Jaki svjetlosni efekti, dubinski kadrovi poput onih iz "Građanina Kanea" velikog Orsona Wellesa te fotografije iz života nekoliko afričkih imigrantica samo su neki od prizora koje možete vidjeti u predstavi "Pendulum" koja je u četvrtak, 5. rujna, prikazana u Hrvatskom narodnom kazalištu u Zagrebu. Uz pomoć portugalske autorice Djaimilije Pereire de Almeide, autorice knjige "Esse Cabelo" ("Ta kosa"), i na temelju šestomjesečnog istraživanja života afričkih imigrantica koje ostavljaju svoja kućanstva kako bi pomogle tuđim, redatelj Marco Martins napisao je tekst koji postavlja pitanja "Kakvi su svakodnevni životi tih žena od trenutka kada napuste svoje obitelji kako bi njegovale druge?" te "U kakvom su odnosu te radnice s obiteljima za koje rade i kako taj odnos utječe na njih?"
Upoznavajući kroz predstavu sedmero potpuno različitih žena koje svakodnevno putuju između okolice i centra Lisabona, saznajemo datelje njihovih životnih priča koje uključuju specifične trenutke, ali i traume koje su ih oblikovale kao osobe, pa ipak najvažniji je osjećaj kojega ove žene žele prenijeti publici. Njihovi su životi, iako teški, puni radosti i iskre koja ih vodi dalje, a unatoč tome što se jedna od druge po mnogočemu razlikuju - od godina, stasa ili pak sredine iz koje dolaze - našle su se na istome mjestu u kojemu pomažu ljudima kojima je pomoć potrebna.
Preispitivanje pitanja migracije i otuđenja u pandemijskom dobu, koje je donijelo rezove u zapošljavanju te porast poreznih davanja, nalazi se u centru zbivanja predstave "Pendulum", kao i obiteljski odnosi te očekivanja i snovi svake žene prisutne na pozornici, što je još jedan od segmenata njihove različitosti. Svaka od njih ima drugačije viđenje života u kojemu se nalaze, a njihova sjećanja dopuštaju nam da uđemo u najsitnije detalje njihova života te nam pomažu u shvaćanju njihovih perspektiva, ali i svjelokupe predstave.
Svjetlosni efekti predstave doprinose intenzivnosti sjećanja koje imigrantice individualno prikazuju publici i pred njome se ogoljuju, a već spomenuti bljeskovi pridonose dojmu "flashbacka" koje na drugačiji način pogađa svakoga tko sjedi u publici. Nepobitan osjećaj po završetku predstave, u kojoj imigrantice svoju prošlost otkrivaju publici, jest katarza koja kroz predstavu, malo-pomalo, poprima svoj konačni oblik i pogađa pojednica.
Predstava "Pendulum", čija je autorica glazbe Tia Maria Produções, a pokreta Vânia Rovisco, u zagrebačkom HNK gostuje u skopu projekta Prospero - prošireno kazalište, radionice razvoja publike pod vodstvom Darka Lukića na temu "Pristupi razvoju sudjelovanja studentske publike", s gostima partnerskih kazališta iz Liègea, Modene, Lisabona, Göteborga, Madrida, Berlina, Varšave i Pariza.