RAZGOVOR Esad Ribić

Marvelov Iron-Man 'letjet' će iz Zaprešića

Foto: Davor Višnjić/PIXSELL
Marvelov Iron-Man 'letjet' će iz Zaprešića
28.10.2014.
u 11:09
Fanovi jedva čekaju vidjeti što će im tandem Ribić i Hickman prirediti u svibnju iduće godine kada je najavljen prvi od 12 brojeva nastavka stripa Secret Wars iz 1984.
Pogledaj originalni članak

Zagrepčanin Esad Ribić ilustrator je novog Marvelova projekta Secret Wars. Riječ je o nastavku knjige stripa Marvel Super Heroes Secret Wars iz 1984., jednog od najpopularnijih mainstream strip projekata koji je okupio gotovo sve heroje Avengersa – Captain America, Captain Marvel II, Hawkeye, Iron Man II, She-Hulk, Thor, the Wasp), tri člana Fantastične četvorke – Human Torch, Mister Fantastic i Thing, solo heroje Spider-Man, Spider-Woman II i Hulk te mutante X-Men – Colossus, Cyclops, Nightcrawler, Professor X, Rogue, Storm, Wolverine i Lockheed the Dragon). Fanovi znaju da je projekt nastavak kraja serijala Avengers i trebao bi startati u svibnju 2015.

Marvel je najavio 12 brojeva koje će po jedan mjesečno objavljivati do svibnja 2016. Čim je Marvel objavio vijest na njujorškoj konvenciji Comic Con, fanovi su zatrpali web-stranicu komentarima.

Prva veća kriza

Većina željno iščekuje što će tandem Ribić i Hickman (scenarist) prirediti, iako je notorna činjenica da je riječ o ziheraškom projektu koji bi se trebao dobro unovčiti. Ribić je naš najuspješniji strip crtač zaslužan za fantasy-realističnog Lokija nastalog u kreativnoj radionici Marvel, iznimno popularan u Europi. Radio je i mračnijeg Thora, zatim Silver Surfera... Osebujni Ribić od većine stripaša i ilustratora razlikuje se jer i danas crta i oslikava ručno. Tek 30 posto posla obavlja uz pomoć računala. Radi puno, dnevno između osam i deset sati. Inspiracija mu je glazba, a sluša sve – od heavy metala do barokne glazbe. Ima pozamašnu kolekciju glazbe, a svira i bubnjeve. Prije godinu dana preselio se iz Gajnica u Zaprešić.

Ribićev profesionalni put počeo je u drugoj polovici 80-ih dok je pohađao ŠPUD. S prijateljem odlazi u Zagreb film, gdje uči od profesionalaca. Promatrao je animatore i upijao kako rade akvarele i gvaševe, ali i naučio raditi različite poslove od animacije do faziranja. Kad je bankrotirao Zagreb film, završila je i njegova animatorska karijera. Počinje raditi ilustracije za knjige i novine. Prvi pravi posao koji će trajati nekoliko godina – kratke horor priče – radi za Nijemce. Nakon raspada Jugoslavije, postalo je nemoguće živjeti od stripa, no Ribić nije posustao. Počeo je stvarati po originalnim idejama jer je do tada uglavnom kopirao omiljene crtače – Franka Frezetu, Moebiusa... Prva veća kriza nastupa u vrijeme Domovinskog rata kada je imao priliku raditi za francuskog izdavača zajedno s kolegom, no morali su odustati jer je Ribić bio na ratištu.

– Tada sam doživio prvu veću krizu jer nisam znao hoće li mi se ikad više pružiti slična prilika – kaže. Nije odustao. Od prvog dana znao je što ne želi raditi pa se dijelom svjesno, a dijelom nesvjesno tako i postavljao.

– Prilika je malo i na njih možeš dugo čekati, a odluku moraš donijeti u trenutku. Naknadnom pameću analiziraš jesi li se zeznuo ili ne – pojašnjava. Svjestan okolnosti u kojima strip postoji u Hrvatskoj i Europi, s kolegom scenaristom Mikijem Horvatićem šalje portfelj u Ameriku.

Zajednički projekt od stotinjak strana pod imenom Codename Scorpio objavio je Antartic Press u San Diegu 1996. Zahvaljujući kvaliteti, ubrzo prelazi u DC Comics i tu počinje s komercijalno jačim serijalima, a na kraju je završio u konkurentskome Marvelu.

– Bitna prednost u odnosu na američke crtače jest što živim u Hrvatskoj pa novac koji zaradim vrijedi više. Mogu si priuštiti da odbijam projekte i čekam vrijeme za one koje želim raditi. Kad jednom stekneš renome, možeš sudjelovati u procesu donošenja odluka – kaže Ribić i dodaje da slobode u poslu ima onoliko koliko je stvoriš.

Život unosi u posao

– Ne uzimam poslove koje ne želim. Svaka se scena može napraviti na mnogo načina. S obzirom na to da ne koristim Marvelov predložak, sve što radim smatram vlastitim autorskim stripom. Razlika je to što nemam pravo na naknadu za copyright – kaže Ribić.

Kad stvara lik iz početka, služi se detaljima osoba iz bliskog okruženja, i to ne nužno vizualno, nego kao model ponašanja, karakter.

Kako će se priča razvijati, ovisi o scenariju, no svi su likovi najprije sintetički dok se nakon nekog vremena ne iskristaliziraju. Tada počinje odbacivati suvišno i nebitno, a likovi počnu živjeti svojim životom..

– Kad ne radim, ne razmišljam o poslu, ali dok radim, razmišljam kako da stvari koje sam vidio čuo, omirisao... pretočim u posao. Da bi ilustracija i slika djelovale živo te da ne budu samo konstrukt boje i sjena, u to treba unijeti sitnice, nesavršenosti kako bi djelovale stvarno – kaže Ribić.

>> Ljudske priče o ratu ispričane kroz strip

>> C. B. Cebulski: Hrvatski su crtači hit u očima američkih urednika!

Pogledajte na vecernji.hr

Još nema komentara

Nema komentara. Prijavite se i budite prvi koji će dati svoje mišljenje.