Na Vukovarskom filmskom festivalu premijerno je u Hrvatskoj prikazan film "Jasmine French" (u originalu "Blue Jasmine") kultnog filmskog redatelja i scenarista Woodyja Allena, koji je posljednjih godina svog stvaralaštva posvetio snimanju autorskih posveta europskim gradovima.
Galerija ljudskih mana
Umjetnički rezultati u tom nizu nisu uvijek bili izvrsni. Tako nam je posljednji film iz te faze, tek osrednji "Rimu s ljubavlju", dao razloga da brinemo o tome kako će izgledati Allenov idući film. Ali Woody nas je iznenadio posve drukčijim, životnijim, ali istodobno i mračnijim nego ikada filmom o odnosu dviju usvojenih sestara. Plavuša Jasmine, koju glumi izvrsna Cate Blanchett, čitav se život koristila šarmom za probijanje na društvenoj ljestvici dok je brineta Ginger, u tumačenju Sally Hawkins, "dobila loše gene" pa završava u vezama s opskurnim šljakerima, bez novca, a najčešće i bez kontakta s bogatom sestrom.
No, u trenutku kad Jasminin brak s prevarantom s društvenog vrha krahira, ostavljajući je sa slomom živaca i bez prebijenog centa, ona traži utočište kod sestre koje se godinama sramila.
Jasminin dolazak u Gingerin dom pokreće niz emocionalnih i međuljudskih katastrofa, razotkrivajući više ljudskih mana nego što je Woody Allen ikada prije dodjeljivao svojim protagonistima. Iako prisutna, karakteristična allenovska neuroza u ovom je filmu prigušena, ostavljajući prostor za nešto realističniju dramu koju izvrsno nosi jaka glumačka podjela na čelu s Cate Blanchett, u kojoj se, uz glavne glumice, posebno izdvajaju Bobby Cannavale u ulozi Gingerina zaručnika Chilija i epizodist Michael Stuhlbarg kao ljigavi zubar Flicker.
Zanimljiv je i niz viđenijih hollywoodskih glumaca koji se u "Jasmine French" pojavljuju u ulogama statista, u grupnim prizorima zabava koje pohodi glavna junakinja. Portretirajući svoje likove, Allen ponovno poseže za nizom stereotipa, od toga da je uspješnija sestra visoka plavuša, a neuspješna oniža brineta, do mehaničara Chilija koji je utjelovljenje arhetipa urbanog "bijelog smeća", zalizane kose i odjeven u "siledžijku".
Naznaka novog puta
Ovakva igra najotrcanijim klišejima naslijeđena je iz ranijih Allenovih radova, ali uklopljena je u sasvim drukčiji kontekst za koji se nadamo da je naznaka novog puta u Allenovoj filmskoj karijeri obilježenoj, prije svega, izvrsnim autorskim filmovima. Također treba naglasiti da je ovo nakon mnogo vremena Allenov scenaristički najrazrađeniji film, što će obradovati njegove štovatelje.