povijesna priča

Naša prva skladateljica vodila je detaljan dnevnik stotina pročitanih knjiga

Foto: Arhiva VL
storyeditor/2024-09-09/268533.jpg
Foto: Arhiva VL
storyeditor/2024-09-09/dora2.jpeg
Foto: Davor Javorovic/POSEBNA PONUDA
storyeditor/2024-09-09/PXL_100320_28363335.jpg
Foto: Davor Javorovic/POSEBNA PONUDA
storyeditor/2024-09-09/PXL_100320_28363327.jpg
10.09.2024.
u 14:07
Dora Pejačević svoje je glazbeno obrazovanje počela kao dijete u obiteljskom dvorcu u Našicama, a kasnije se privatno školovala u Dresdenu i Münchenu
Pogledaj originalni članak

Na krštenju su joj nadjenuta četiri imena, Marija Teodora Paulina Sofija, svoje glazbeno obrazovanje počela je vrlo rano, u obiteljskom domu u Našicama, gdje ju je podučavao mađarski orguljaš i dirigent Károly Noszeda, minijature za glasovir te violinu i glasovir počela je skladati u dobi od dvanaest godina, a dnevnik pročitanih knjiga vodila je 19 godina te ih je u tom razdoblju pročitala čak 470. Prva hrvatska skladateljica, čiju smo stotu obljetnicu smrti obilježili prošle godine, svima nam je poznata kao Dora Pejačević, a na današnji dan obilježavamo njezino rođenje.

Iako je djetinjstvo provela u obiteljskom dvorcu u Našicama, Dora Pejačević rođena je u Budimpešti 1885. godine. Njezin je otac bio grof te hrvatski ban Teodor Pejačević, koji je svoj položaj napustio u znak prosvjeda 1907. kada je mađarski jezik postao službeni jezik hrvatskih željeznica, a majka Lille Vay de Vaya bila je mađarska barunica te školovana pjevačica i pijanistica koja ju je poticala na bavljenje glazbom.

Nakon poduka za vrijeme djetinjstva, koje su se održavale ljeti kada je Károly Noszeda boravio u Našicama, Dora je u Zagrebu od 1902. do 1905. odlazila na privatne satove violine kod Vaclava Humla, teoriju glazbe učila je kod Ćirila Juneka, dok je instrumentaciju učila kod Dragutina Kreisera, a cijela se obitelj Pejačević, zbog očevih banskih obaveza, u Zagreb preselila 1903. godine. Njezino se privatno školovanje nastavlja u Dresdenu nakon 1908., kada je počela skladati komorna i orkestralna djela, gdje uči kontrapunkt i kompoziciju kod Percyja Sherwooda te violinu kod Henrija Petrija, a glazba je vodi i do Münchena, točnije švicarskog skladatelja Waltera Courvoisiera, kod kojega usavršava kompoziciju.

Vrlo je rano, s obzirom na to da se Dora ozbiljno krenula baviti glazbom već s četrnaest godina, postalo jasno kako je njezina ljubav prema glazbi zaista velika, a njezino razumijevanje glazbe još je i veće jer, unatoč tome što je neko vrijeme učila od brojnih vještih skladatelja, Dora je u golemoj mjeri bila i samouka. Njezine su privatne poduke trajale neko kraće vrijeme, što joj je dalo prostora da samostalno uči i nadograđuje svoje znanje, u čemu su joj pomogle veze s istaknutim umjetnicima toga doba poput pijanistice Alice Ripper, likovne umjetnice Clare Rilke-Westhoff, književnice Anette Kolb te publicista Karla Krausa, na čiji je društvenokritički časopis “Die Fackel” (“Baklja”) bila pretplaćena.

Još jedan uvid u Dorinu golemu želju za znanjem i obrazovanjem daje nam njezin dnevnik pročitanih knjiga, u kojemu je bilježila vrlo precizne podatke o literaturi te razmišljanja i komentare nakon čitanja. Cjelokupni dnevnik obuhvaća razdoblje od 1902. do 1921. godine u kojemu je pročitala čak 470 knjiga raznih žanrova – od književnosti, filozofije, glazbe, religije, povijesti pa sve do prirodnih znanosti – a pod utjecajem književnika poput Oscara Wildea, Henrika Ibsena, Fjodora Mihajloviča Dostojevskog te Friedricha Nietzschea, prva je hrvatska skladateljica razvijala svoje intelektualne vidike, ali i umjetnički senzibilitet, koji je pretočila u svoja glazbena djela.

Dorin glazbeni uzor zauvijek je ostao Richard Wagner pa je sebe nazivala “vagnerijankom”, a njegov je utjecaj vidljiv u njezinu zrelom stvaralačkom dobu koje obiluje impresionističkim harmonijama i ekspresionističkim izražajnim sredstvima. Također, u njezinim se djelima nazire i mentalitet nazvan “fin-de-siècle” koji, u doslovnom prijevodu, označava kraj 19. te početak 20. stoljeća, uza sve tehnološke i komunikacijske razvitke koje ono nosi. Dorina posljednja djela pokazuju nagli glazbeni razvoj u kojemu je skladateljica neprestano tražila vlastiti jezik, a prerana smrt zaustavila je njezino glazbeno stvaralaštvo.

Godine 1921. u Našicama je održano svečano vjenčanje Dore Pejačević i austrijskog plemića Ottomara von Lumbea, a iste se godine par preselio u München. Samo nekoliko mjeseci prije poroda Dora je napisala pismo suprugu, a po kojemu doznajemo kako je bila svjesna težine poroda koji je pred njom.

– Neka Bog dade da Ti naše dijete (ako bih Ti ga ostavila) bude na radost – da postane istinski, otvoren, veliki Čovjek – utri mu putove, no ne sprečavaj ga nikada da spozna patnju koja oplemenjuje dušu, jer će samo tako postati čovjek. Pusti ga da se razvije poput biljke, a ako bi posjedovao veliki talent, pruži mu sve što može služiti njegovu poticanju; prije svega daj mu slobodu, tamo gdje je bude zahtijevalo. Jer zbog ovisnosti o roditeljima, rođacima, slama se mnoga nadarenost – to znam iz vlastitog iskustva – i zato postupaj jednako bude li se radilo o djevojčici ili dječaku – napisala je Dora na jesen 1922. godine, a umrla je nekoliko tjedana nakon poroda, 5. ožujka 1923. godine, od posljedica zatajenja bubrega.

Foto: Davor Javorovic/POSEBNA PONUDA

Iako je doživjela samo 37 godina, Dora Pejačević ostavila je veliki trag kako u hrvatskoj tako i u svjetskoj glazbi što je čini jednom od najvrednijih osoba naše kulturne baštine. Njezinih se 57 registriranih djela danas čuva u Hrvatskom glazbenom zavodu, a u njima je itekako vidljiv Dorin profinjen glazbeni izričaj koji je svakodnevno nadograđivala.

U čast prvoj hrvatskoj skladateljici i ženi koja je, riječima muzikologinje Koraljke Kos, “otvorila nove obzore hrvatske glazbe i u njoj uspostavila nove standarde profesionalizma”, prošle je godine u povodu stote obljetnice smrti održano nekoliko koncerata i izložbi, zatim projekcija filma, a naposljetku je tu i festival posvećen Dori Pejačević, koja je svoje stvaralaštvo ipak sama najbolje opisala.

– Zapravo sam samo tjelesno ovdje, sve što u sebi osjećam kao življenje i doživljavanje lebdi iznad prisutnoga i vidljivoga i u nekoj dubokoj i lijepoj beskonačnosti vidim u zrcalu svoga osjećanja pokretačke snage u liku ljubljenih bića i tisuće sjećanja izranja poput vodencvjetova na glatkoj površini jezera. U tu beskonačnost osjećaje slijede i misli i tamo promišljam svoje najbolje, jer sve što je dobro i veliko izrasta iz ljubavi. Odlebdjevši u taj najnevidljiviji svijet najosobnije unutarnjosti, postajem tek tada posvema svoje Ja, i to Ja, koje se tada u toj nebeski dalekoj skrovitosti osjeća previše ispunjeno sobom samim, traži izraz, traži odterećenje od toga visokog duševnog pritiska, koji je sam po sebi neka vrsta oduševljenja – i to se oslobođenje ostvaruje kada nastaje skladba! 

STRAVIČAN ZLOČIN

Majka učenice koja je bila u razredu za vrijeme napada ispričala detalje: Uletio u razred, djeca su se sakrila ispod klupa

Dječak koji je zadnji ostao u razredu je preminuo, a drugi dječak je ozlijeđen i prevezen u KBC Rebro. Bogović je ispričala kako njena djevojčica teško razgovara o napadu. "Trebalo je vremena da ona uopće poveže događaj. Iz svega se moglo saznati da je vidjela napadača, da je vidjela krv, da je vidjela napad na učiteljicu, nije vidjela nož" rekla je majka djevojčice.

Pogledajte na vecernji.hr

Još nema komentara

Nema komentara. Prijavite se i budite prvi koji će dati svoje mišljenje.