Ileana Jurin Bakotić ravnateljica je ansambla Lado koji je nedavno organizirao svoj prvi zagrebački festival nazvan Lado na Mažurancu. Izbor lokacije festivala logičan je jer se sjedište Lada već 72 godine nalazi uza sami park. Cilj je projekta bio upoznati javnost s radom jedinoga profesionalnog folklornog nacionalnog ansambla, revitalizirati područje parka Mažuranac te privući širu publiku. Uz nastupe Lada pripremili su i plesne radionice, radionice rukotvorina, prezentacije tradicijskih glazbala, posjet fundusu i radionici narodnih nošnji, projekciju dokumentarnog filma „70“, vodstva kroz izložbe „Kapa dolje“ i „Igračke – djetinjstvo zauvijek“ i radionice za školarce u Etnografskom muzeju Zagreb. Pridružili su im se i klapa Cesarice, The Kazetofon i Jazziana Croatica Borne Šercara.
Jeste li zadovoljni prvim izdanjem festivala?
Bogat program s čak dvije premijere osmislio je naš umjetnički voditelj Krunoslav Šokac. Premijerno predstavljeni instrumentalno-vokalni etnojazz projekt Jazziane Croatice i Lada inspiriran je pričama o hrvatskim mitovima i legendama, a „LADO Hop to the Top“ rekreativni je program kondicijske trenerice ansambla Tamare Despot i Ladove plesne voditeljice Vlatke Hlišć. Namijenjen je širokoj populaciji koja želi održavati kondiciju uz pokrete inspirirane hrvatskim tradicijskim plesovima. Nažalost, vremenska prognoza nam nije išla u prilog te smo drugi dan festivala programe preselili u našu dvoranu.
Lani Lado nije mogao održati godišnje koncerte. Kako će biti ove godine?
Prošle godine zbog svima znanih okolnosti morali smo otkazati sve naše svečane godišnje i božićne koncerte, no nadamo se da ćemo ove godine uspjeti proslaviti 72. rođendan s publikom. Ansambl je započeo pripreme za godišnje plesne koncerte koje planiramo održati u studenome u Lisinskom i HNK u Zagrebu, ali i u drugim gradovima. Kako smo ove godine u lipnju realizirali koncerte s poljskim nacionalnim ansamblom Slask u Poljskoj, planiramo ih ugostiti u Hrvatskoj.
Posljednjih ste mjeseci imali niz nastupa u zemlji i inozemstvu. Hoćete li nastaviti s time?
Zbog povoljnije epidemiološke situacije uspjeli smo realizirati sve planirane nastupe, a bilo ih je podosta. Tim smo programima ponovno predstavili bogatstvo i velike izvedbene mogućnosti Lada, koji je nastupao i kao plesni ansambl i kao folklorni zbor. Prvi put umjetnički je voditelj osmislio program koji izvodi orkestar, solisti i manji vokalni sastav, a koji se pokazao iznimno uspješnim. Ove smo godine prvi put gostovali na Osorskim glazbenim večerima, ali i održali koncerte u Zagrebu, Đakovu, Slavonskom Brodu, Vukovaru, Splitu, Šibeniku, Tomislavgradu, Mostaru... Uspjeli smo realizirati suradnju sa Slaskom te zajednički nastupili u Koszencinu, Krakovu i Katowicama, a u Sjevernoj Makedoniji održali smo koncerte s nacionalnim ansamblom Tanec u Bitoli i Ohridu.
Kako je korona utjecala na uobičajeni život ansambla?
Utjecala je i na organizaciju i na uvjete rada u Ladu. Zajedno s umjetničkim vodstvom osmišljavali smo najbolje moguće načine rada kako bi se održala fizička, plesna i vokalna kondicija umjetnika što je bilo iznimno važno u trenucima kada je bilo nemoguće održavati javne nastupe. Sukladno uputama i preporukama Hrvatskog zavoda za javno zdravstvo, glazbenici i plesači pjevači Lada trenutačno rade u manjim skupinama te u manjim sastavima održavaju i javne nastupe. S pojavom cjepiva polako se normalizira rad, no još nam je na prvom mjestu zdravlje naših zaposlenika. Umjetnici i ostali djelatnici ustanove potpuno su se prilagodili svim propisanim mjerama i novoj organizaciji rada. Upravo zbog njihove discipliniranosti Lado je, nadamo se, pobijedio najveće izazove.
Jeste li koronske prilike iskoristili i za nove diskografske projekte?
U razdoblju u kojem nismo imali mogućnost javnih nastupa posvetili smo se pripremanju novih projekata i programa. Tako smo krajem 2020. na USB sticku izdali dugoočekivano videoizdanje plesnog koncerta „Pokraj vode Drave“ iz Spaladium Arene u Splitu 2016. godine. Prvi uskrsni vokalno-instrumentalni album Lada “Veliko je sad veselje – hrvatske uskrsne pučke popijevke” objavili smo u svibnju ove godine. Idejni začetnik ovog projekta umjetnički je voditelj Lada Krunoslav Šokac te je ovim programom ansambl uz poznate božićne i korizmene napjeve zaokružio svoj bogati sakralni program. Novi se album može slušati i putem neke od brojnih digitalnih platformi, poput Deezera, Spotifya, iTunesa, Shazama, Google Playa... Ovo je izdanje posebno i zato što je u njegovoj realizaciji, uz orkestar, sudjelovao tek manji dio ansambla, odnosno šesnaest plesača pjevača. U pripremi je izdanje novoga vokalnog jazz-programa autora Borne Šercara “Borna Šercar’s Jazziana Croatica feat. LADO”, koji je doživio premijeru na humanitarnom koncertu u Klovićevim dvorima i na našem festivalu.
Koliko su Ansamblu u ovim kriznim situacijama bili od pomoći virtualni kanali komunikacije?
Već u razdoblju prvog lockdowna i stagnacije rada ansambla iskoristili smo potpuno sve mogućnosti digitalnog komuniciranja kako bismo ostali u kontaktu s našom publikom. Od ožujka do svibnja 2020. objavljivali smo godišnje i korizmene koncerte na svom YouTube kanalu, premijerno prikazali dokumentarni film „70“ na HRT-u, objavljivali kratke videotutoriale „Zaplešite s Ladom“, videospot s bugarskom solisticom Neli Andreevom i orkestrom, objavili novi videospot LADO Electra. U povodu blagdana svetog Jurja objavili smo videospot „Lepi Juro“ Katarine Matković, koja je osmislila i vizualni identitet našega prvog festivala Lado na Mažurancu. Na Ladovoj službenoj internetskoj stranici može se pogledati interaktivna, virtualna šetnja kroz izložbu “LADO / RELJEFI / TRAGOVI”. Svakako bih izdvojila i humanitarni koncert „Iz Lada s ljubavlju“ u povodu 30 obljetnice Autonomne ženske kuće Zagreb koji smo prvi put prenosili uživo na službenoj Facebook stranici. Snimili smo i videospot „U zagrljaju vrimena“ u povodu prvoga Svjetskog dana djedova, baka i starijih osoba.
Vjerojatno nije lako poslovati u ovim vremenima. Tko vam je u tom pogledu bio najpouzdaniji oslonac?
Poslovati u razdoblju koje u organizacijskom i svakom drugom smislu pred nas stavlja velike izazove nije bilo jednostavno. Potrebno je puno strpljenja, razumijevanja i timskog rada kako bi se premostile sve prepreke i problemi. Sretna sam što je Lado nastavio raditi i stvarati zahvaljujući ponajprije zajedničkom radu i naporima svih njegovih djelatnika koji su bezrezervno i profesionalno nastavili obavljati svoju zadaću očuvanja i prezentacije hrvatske tradicijske umjetnosti.