Goran Sergej Pristaš:

'Nemoguće je razumjeti svijet iz samo jedne perspektive'

Foto: Filip Kos/PIXSELL
Goran Sergej Pristaš
Foto: Filip Kos/PIXSELL
Goran Sergej Pristaš
Foto: Filip Kos/PIXSELL
Goran Sergej Pristaš
Foto: Filip Kos/PIXSELL
Goran Sergej Pristaš
29.03.2019.
u 11:41
Predstavljena kao svojevrsna “summa dramaturgica” autorove teorijske i umjetničke prakse, knjiga “Exploded Gaze” donosi osobne umjetničke zapise i znanstvene uvide, prožete političkim i filozofskim razmišljanjima. Iznimno je to bogato djelo i svakako jedno od najznačajnijih suvremenih teoretskih ostvarenja kako na području teatrologije tako i na području umjetnosti općenito.
Pogledaj originalni članak

Goran Sergej Pristaš, suosnivač uglednog izvedbenog kolektiva BADco. i profesor dramaturgije na Akademiji dramske umjetnosti Sveučilišta u Zagrebu, prošloga tjedna u Zagrebu predstavio je svoju knjigu “Exploded Gaze”. U knjizi Pristaš teatru pristupa istovremeno iznutra i sa strane, iz uloge pasivnog promatrača. U pokušaju da shvati na koji način mehanizam teatra uvjetuje sve ono što vidimo autor pokušava sagledati kako teatar funkcionira kao istovremeno prikazivanje i gledanje. Na taj način “Exploded Gaze” nudi nove poglede na ispitivanje granica u kazališnoj produkciji.

 

Beskonačna knjiga

– To je beskonačna knjiga, knjiga kojoj se može vraćati cijelog života i nakon njega, i uvijek će se moći pročitati nešto novo, nešto što smo previdjeli – ocijenila je profesorica na Odsjeku dramaturgije pri Akademiji dramskih umjetnosti Una Bauer.

Predstavljena kao svojevrsna “summa dramaturgica” autorove teorijske i umjetničke prakse, knjiga donosi osobne umjetničke zapise i znanstvene uvide, prožete političkim i filozofskim razmišljanjima. Iznimno je to bogato djelo i svakako jedno od najznačajnijih suvremenih teoretskih ostvarenja kako na području teatrologije tako i na području umjetnosti općenito.

– Knjiga je nastala kao neka vrsta rekapitulacije onoga što sam pisao, mislio i radio zajedno sa svojim kolegama u BADco. u ovih dvadeset godina – rekao nam je Sergej Pristaš.

A u tih dvadeset godina i prije naš sugovornik je zbilja radio mnogo. Iz bogate biografije izdvojit ćemo da je bio programski koordinator, a poslije i predsjednik odbora Centra za dramsku umjetnost te prvi glavni urednik Frakcije, časopisa za izvedbene umjetnosti koji kotira kao jedna od najozbiljnijih i najrelevantnijih publikacija tog tipa u ovom dijelu svijeta. Jedan je od pokretača projekta Zagreb – Kulturni kapital Europe 3000, a sudjelovao je na Venecijanskom biennaleu 2011. i 2016., Documenti 12 i mnogim drugim festivalima, izložbama i konferencijama. Na pitanje kako pronalazi vremena za brojne uloge i odakle crpi inspiraciju, odgovara da je “čar biti ništa od toga, a duboko se posvetiti svemu”. I te riječi najbolje opisuju Pristašev predani ran.

Foto: Filip Kos/PIXSELL
Goran Sergej Pristaš

– Stanje u kojem na svijet gledamo iz višestrukosti perspektiva moglo bi nam pomoći da taj svijet lakše i sagledamo – govori Pristaš.

Jedan od identiteta s kojim se ne želi poistovjetiti je onaj profesionalnog političara, no politički je angažiran u platformi Zagreb je naš. Kada govori o pitanjima rada i njegove evaluacije, Pristaš smatra da je umjetnički rad danas vrednovan “po mjeri kapitala, spektakla i banalnosti koju podnosi medijsko okruženje”. Kako bi se to promijenilo, potrebno je pronaći novi način valorizacije i vratiti kulturi i umjetnosti status javnog dobra.

– Jedan od najvećih problema s kojima se moramo suočiti svi mi koji se bavimo umjetnošću je kako pronaći novi način vrednovanja u umjetnosti, a da to nije isključivo kroz društvenu, političku ekonomsku, ili neku drugu sferu ljudskog djelovanja.

Suvremena uloga autora

Pristaš smatra kako problemi umjetnosti nisu odvojeni od ostalih problema društva ni izolirani od europskog konteksta, te da se za njihovo rješavanje treba boriti zajednički i na svim poljima.

– Kao što kaže Mladen Stilinović „nema umjetnosti bez posljedica“, a na nama je da je pokušamo pripremiti za neki očekivani smisao – zaključuje Pristaš.

Pristaš trenutačno sa svojim izvedbenim kolektivom BADco. priprema izvedbu predstave/ izložbe “Iskop” u dubrovačkoj art radionici Lazareti. Prvi je to dio trilogije koji je premijerno izveden prošle godine u Zbirci Richter. Drugi dio bit će predstavljen ove godine u Chicagu, Zagrebu i Rijeci, a treći dio bit će izveden 2020. u sklopu projekta Europska prijestolnica kulture u Rijeci.

– Jedinstveni je to projekt koji kreće od istraživanja utopijskih premisa planiranja budućnosti stanovanja, socijalizacije i razmjene te neposredne uvezanosti trajanja životnog vijeka s njihovom realizacijom. U napetosti između imaginacije, rada, mladosti i smrti BADco. sa suradnicima iz polja plesa, arhitekture, dizajna i glazbe istražuje i suvremenu ulogu umjetnika u relacijama proizvodnje i umjetničkih praksi – stoji u najavi predstave koja će biti izvedena 20. travnja u Dubrovniku.

VIDEO Ovo su najmoćnije žene u hrvatskim medijima:

Pogledajte na vecernji.hr

Još nema komentara

Nema komentara. Prijavite se i budite prvi koji će dati svoje mišljenje.