Blomkamp i Die Antwoord

Novi heroji su seksom opsjednuti, prljavi uličari s juga Afrike

chappie
chappie
15.03.2015.
u 11:51
Ruše se stereotipi ulaskom u “bijele” slamove Johannesburga
Pogledaj originalni članak

        U hrvatska kina prošlog je tjedna došao Chappie, znanstvenofantastični film redatelja Neilla Blomkampa, koji je u Hollywood na velika vrata uveo ZEF kulturu nastalu na južnoafričkim ulicama, koju zadnjih godina predvodi rap-rave sastav Die Antwoord, čiji članovi u Blomkampovu filmu glume sitne kriminalce koji se žele obogatiti uz pomoć prvog u potpunosti samosvjesnog robota, reprogramiranog policijskog droida Chappieja.

Za razumijevanje ZEF-a, a time i ovog filma, važno je odmaknuti se od stereotipnog shvaćanja Južnoafričke Republike u kontekstu aparthejda i potlačenih autohtonih naroda, te zaviriti u bjelačke slamove Johannesburga i Cape Towna, gdje potomci nekadašnjih kolonizatora žive u nimalo laskavim uvjetima i razvijaju vlastitu uličnu estetiku, miješajući utjecaj hollywoodsklog SF-a iz osamdesetih, gamersku kulturu, gangsterski imidž hiphopera sa zapadne obale SAD-a, jamajčanski kult marihuane, južnoameričke zatvorske tetovaže, berlinski rave i britanski punk te japansku pop kulturu i na koncu (auto)ironično preuzete ostatke plemenskih običaja s juga Afrike.

Odgajat će robota

Od tih univerzalno poznatih elemenata glazbenici poznati pod pseudonimima Ninja i Yo-Landi Vi$$er stvorili su potpuno nov, svjež i radikalan kontrakulturni pokret koji su prije dosezanja međunarodne slave s bendom Die Antwoord razvijali u projektima MaxNormal.TV, The Constructus Corporation i The Original Evergreen, svjesno miješajući najsuvremeniji elektronski zvuk sa zastarjelim, kulturalno ili tehnološki prevladanim vizualnim referencama.Rezultat je imidž krezubih, prljavih i tetoviranih uličara opsjednutih seksom, drogom i novcem, koji svoje vatreno oružje boje u žuto, ružičasto ili bebi plavo, svoje stare automobile ukrašavaju zlatnim lakom kako bi izgledali “fensi”, a odjeveni su u preveliku, kričavu odjeću koja nas vraća u devedesete. Svoj klošarski glamur dotjerali su do najsitnijih detalja, upakirali ga u supersonično “nabrijane” zvučne aranžmane, te ga poput rakete lansirali preko interneta, gdje su zadnjih godina postali hit s milijunima sljedbenika.

Paralelno s njima, iako se nisu poznavali, uz istu je mješavinu globalnog i lokalnog utjecaja stasao i južnoafrički redatelj Blomkamp, koji se sa 18 godina preselio na sjevernoamerički kontinent, radeći kao animator u Kanadi i SAD-u.Kreativni proboj ostvario je fenomenalnim znanstvenofantastičnim pseudodokumentarcem “Distrikt 9” koji je 2009. godine neočekivano nominiran za četiri Oscara, a smješten je upravo u južnoafričke slamove koji su u Blomkampovoj distopičnoj viziji postali dom potlačenih i prezrenih izvanzemaljaca prisiljenih na koegzistenciju s ljudskom rasom. Ninja iz Antwoorda u jednom se kasnijem intervjuu prisjetio kako je Blomkampov film bio ključan u razvoju današnje estetike njegova benda, jer je prikazao upravo onakvu, prljavu i surovu Južnu Afriku o kakvoj su oni pjevali, pomiješavši je sa svim dječačkim opsesijama koje je Ninja ugradio u svoje bendove.S druge strane, u intervjuu koji nam je ustupio lokalni distributer filma, Neill Blomkamp kaže da je na njegov rad utjecala glazba Antwoorda, zbog kojih je i napravio “Chappieja”.

– Pripremajući film “Elysium” stalno sam slušao Die Antwoord. Sve što sam u tom periodu radio bilo je obilježeno njihovom glazbom, pa mi je u nekom trenutku napamet pala ideja filma u kojem će Yo-Landi i Ninja imati glavne uloge. A onda sam se sjetio zajedničke fascinacije robotima i odlučio im povjeriti odgoj jednog takvog bića – prisjetio se Blomkamp. Kao što je “Distrikt 9” bio produžetak ranijeg kratkog filma “Alive in Joburg”, i “Chappie” je svojevrsni produžetak prvog, dvominutnog kratkog filma “Tetra Vaal” koji je Blomkamp režirao 2002. godine, a prikazuje vrlo blisku budućnost u kojoj će roboti zamijeniti žive policajce u pokušaju smanjenja stope nasilnih zločina u južnoafričkim slamovima, utirući put za temu koja će se ponavljati u svim njegovim autorskim radovima.

Kritika kritike i pljesak publike

– Južnoafrička Republika mlada je zemlja, nastala prije petnaestak godina, i njihova se politika još uvijek vrti oko osnovnih egzistencijalnih pitanja. Blomkamp je izvrsno prepoznao Die Antwoord kao ljude koji dišu to podneblje. Čitav njegov film jasno diše tu meni enigmatičnu urbanu kulturu koja se rodila na tamošnjim prašnim ulicama i koja se ne može kreirati u nekom američkom studiju – ocijenio je Hugh Jackman, koji u filmu glumi glavnog negativca Vincenta. Činjenica da ni njihovi glumački kolege ne razumiju sasvim stil koji “furaju” Die Antwoord, a koji je u potpunosti obilježio “Chappieja”, djelomično može objasniti golemu diskrepanciju između osvrta kojima su ga pokopali kritičari i vrlo visokih ocjena koji su tom filmu dali gledatelji. Potonji u svojim amaterskim recenzijama masovno upozoravaju na činjenicu da se “Chappie” ne može gledati bez minimalnog predznanja o ZEF-u, mladoj uličnoj sceni rođenoj iz podjednako mlade države na samom jugu Afrike.     

>> Neill Blomkamp mogao bi spasiti kultni serijal

'BULJI U NETFLIX, U KAMPANJI GA IGNORIRALI...'

Ponižavajući posljednji dani u uredu američkog predsjednika: Kako je Biden ostao usamljen i nepoželjan

Bidenov se život dramatično promijenio u posljednja tri mjeseca. Nakon što je ušao u godinu inzistirajući da je dovoljno spreman da se ponovno kandidira i pobijedi Trumpa, Biden je ipak odustao od predsjedničke utrke 21. srpnja, podržavši Kamalu Harris za predsjednicu.  Tada je u roku od samo nekoliko sati, Biden (81) - prestao biti relevantan

Ključne riječi
Pogledajte na vecernji.hr

Još nema komentara

Nema komentara. Prijavite se i budite prvi koji će dati svoje mišljenje.