SUSRET S MAESTROM

Lorin Maazel glazbom će nas uvesti u Europsku uniju

Foto: 'Chris Lee'
Lorin Maazel glazbom će nas uvesti u Europsku uniju
15.06.2013.
u 21:12
Na otvaranju sezone 
i Plavog ciklusa 27. rujna u Lisinskom nastupa velika Bečka filharmonija
Pogledaj originalni članak

Lorin Maazel jedan je od onih velikih dirigenata zbog kojih se riječ maestro izgovara sa strahopoštovanjem. On je živi spomenik i legenda, a tako se i ponaša. Štedljiv je i s riječima i s dirigentskim pokretima, ali što kaže i što odsvira utoliko više vrijedi.

Karijera mu traje više od sedam desetljeća. Bio je čudo od djeteta, violinist, dirigent, skladatelj. U ožujku je navršio 83 godine. Ispod maske umornog lica i pospanih očiju još je uvijek vrlo živ duh koji tihim glasom snažno nadahnjuje.

Maestro Maazel nije samo glazbenik nego je i izvrstan matematičar i šahist, a sve to služi razvoju logičnog razmišljanja koje danas ljudi toliko izbjegavaju. Nakon što pažljivo sasluša pitanje, na trenutak zastane, zažmiri, a onda vam kaže odgovor koji redovito ne zahtijeva potpitanja. Lijepo sročene rečenice teku lagano kao plod sređenih, temeljitih i logičnih misli. Baš kao i glazbeni stavci koje dirigira, rečenice koje Maazel izgovara uvijek su lijepo zaokružene fraze s nedvosmislenom i čvrstom točkom na kraju.

Skromni nomadski život umjetnika

Bila je topla, gotovo vruća večer u parku dvorca Schönbrunn, dva dana prije velikog spektakla, desetog koncerta bečkih filharmoničara u tom predivnom okruženju. Međutim, već je bilo vrlo izvjesno da će na dan koncerta biti hladno i vjetrovito i da će čitav dan padati kiša. Maestro Maazel zbog toga se nije previše uzbuđivao.

– Tko želi udoban život i uvijek dobre uvjete za rad, taj ne postaje muzičar – rekao je o tome. Požalio se ipak na sve zamornija putovanja zbog svijeta koji nameće sve strože mjere sigurnosti. No biti uvijek spreman otići s točke A na točku B dio je dirigentskog posla i bez toga stvar ne bi funkcionirala, objasnio je maestro.

Ambijent u kojem smo razgovarali u pauzi između dva pokusa za koncert, na kojem su se svirala uglavnom djela ovogodišnjih jubilaraca Wagnera i Verdija, bio je baš prikladan za priču o nomadskom životu glazbenika. Dnevni boravak i privremeni dom tih je dana maestru Maazelu u schönbrunnskom parku bila jedna kamp-prikolica, sasvim običan model, bez luksuza. Na stolu ga je dočekao samo pladanj s nekoliko vrsta sira, voća i boca vina.

Sjećanja na prethodnih pet koncerata u Zagrebu nisu se pokazala poticajnima za početak razgovora. Nastupao je Maazel čak i u Ciboni sa Zagrebačkom filharmonijom i goranovcima u danima Univerzijade 1987. godine. Od nastupa u Lisinskom ja naročito pamtim gostovanja s Izraelskom filharmonijom, kada je na programu bila Mahlerova Peta, te s Minhenskom filharmonijom kojoj je od prošle sezone ponovno šef-dirigent.

Na pokušaje podsjećanja na Zagreb maestro samo odgovara: \"Hvala Bogu što ponešto u životu i zaboravim\".

Raspao bi se da se zaustavi

Doista je nevjerojatan podatak da je ove godine dirigirao više koncerata u više različitih zemalja nego ikad prije u karijeri. Slaže se da i za njega, kao i njemu slične umjetnike, vrijedi onaj strah da bi se u slučaju nagla zaustavljanja jednostavno raspali.

Među tim zemljama i gradovima koje Maazel ove godine obilazi bit će Hrvatska i Zagreb. Maazel i bečki filharmoničari 27. rujna u Lisinskom nastupaju na otvaranju nove sezone, prve u EU, Zagrebačke filharmonije. I samom se maestru svidjelo to što će taj koncert biti dostupan redovitoj publici, osobito filharmonijskim pretplatnicima. (Koncert će biti dio Plavog ciklusa, a karte su, skupa sa svim ostalim pretplatama, već u prodaji.)

Na spomen bloga koji posljednjih godina voli pisati maestro živne i pita me jesam li čitao i onaj zapis s Wembleya? Jesam, naravno. Nakon što je obukao dres Bayerna i s Minhenskom filharmonijom snimio himnu najboljeg bavarskog kluba, Maazel je prvi put u životu bio na nogometnoj utakmici, na finalu Lige prvaka. Bio je fasciniran tom strašću, ali kaže da mu inače baš i nisu mila toliko masovna i bučna okupljanja. Osim ako on ne bira glazbu i dirigira. U nastojanju da što većem broju ljudi omogući susret s klasičnom glazbom svojevremeno je u svojoj domovini, SAD-u, i sam organizirao koncerte na stadionima i u tvorničkim halama. Nije zadovoljan smjerom u kojem se razvija Amerika. Crno-bijeli pogled na svijet i život sve je prisutniji, kaže, a samim tim sve je manje mjesta za kulturu, razumijevanje i umjetnost koji nastaju i žive upravo u sivim, nejasnim područjima gdje se boje pretapaju.

Griješite, ali na svoj vlastiti način!

Prije nekoliko godina u Londonu je praizvedena i Maazelova opera \"1984.\", prema Orwellu.

– Moja je glazba jednako zastrašujuća kao i radnja tog romana, a to mi je i bio cilj, preplašiti ljude, upozoriti ih i potaknuti na razmišljanje, premda sam u tom pogledu pesimist. Povijest i moje životno iskustvo uče me da ljudi nikada ništa ne nauče i da uvijek ponavljaju iste greške. Svojoj sam djeci uvijek govorio neka slobodno griješe jer griješiti je ljudski i neizbježno, ali neka ne ponavljaju tuđe greške, nego neka griješe na svoj način i otkriju nešto novo. Međutim, izgleda da je sve više ljudi koji se osjećaju udobno i sigurno u svojim predrasudama, strahovima i mržnjama pa odbijaju logično razmišljati, samo da im ništa ne bi uzdrmalo pogled na svijet – govori maestro.

No upravo zato što je pesimist, on je, kaže, i aktivist, a i mladima poručuje da pesimizam mora biti samo još snažniji poticaj za borbu. Ipak, vidi tračak nade za ovaj svijet jer ona šačica manipulatora i moćnika koja nas je dovde dovela također želi opstati. Dakle, spasiti nas mogu samo oni koji su nas i doveli do ruba propasti.

Onako kako se na kraju života, uvjeren je Maazel, Richard Wagner sabrao i spašavao svoju ljudskost i dušu skladajući Parsifala kao pokajanje. Rabinov sin Hermann Levi sasvim sigurno nije slučajno izabran da dirigira to djelo – uvjeren je Maazel.

U Zagrebu će dirigirati glazbu Čajkovskog i Šostakoviča. Ipak, prije bečkog koncerta, kojim su se slavili 200. rođendani dvojice opernih velikana, pitam maestra koji mu je draži.

– Ne mogu to reći, s obojicom sam doživio toliko lijepih trenutaka. Ali, kad bih pod prijetnjom smrću morao izabrati hoće li nestati Wagnerova ili Verdijeva glazba... ne, ne mogu!

Pogledajte na vecernji.hr

Još nema komentara

Nema komentara. Prijavite se i budite prvi koji će dati svoje mišljenje.