60. Venecijanski bijenale

Naš paviljon oda je raseljenim umjetnicima koji žive i rade priručnim sredstvima

Foto: Goran Stanzl/PIXSELL
Naš paviljon oda je raseljenim umjetnicima koji žive i rade priručnim sredstvima
20.03.2024.
u 11:33
Na jubilarnom 60. izdanju Venecijanskog bijenala koji počinje 20.travnja, hrvatski paviljon osmislila je umjetnica Vlatka Horvat
Pogledaj originalni članak

Jubilarno 60. izdanje Venecijanskog bijenala, ove godine posvećeno vizualnim umjetnostima, svoja vrata službeno otvara 20. travnja. Hrvatski paviljon bit će javnosti predstavljen dan prije, 19. travnja u 15 sati, rad koji nas predstavlja doslovno je u transferu i nastajanju pa njegovih fotografija jednostavno nema, a jučer su u zagrebačkom MSU, tematski i opisno, dočarale nam ga autorica Vlatka Horvat i povjerenica Antonia Majača.

Tematski je usmjeren na komunikaciju s umjetnicima raseljenim izvan svojih domicilnih boravišta i kao takav je na natječaju i izabran jer je bio u najboljem dosluhu s glavnom temom Bijenala "Stranci posvuda", koju je postavio nov umjetnički direktor, Brazilac Adriano Pedrosa. Kako je i Vlatka Horvat umjetnica koja je deset godina živjela u Chicagu, deset u New Yorku, a sada živi u Londonu, dobro zna kako je negdje biti stranac pa je za rad "Priručnim sredstvima – By the Means at Hand", s kojim nas u Veneciji predstavlja, pozvala svoje prijatelje umjetnike koji također ne žive u zemljama u kojima su rođeni, da crtežem ili dvodimenzionalnim radovima manjih formata dočaraju kako se osjećaju u dijaspori. Pritom je jako zanimljivo da joj svoje radove u Veneciju ne šalju poštom ili bilo kojim drugim službeno organiziranim dostavnim putem, već preko prijatelja, poznanika ili njihovih ljudi od povjerenja, dakle iz ruke u ruku pri čemu nastaju novi susreti, poznanstva i prijateljstva.

Svaki umjetnik ujedno fotografira trenutak u kojem svoj rad predaje rukom u ruku kuriru i šalje ga Vlatki Horvat u Veneciju, pa će dio hrvatskog paviljona osim njihovih crteža pristiglih tim neformalnim putem, biti i fotografije neobične primopredaje. Ukratko, hrvatski paviljon ove će godine biti živa i vizualno bogata izložba brojnih svjetskih umjetnika, a Vlatka Horvat će, kako joj pristižu novi radovi i mreža tih odnosa raste, svih osam mjeseci trajanja Bijenala kontinuirano mijenjati postav paviljona. Govoreći u brojkama, u trenutku trajanja ovog predstavljanja u MSU, umjetničin poziv da pošalju svoj rad u Veneciju prihvatilo je 158 umjetnika, no ta brojka će stalno rasti, a u Veneciju je već stiglo 15 radova.

– Kada radovi umjetnika stignu u Veneciju, Vlatka Horvat im natrag šalje svoj rad nastao u Veneciji tijekom njezina boravka u Hrvatskom paviljonu. Dakle, radovi putuju u Veneciju i iz nje. Očekujemo da će se sva ta različita iskustva života u dijaspori manifestirati na bitno različite načine u umjetničkim radovima koji će pristizati u Veneciju i da će ta različitost iskustava življenja izvan vlastitog nacionalnog konteksta konačno afirmirati projekt. Vlatka ovdje mobilizira i okuplja ljude i umjetničke radove koji svi zajedno postaju neka vrsta aktivnih sudionika na koje se projekt doslovno naslanja i o kojima ovisi njegova realizacija. Rekla bih da je to relativno radikalna gesta utemeljena na otvorenosti prema neizvjesnom – kazala je povjerenica Antonia Majača.

Projekt, kako kaže sama Vlatka Horvat, kao da "namjerno ne razumije zadatak" pa umjesto singularne izložbe, ona u jednom nacionalnom paviljonu izlaže veliku grupu međunarodnih umjetnika od kojih niti jedan ne živi u zemlji rođenja, a umjesto efikasnosti uobičajenog transporta, radove transportira na najkompliciraniji način, ali način koji sa svakom razmjenom generira nove društvene odnose jer nešto što u Veneciju dolazi iz Gane preko New Yorka i iz ruke u ruku, spojit će barem dvoje ljudi koji se prije nisu znali.

– U ovom radu zanima me način na koji metoda improvizacije proizvodi nove sklopove mogućnosti. Zanimaju me i ograničenja kao početna točka, ali i njihov metaforički potencijal. Ideja da se s malo resursa može napraviti puno. Osim toga, u središtu projekta su susreti i razmjene između mene i mnoštva umjetnika i između umjetnika i njihovih prijatelja i poznanika koje oni aktiviraju kao privremene kurire u našem projektu. Svaki oblik tog susreta proizvodi i tragove koji će također biti izloženi u paviljonu u vidu fotografija ruku koje izmjenjuju paketiće s umjetničkim radovima. Za svaki pak primljeni rad, ja, kao što je Antonia napomenula, svakom sudioniku šaljem zauzvrat svoj rad, a kad prime moj rad, tražim od njih da ga privremeno izlože u svojem gradu. To može biti i na prozoru stana koji gleda na ulicu, na vjetrobranskom staklu auta ili vratima ureda na poslu... dakle, na svakodnevnim mjestima na kojima se naša izložba iz Venecije simbolično raspršuje u svijet, a dokumentacija toga, koju mi oni šalju natrag, opet postaje dio venecijanske izložbe. I najvažnije od svega u ovom projektu je pojam ideje prijateljstva i ideje povjerenja jer rad aktivira mreže među prijateljima i sve funkcionira na dobroj volji i velikodušnosti drugih ljudi – kazala je Vlatka Horvat.

Kako Hrvatska nema svoj nacionalni paviljon na Bijenalu, ove godine izmješteni smo iz Arsenala u prostor Fabrica 33 koji će, nadaju se organizatori, privući i posjetitelje koji će se na tom mjestu izvan buke svih ostalih izlagača, moći pomnije posvetiti proučavanju hrvatskog projekta. Na predstavljanju u MSU bila je i ministrica kulture i medija Nina Obuljen Koržinek koja je istaknula da je Ministarstvo za hrvatski nastup na toj najvažnijoj manifestaciji kada je u pitanju prezentacija hrvatskih umjetnika na međunarodnoj sceni osiguralo 330 tisuća eura.

Pogledajte na vecernji.hr

Još nema komentara

Nema komentara. Prijavite se i budite prvi koji će dati svoje mišljenje.