Noć performansa

Muškarci koji kleče sada su mučenici feminizma

Foto: Igor Kralj/PIXSELL
Foto: Igor Kralj/PIXSELL
29.06.2023.
u 12:47
Održana je Noć performansa tematski posvećena ženskoj borbi u umjetnosti i zajednici, a Lucija Žuti u svojem je radu muškarce koji mole za predbračnu čistoću pretvorila u žrtve
Pogledaj originalni članak

Avangardan, provokativan, lucidan, često destruktivan kako bi skrenuo pozornost na društvene probleme, performans jest marginalan, ali itekako prisutan. Vidljivo je to bilo i u utorak u Mediki gdje je vladala simbolična gužva na Noći performansa u organizaciji udruge Domino, ove godine tematski posvećene feminizmu u umjetnosti, zajednici i praksi.

Od kolektiva i umjetnika sudjelovali su SoXe (Sonja Leboš i Ksenija Kordić), žuж (Dora Fodor i Hugo Baranger), Ana Katulić i Irena Boćkai, Igor Zenzerović...

Zanimljiva je bila intimna izvedba "Njezine neprošivene šutnje" Nikoline Butorac, u kojoj se bavi ženskim senzibilitetom, odnosno činjenicom da su njezina majka, ali i majke njezinih prijateljica dio vlastitog identiteta predale muškarcima, svojim partnerima, a da toga nisu ni potpuno svjesne pa se ne usude kritički im proturječiti čak i kada im je potpuno jasno da su u krivu. Od instalacija pak atraktivna je ona Lucije Žuti "Vitezovi, a mučenici" kojom sarkastično polemizira s Vitezovima Bezgrešna Srca Marijina, muškarcima koji svake prve subote u mjesecu između ostalog mole i za predbračnu čistoću i autoritet u obitelji. Umjetnica ih u radu pretvara u žrtve feminističkog doba. Postavila je tri križa s muškim majicama, što jasno daje do znanja da su oni mučenici, na kojima je natpis: "Idemo se igrati Boga, rata, Hrvatica i Hrvata", i tri jastučića s penisima kako bi se jasno dalo do znanja da su muškarci ti koji kleče.

Sam performans kao umjetnički pravac kod nas je svoj uzlet doživio sedamdesetih godina, no očito je i dalje prisutan te jednako aktualno, angažirano i kritički progovara o društvu. S obzirom na to da je hrvatska umjetnička publika zapravo izuzetno malobrojna i većinom orijentirana na trendove koje postavljaju meritorne institucije, predstavnici ovog umjetničkog pravca možda i dalje nemaju veliku publiku, ali svakako imaju svoju poziciju na hrvatskoj umjetničkoj sceni.

Foto: Igor Kralj/PIXSELL

Hrvatski začetnik performansa, koji je utabao trnovit put marginalnosti kojim se ne puno lakše od njega probijaju i današnji umjetnici, a koji je bio i glavni orijentir popularnom Siniši Labroviću, svakako je Tomislav Gotovac (1937. – 2010.). Perfekcionist kakav je bio, svaki je svoj performans promislio do najsitnijeg detalja, bilo da je od jutra do mraka danima živio nasred Trga bana Jelačića ili se gol odlazio kupati u fontanu na Trgu žrtava fašizma. Godine 1954. izveo je svoj prvi performans u Mostaru. On je prvi naš umjetnik koji je, služeći se vlastitim nagim tijelom, izražavao svoj umjetnički izričaj te time zadobio pozornost publike.

Gotovac uzima tijelo kao ready-made; on je predmet svoje umjetnosti i vlastito tijelo postavlja u različite situacije i događaje na javnom mjestu. Radovi su mu izlagani diljem svijeta pa i u Centru George Pompidou u Parizu, a predstavljao nas je i na Venecijanskom bijenalu. Godine 1981. bio je posebno aktivan. Točno u podne 13. studenog, gol je krenuo iz haustora u Ilici 8 (gdje od 2013. na asfaltu stoji spomen-ploča s otiskom njegovih stopala u sjećanje na taj događaj) prema glavnom trgu dižući ruke uz povike: "Zagrebe, volim te." Na pohodu prema Trgu Republike, klečao je i lijegao na ilički asfalt, ljubio ga... Stigavši na Trg, uhićen je.

Pionirke ženskog performansa u nas su još itekako aktivne Vlasta Delimar (1956.) i Sanja Iveković (1949.) čija velika retrospektiva upravo traje u zagrebačkom MSU, a obje se u svojem radu mahom dotiču feminističke problematike.

Umjetnički performans ne ide ni protiv koga, a cilj mu je da nas možda osvijesti ili, Gotovčevim riječima: "Pruži mogućnost općinstvu da sve shvati ironično, a ne obvezujuće. Sve što sam radio na ulicama bio je moj sukob sa stvarnošću na pasivan način jer nikoga nisam silio da čini to isto."

Pogledajte na vecernji.hr

Još nema komentara

Nema komentara. Prijavite se i budite prvi koji će dati svoje mišljenje.