Nastavak "Sluškinjine priče"

Margaret Atwood u "Svjedočanstvima" pronašla rupe u naoko svemoćnoj diktaturi

Margaret Atwood u "Svjedočanstvima" pronašla rupe u naoko svemoćnoj diktaturi
VL
Autor
Denis Derk
16.06.2020.
u 19:02
Lumen je u prijevodu Ane Josić objavio roman "Svjedočanstva" Margaret Atwood, nastavak njene popularne "Sluškinjine priče"
Pogledaj originalni članak

Kada je slavna kanadska autorica Margaret Atwood 1985. godine objavila roman "Sluškinjina priča" svi su govorili o distopijskom štivu. A onda je odjednom u 21. stoljeću distopija postala bliža ili daljnja realnost i to čak u zemljama tzv. zapadne demokracije. Društvo u kojem je žena svedena na svoje reproduktivne dužnosti, postalo je agenda pod kojom se u političkoj borbi bore sve
masovniji pokreti.

Neki politički procesi u moćnim zemljama počeli su zloupotrebljavati slobode i prava jednog dijela stanovništva nauštrb onih drugih. Pojave iz nultog distopijskog romana Margaret Atwood počele su se dogadjati u istim oblicima i gotovo na istom prostoru koji je u svojoj mašti izmaštala kreativna i provokativna, ali očito i intuitivna kanadska autorica.

Mitski i uznemirujući Gilead kao da je oživio, zajedno sa svojom bolesnom i duboko nepravednom praksom u kojoj je rađanje djece muškarcima ultimativno dostignuće. Stoga ne čudi da je televizijska serija temeljena na "Sluškinjinim pričama" postigla enormni uspjeh i da je roman Margaret Atwood postao zastava kojom su mahali brojni aktivisti posljednjih pet, šest godina.

Ne čudi niti odluka autorice da konačno napiše i 2019. godine i objavi nastavak svoje uspješnice, roman "Svjedočanstva" u kojem smo dobili svojevrsni, uvjetno rečeno epilog dogadjanja u Republici Gilead. Roman je u Hrvatskoj prilično brzo objavio Lumen u prijevodu Ane Josić, a svakako treba istaći i da je roman lani dobio doista prestižnu nagradu Booker koju je Margaret Atwood morala podijeliti sa Bernardine Evaristo.

Naravno, u nastavku romana Atwood nije morala postavljati priču koja je već bila postavljena. Ali ju je obogatila novom dimenzijom, pišući roman ne toliko o sustavu koji tlači žene nego o diktaturama uopće, ali i načinima na koji diktature skončavaju. Pri tome se poslužila i tehnikom kojom se pišu kriminalistički romani. Tako čitatelj prati priču s nekoliko obrata u kojoj se sumorni Gilead ruši baš uz pomoć onih najpravovjernijih koji u dubini svog srca nikada nisu odustali od osvete. Diktatura koja muškarcima daje velika prava, a u kojoj niti žene nisu bez svojih aduta, pada na običnim, rekli bismo svakodnevnim ljudskim osobinama, na zavisti, oholosti, seksualnim deliktima, na ljubomori i prekomjernim strastima, na onoj vječnoj borbi izmedju dobra i zla, svjetla i tame, uspjeha ili neuspjeha.

Kao i svaka diktatura, i Gilead ima debele pukotine. Moćne žene nazvane Tetke u svojim bilježnicama i sjećanjima pažljivo notiraju svaku grešku i svaki grijeh muških zapovjednika i branitelja 'revolucije' koju su svojedobno srušili krhku američku demokraciju. A i medju Tetkama postoji svojevrsna Nadtetka koja se zove Lydija, a koja takodjer ima svoju povijest, bolnu i ponižavajuću. I ona je jedva preživjela gileadsku revoluciju. I ona je odustala od svojih ideala i moralnih obzira koje je imala kao ugledna sutkinja. I ona je morala pognuti glavu i biti neiskrena, da bi preživjela, da bi zapamtila i da bi se onda osvetila.

Stoga stvara pravila da bi ih zdušno kršila uz pomoć mlađih i nepokornih te nepokorenih ženskih snaga koje ne poštuju staro jer su rodjene u novom vremenu i jer žele saznati tko su im pravi, biološki roditelji. Tetka Lydia nije bila medju rodonačelnicim pokreta koji je doveo do Gileada, ali su je inteligencija i iskustvo doveli do visokog položaja za koji se mora boriti svakog dana uz pomoć svih mogućih, pa i onih tehnoloških pomagala. U toj borbi nalazi saveznike jer zna sve o svima pa može trgovati informacijama. A najvažnije su informacije o ljudskoj intimi koju niti jedan sustav ne bi smio zanemariti niti podcijeniti.

Porijeklo svakog pojedinca je važno i konstitutivno, poručuje nam Margaret Atwood. Ono je Ustav po kojemu bi trebalo graditi pravedno ili pravednije ljudsko društvo. Roditelji, braća i sestre i na kraju krajeva obitelj su oblici ljudskog postojanja koji bi trebali biti važniji od društvenih normi koje tako lako mogu biti zloupotrebljene uz pomoć sile i ideologije, medija i lažnih proroka. Ljudi su, znači, iznad zakona. Pojedinci iznad proklamacija, vjerskih zabrana, ideoloških parola, državnih tortura, društvenih normi i rituala. Središnja je to poruka ovog, u neku ruku čak i optimističkog romana.

Ključne riječi
Pogledajte na vecernji.hr

Još nema komentara

Nema komentara. Prijavite se i budite prvi koji će dati svoje mišljenje.