj i smisao citirane ugovorne odredbe već je ista neosnovano iskorištena u cilju senzacije.

Je li bilo teško s ondašnjom vladajućom garniturom u Splitu ispregovarati takav menadžerski ugovor?

Splitski teatar je 2012. bio u totalnom raspadu, a izbor za intendanta se bio razvukao na godinu dana. Razina rasprave na Gradskom vijeću bila je takva da bi užasnula bilo kojeg obrazovanog i civiliziranog čovjeka, a nekoliko dana nakon izbora, koji se dogodio koncem listopada, smijenjena je dogradonačelnica Anđelka Visković s kojom sam i dogovorao detalje dolaska u Split. Normalna posljedica toga jest da sam angažirao odvjetnika koji je, u dogovoru s Gradom, napravio pravnički dobar ugovor koji definira rješenja za sve moguće problematične situacije.

Kakva je dosad bila vaša komunikacija unutar kuće i s Radničkim vijećem?

Bila je u okviru kazališnih običaja pa me je reakcija Radničkog vijeća doista iznenadila i ražalostila. Ono je potpuno zaobišlo sve normalne oblike i redovite procedure te ovako oblatilo mene, moje suradnike, HNK Split u cjelini i struku. Osim toga, Radničko vijeće HNK, poglavito njegov predsjednik Vjeko Santrić, potpuno zaboravlja zakonsku funkciju i ovlaštenja Vijeća. Za vrijeme mog mandata nije održan nijedan skup radnika koji je Vijeće po zakonu obvezno održati, a u svojstvu poslodavca nisam zaprimio nijedan samoinicijativni zahtjev Vijeća za poboljšanje položaja radnika. Osim toga, Vijeću u travnju istječe mandat, a sadašnji predsjednik je od dvojice prijašnjih intendanata dobio pet upozorenja o kršenju obveza iz radnog odnosa. Smatram da bi se svatko trebao držati prije svega svojih obveza i odgovornosti.

Zašto su intendantske funkcije u javnosti postale u prvom redu sinekure i predmet sporova, a ne pokretačka mjesta umjetničkog razmišljanja, kriterija i diskusija?

Primitivizam i izbezumljeno neznanje doveli su nas u situaciju u kojoj svaka kreativnost, autorstvo i umjetnički čin uzmiču pred kreveljenjem mediokriteta. Destruirati može svatko ali graditi, udahnuti energiju i napraviti nešto dobro, postalo je izgleda iznimnom privilegijom ustrajna duha. Upravo za to se moramo boriti. Kao što vidite, put nije nimalo ugodan ni lak.

Pogledajte na vecernji.hr

Komentari 1

Avatar CORPUS OMNE . . .
CORPUS OMNE . . .
11:08 22.03.2014.

Evo čekam već desetak dana hoće li se netko u Hrvatskoj (izvan Splita) oglasiti kojim komentarom na izvedbe Mefistofele-a u Splitskom HNK. Evo i vi ste napravili ovaj intervju, a da ga niste niti spomenuli. Kažu da će to biti jedina ovogodišnja premijera u HNK Split. Pa ako je i tako ta postava je tako dobro, rekao bih grandiozno izvedena i izvodi se evo i danas, pa i idući tjedan, da zaslužuje puno više od relativno kratkih komentara u Slobodnoj Dalmaciji. Od jednog malog teatra s još manjim ansamblom dobili smo scenu, kostime, svjetlo i glazbu zvuka dostojnoga jedne Scala di Milano. Možda opera kao glazbeno - scenska forma nije u Hrvatskoj "favorite subject of conversation", ali priča o ugovoru i honorarima jednog, konačno, kompetentnog intedanta i komparacije s onim Kerumovim cirkusom od kazališta su totalan promašaj teme. Pa imate na tisuće primjera grabeža, korupcije, nezasluženih bonusa i preplaćenosti svakavih mediokriteta, avi pričate o sasvim urednim i zakonitim odnosima, pristojnoj plaći i eventualnim honorarima, koji se ne mogu uspoređivati s primanjima nepismenih balavaca u udruzi građana "HNK" Dinamo npr. Da žalost bude veća i kolege koje su imale slične domete kao npr. Gđa Almira Osmanović imala je jedan intervju na lokalnom radiju u kojem se natjecala u pljuvanju Tonča Bilića iako bi ona sama mogla biti predmetom propitivanja svog svojatanja i korištenja baletnog ansambla u svrhu osobne promocije, a bogme i materijalne popune svojih prihoda. Osobno sam joj spreman sve to oprostiti zbog zasluga za povratak baleta u Split na velika vrata, ali ne i to neargumentirano pljuvanje po čovjeku koji joj je više nego dostojan takmac. Zato, kao ugledan list, angažirajte Gsp Pofuka npr. da pogleda Mefistofele-a još sutra ili preksutra. Siguran sam da ćemo imati što pročitati. Šteta je da takva postava bude samo jedna splitska teatarska epizoda. Iako je svaka prestava takvih dimenzija vrlo skupa siguran sam da bi , kad bi bila prepoznata od dobrih menadžera i promotora, mogla donijeti čak i pristojnu dobit. Ljeto je pred nama ...