Ovdje se opet snima

Nekadašnja stara slava Jadran filma ponovno je živa

Foto: 'Davor Puklavec/PIXSELL'
Nekadašnja stara slava Jadran filma ponovno je živa
03.03.2013.
u 10:36
Kad govorimo o snimanjima, jedna od najvećih prednosti Hrvatske u odnosu na ostale europske zemlje je raznolikost krajolika na maloj geografskoj površini te napokon uređena legislativa koja više ne tjera strane ulagače iz filmske industrije
Pogledaj originalni članak

Prošli je tjedan u Zagrebu završeno snimanje filma \"A Patriotic Man\" (\"Patriot\") u režiji uglednog finskog redatelja Arta Halonena, u kojem glumi nekoliko velikih europskih filmskih zvijezda. Večernji list ekskluzivno je bio na setu u Vjesnikovoj tiskari, a iz produkcije dobili smo i fotografije snimanja u Begovu Razdolju, koje je poslužilo kao kulisa za snimanje prizora svjetskog prvenstva u skijanju 1980-ih. Igrani film \"A Patriotic Man\" nastavak je rada na dokumentarnom filmu \"When Heroes Lie (\"Kad heroji lažu\") u kojem je Halonen, jedan od najpoznatijih sjevernoeuropskih dokumentarista, istraživao fenomen dopinga u svijetu vrhunskog sporta.

Prvo predstavljanje filma trebalo bi biti u Cannesu ove godine, a prije toga u dogovoru s produkcijom ne smijemo objaviti imena glavnih glumaca. Ipak, možemo reći da su u sporednim ulogama angažirani Ivica Zadro, Zijad Gračić i Alan Katić, kao i oko 20 amaterskih glumaca i skijaša iz Hrvatske te otprilike 900 statista.

Na filmu je radilo i oko 60 članova ekipe iz Hrvatske, pri čemu je u našoj zemlji potrošeno oko trećine ukupnog proračuna. U međuvremenu se filmska ekipa preselila u Helsinki, gdje snimaju trećinu filma, dok je trećina snimljena na dvadesetak lokacija u Hrvatskoj i Sloveniji.

Činjenica da se strane filmske produkcije polako vraćaju u Hrvatsku iznimno je važna za našu filmsku industriju, ali i širu ekonomiju te promociju zemlje u svijetu. Podsjetimo, u doba Jugoslavije u nas su se snimali klasici poput Oscarom nagrađenih filmova \"Guslač na krovu\" Normana Jewisona, \"Limeni bubanj\" Volkera Schlöndorffa, za Oscara nominirani \"Pukovnik Redl\" Istvána Szabe te \"Sofijin izbor\" Alana J. Pakule u kojem je Oscar dobila glumica Meryl Streep.

Igre prijestolja u Dubrovniku

Većinu stranih snimanja organizirao je Jadran film, angažirajući domaće radnike koji su učili zanat, a neki su i sami postali dijelom filmske povijesti, poput dvostrukog oskarovca Branka Lustiga.

Slom bivše države i propast Jadran filma označio je i kraj velikih stranih koprodukcija. Zalaganjem nekih novih, manjih producenata i njihovih privatnih produkcijskih kuća, ali i zato jer je Hrvatski audiovizualni centar u Saboru izborio izglasavanje poreznih olakšica za strane filmaše, danas se prvi put od osamostaljenja ponovno možemo smatrati relevantnom točkom na karti atraktivnih europskih filmskih lokacija.

U dovođenju stranih filmaša, bilo da je riječ o zajedničkoj produkciji ili samo osiguravanju lokacije za snimanje, u nas prednjači Mainframe/MP produkcija Igora Nole. Jedan od prvih filmova koje je Nola doveo u Hrvatsku bio je \"The Fever\" Carla Gabriela Nera iz 2004. godine, u kojem su glumili Vanessa Redgrave, Michael Moore, Rade Šerbedžija i Angelina Jolie. Nola je uz redatelja Halonena glavni producent filma \"A Patriotic Man\", a u posljednjih nekoliko godina u Hrvatskoj je organizirao snimanja filma \"Bijela munja\" Dominica Murphyja prikazanog na Sundanceu i Berlinalu, zatim \"Goltzius and the Pelican Company\" velikog britanskog redatelja Petera Greenawaya, \"Diana\" Olivera Hirschbiegela s Naomi Watts u glavnoj ulozi... Sa svakim filmom koji je u nas snimljen i svakim dobrim iskustvom koje strani filmaši ponesu iz Hrvatske, povećava se vjerojatnost da će u našu zemlju doći i nove, veće filmske produkcije.

Privlače ih financijski poticaji

Kad govorimo o snimanjima, jedna od najvećih prednosti Hrvatske u odnosu na ostale europske zemlje je raznolikost krajolika na maloj geografskoj površini te napokon uređena legislativa koja više ne tjera strane ulagače iz filmske industrije, nego im nudi financijske poticaje u obliku povrata dijela novca potrošenog u našoj zemlji. Promociji Hrvatske kao sjajne filmske lokacije sigurno je pomoglo i snimanje \"Igri prijestolja\", jedne od najgledanijih TV-serija u posljednjih nekoliko godina, čija su se druga i treća sezona snimale u Dubrovniku. Logistiku za snimanje u našoj zemlji organizirala je dubrovačka produkcijska tvrtka Embassy Films, koja je za potrebe serije angažirala i nekoliko stotina statista. Za hrvatske lokacije, šuška se već dugo, zainteresirani su i predstavnici Pinewood Studios, goleme međunarodne tvrtke sa studijima u Velikoj Britaniji, Njemačkoj, Dominikanskoj Republici, Maleziji i Kanadi, koji vide hrvatsku obalu kao idealno mjesto za gradnju velikog podvodnog studija, ali i drugih objekata za snimanje visokobudžetnih filmskih i TV produkcija. Pinewood je dom filmskih serijala o Jamesu Bondu, Harryju Potteru, Pirata s Kariba i drugih blockbustera. Ako hrvatska strana dobro pripremi teren za njihov dolazak u Hrvatsku, dani Jadran filma mogli bi se ponoviti u punom sjaju.

STRAVIČAN ZLOČIN

Majka učenice koja je bila u razredu za vrijeme napada ispričala detalje: Uletio u razred, djeca su se sakrila ispod klupa

Dječak koji je zadnji ostao u razredu je preminuo, a drugi dječak je ozlijeđen i prevezen u KBC Rebro. Bogović je ispričala kako njena djevojčica teško razgovara o napadu. "Trebalo je vremena da ona uopće poveže događaj. Iz svega se moglo saznati da je vidjela napadača, da je vidjela krv, da je vidjela napad na učiteljicu, nije vidjela nož" rekla je majka djevojčice.

Ključne riječi
Pogledajte na vecernji.hr

Komentari 2

AU
autoritet
21:58 03.03.2013.

ajd dobro, bar nešto

ZO
zbaotic1@optinet
22:43 03.03.2013.

Ne radi se tu o staroj slavi Jadran filma, stara slava Jadran filma nema veze sa dopuštejem naših vlasti svjetskim filmašima da snimaju u ovoj zemlji. Radi se o o, valjda, konačnom ''stizanju iz dupeta u glavu'' ! Kad sam ja prije 20 godina govorio da bi trebalo dupustiti snimanje filmova stranim filmskim kućama onda Krivousti, valjda, nije dozvoljavao (?!) ili je trebalo ispuniti desetine uvjeta i zatražiti desetine dozvola da bi se za eventualno odobrenje čekalo po 3 do 10 godina. Naravno da su pametniji u pravilu prvi odustajali i lokacije tražili u Budimpešti, Brnu, pa u Poljskoj, Bugarskoj itd. Vidjet ćemo sad kako i koliko će se stvari odvijati nabolje za Jadran film i ovu zemlju.