Teško je na cijeloj svjetskoj sceni danas pronaći izvođača
čiji je glazbeni kišobran dovoljno širok da pod
svoje okrilje primi publiku toliko različitih glazbenih afiniteta kao
što to može - Manu Chao. Ta puka činjenica već i sama po
sebi je dovoljna da ga učini hodajućom legendom, no niti izdaleka se ne
navire u okno vulkana, koji ključa uz zvuke Radio Bemba Sound Systema.
Na početku, bio je stanovao u jednom od zapadnih predgrađa Pariza,
svakodnevna jurnjava za loptom sa sinovima imigranata-radnika iz
obližnje Renaultove tvornice ili sjedenje uz gramofon s pločama Chucka
Berrya i pjesmaricom iz španjolske revolucije. Bili su tu i
disidenti iz diktatura što su šezdesetih godina
poharale Iberijski poluotok i Južnu Ameriku, a koji su sigurno
utočište pronalazili u domu Chaovih - također političkih
izbjeglica iz Francove Španjolske.
Ulični svirač
“Pokušavam što više granica
maknuti, a ne stvarati nove. Nije mi uopće stalo do toga hoće li Baski
imati svoju državu, ali za očuvanje svoje kulture se moraju
boriti”, više puta je naglasio Manu, i sam Bask s
majčine strane. Ta ista ideja jednakosti u multikulturnoj raznolikosti,
koja je oblikovala Chaov svjetonazor od najranije mladosti, utjecala je
i na njegov kreativni izraz - bogati i šareni konglomerat
zvukova među kojima ne postoje granice, ali je svaki od njih uklopljen
u cjelinu uz dužno poštovanje prema svojoj posebnosti.
“Savršeno se sjećam kada sam prvi put čuo punk
rock. Potucao sam se Parizom s prijateljima i slučajno upao na tonsku
probu Stiff Little Fingersa”, nedavno je rekao u intervjuu za
LA Weekly. Četrdesetpetogodišnjak koji pjeva na
šest ili sedam različitih jezika, često ih
miješajući u istoj pjesmi, među svoje direktne utjecaje
ubraja i francusku šansonu, salsu, reggae, ska, alžirski
raď...
Pokušavajući objasniti zašto se Manu Chao s
podjednakim uspjehom obraća tolikim fragmentima naoko iscjepkanih
fanovskih i društvenih subkultura i zašto su
njegovi albumi najočitiji izbor glazbe za tulume širom
svijeta, pojedini kritičari spominjali su spoj poletnog idealizma Boba
Marleya, Dylanove nadrealne poezije i frenetične energije The Clash.
Ipak, očito je da postoji nešto posve jedinstveno
što njegovu kap izdvaja iz bujice izvođača s kojima dijeli
utjecaje i njome opija milijune, jednako u zapadnim megalopolisima kao
i u ruralnim šikarama Južne Amerike, gdje je doslovce
smatran narodnim herojem i revolucionarnim vođom poput Che Guevare.
Dio odgovora sigurno je u njegovoj neposrednosti. Već i na studijskim
albumima Manu Chao zvuči kao ulični svirač koji, umjesto da pati od
perfekcionizma forme, miješa glasove i zvukove ulica, barova
i ceste u psihodeličnu mješavinu preko koje se prelijevaju
nebrušene melodije njegovog divno nesavršenog
vokala.
Jednostavni, ali efektni socijalno i političko angažirani te
ljubavni tekstovi često su obojani sivim bojama, ali uvijek
iz njih izvire nada. Na koncertima to sve eksplodira u masovnu
adrenalinsku fiestu, s Manuom koji neobuzdano skače i viče kao da ga je
netom prije “pravi” frontmen banda izvukao iz prvih
redova i dao mu mikrofon u ruke. On ne pokušava dokazat da
je “kao mi” - on jest mi.
Studio u naprtnjači
Nakon što se 1995. godine razišao njegov kultni
folk-punk band Mano Negra, Manu je nekoliko godina putovao Južnom
Amerikom s ministudijem u naprtnjači i snimao s mnogim glazbenicima i
prijateljima. Djeliće tih zvukova i impresija pomiješao je s
prilično primitivnim kompjuterskim efektima i akustičnom gitarom i
okupi na svom solo prvijencu “Clandestino” (1998.),
zamišljenom kao osobni glazbeni dnevnik putovanja.
Međutim, album je i bez ikakve konvencionalne marketinške
promocije do danas ostvario nakladu veću od 2,5 milijuna
primjeraka diljem svijeta... No, takav golemi komercijalni uspjeh nije
se dogodio odmah: tek nakon drugog albuma “Proxima Estacion:
Esperanza” (2001.) uslijedila je više nego opsežna
turneja koja se sastojala od više neslužbenih nego službenih
koncerata - od siromašnih krajeva Latinske Amerike i srca
zapatističkog pokreta u južnom Meksiku do ljetnih festivala i
antiglobalističkih prosvjeda u Europi. Godinu kasnije uslijedio je i
također vrlo uspješni live album “Radio Bemba
Sound System”, nazvan po njegovu pratećem bandu. U
Sjedinjenim Državama nije previše svirao: “Nisam
htio hrliti onamo. Želio sam ući u SAD s juga, i to se
dogodilo”, izjavio je.
“La Radiolina”, novi album objavljen početkom rujna
ove godine prvi je Chaov “pravi” studijski album u
zadnjih šest godina, iako je u međuvremenu snimio intimnu
šansonijersku ploču “Siberie m’etait
contee” (2004.) sa svim tekstovima na francuskom. Slijede
putovanja i turneje: ne možete li čekati da domaćim promotorima uspije
ponovno ga dovesti - Manu Chao i Radio Bemba Sound System nastupaju 1.
studenoga u Beču...
Manu Chao - pod šarenim kišobranom kralja bonga
Simona Mijoković: 'Djed Božićnjak' sotonsko je djelo, a svoju djecu ne darujem na dan Božića
- Moja djeca ne vjeruju u postojanje "Djeda Božićnjaka". To je sotonsko djelo i sigurno znam da svoj život, roditeljstvo i odgoj želim graditi na stijeni Isusa. Ta stijena neće se nikada srušiti. A kada je nešto sagrađeno na pijesku, na lažima, kad tad će se srušiti. Moja djeca znaju da je "Djed Božićnjak" lažac i da ne postoji. On je čak i kradljivac, uzima sve ono što Božić uistinu jest, rođenje Isusa Krista. Uzima kroz nametnutu kupovinu, a što je lažni privid sreće - istaknula je za Večernji list Simona Mijoković.
Izdvajamo 15 najboljih cjenovno pristupačnih hidratantnih krema koje stručnjaci obožavaju
FOTO Snijeg paralizirao promet prema Jadranu, autocesta zatrpana, pogledajte kako izgleda
Većina državnih cesta kroz Liku zatvorena je za sve skupine vozila zbog nanosa snijega i olujnog vjetra uključujući i državnu cestu DC1 na dionici Korenica-Ondić-Gračac
Testirali smo Xiaomi Smart Air Purifier Elite u uredu i evo što mislimo
Zrak koji dišemo često uzimamo zdravo za gotovo, no njegova kvaliteta ima značajan utjecaj na naše zdravlje.
Jedna vrsta štednje je hit među studentima: 'Studenti nisu bespomoćni kad su u pitanju financije'