Ugledna prevoditeljica Marina Horkić roman prvijenac “Sex, domovina i rock’n’roll” posvetila je povijesnom periodu koji obuhvaća kraj šezdesetih i početak sedamdesetih godina prošlog stoljeća u Hrvatskoj. Vrijeme je to maspoka, a autorica u romanu koji nikako nije tek politička kronika jednog nepredvidivog razdoblja pokazuje veliki interes za likove kojima maspok nije bio glavna životna preokupacija. Marinu Horkić puno više od restauracije hrvatskog narodnog pokreta zanima intimni život njenih likova, a to su u prvom redu dvije djevojke, Matea i Jela.
Matea potječe iz obitelji koja je naslijedila takozvanu Vilu Kresta, smještenu na obroncima velikog grada, dok je Jela iz puno skromnije obitelji koja u veliki grad Zagreb dolazi iz provincije. Iako socijalno nisu iz ravnopravnih miljea, dvije djevojke su odlične prijateljice i suputnice u potrazi za seksualnim partnerima, hedonističkim užicima, ali i za zrelošću. Nisu opterećene društvenim zbivanjima, ne zanima ih studentski pokret niti partijski zadaci i napredovanje u društvu koje tada još, barem na prvi pogled, nije bilo opterećeno materijalnim. Ali zanimaju ih muškarci, zanima ih provod, interesiraju se za život s druge strane socijalističkog kaveza.
U opisivanju njihova odrastanja, autorica jasnim stavovima oslikava vrijeme socijalnih previranja u kojima revolucionarne ideje polako ustupaju mjesto nacionalnom buđenju. No njene junakinje ne opterećuju se ni šepavom revolucijom ni vjesnicima novog doba koji žele afirmirati naciju na štetu države koja svoje građane želi pretvoriti u strogo kontrolirane podanike. Na svom putu prema obrazovanju koje je bilo široko dostupno, mlade djevojke spremne su raditi i teške fizičke poslove, spremne su se upustiti i u prekogranične avanture, spremne su se upustiti i u opasnosti kojih nije bilo malo u zemlji koja je ipak imala otvorene granice i koja je svojim građanima dopuštala prelazak tih granica čak i prema Zapadu u kojem je sloboda disala punim plućima.
Marina Horkić, “Sex, domovina i rock’n’roll” /VBZ, 99 kuna/
Premda danas mnogi književnici jugoslavenski period hrvatske povijesti opisuju uglavnom tamnim bojama, Marina Horkić, ne krijući ni na trenutak svu ideološku uskogrudnost titoističkog socijalizma i sva njegova ekonomska ograničenja, ipak tom periodu prilazi s puno više simpatija i s puno više empatije. Naravno, simpatije i empatije nema za crvene vlastodršce, dapače. Ali ima benevolentnosti prema običnim ljudima koji su u onom sustavu komunističkih vrijednosti bili potpuno apolitični, a takvi su zapravo bili u većini. Istina, iz one poštapalice o seksu, drogama i rock’n’rollu, barem u ovom romanu droge su ustupile mjesto domovini. Domovina iz neke političke arkadije bila je droga za mnoge, napose mlađe ljude koji su svoju intimu podredili društvenom trenutku koji je tolerirajući traperice, privatno vlasništvo i strane automobile pokušavao koketirati s kapitalizmom kako bi socijalizam prikazao prihvatljivijim. Ipak, kraj socijalističke vječnosti u svom punom sjaju postao je zoran baš krajem šezdesetih prošlog stoljeća. Tada je postalo jasno da većina ljudi barem prešutno želi neka druga pravila života te da je uvezena revolucija pala na svakodnevnim životnim pitanjima, što i nije čudo za zemlju koja je oduvijek mogla trpjeti politički jaram, ali samo ako nije pod svaku cijenu htio mijenjati tradicionalni način života.
I dok Marina Horkić suvereno ispisuje one stranice romana koje se odnose na oslikavanje socijalističkog svakodnevlja prepunog proturječnosti i nesporazuma, do problema nailazimo u finišu romana koji ostaje nedorečen, prebrzo prekinut u svom rastu kao dizano tijesto koje je prije vremena maknuto od izvora topline. Kada se već odlučila za realističan prikaz života dviju djevojaka neopterećenih poviješću svoje domovine, onda je i u finalu romana trebalo osigurati više prostora za rasplitanje svih onih rukavaca u koje je ova proza zašla. Ipak, tko voli da ga roman ponese prema vlastitim izmaštanim svjetovima, neće biti razočaran epilogom u kojem se tek naziru nova iskušenja što ih prevrtljiva povijest obilato servira stanovnicima ove čudnovato zapuštene zemlje iz samog središta Europe.
Roman “Sex, domovina i rock’n’roll” intimističko je, dobro napisano štivo koje će poklonike steći ponajprije u ljudima nespremnim za odricanje od sjećanja na vlastitu mladost. Mladost u kojoj im je seks praćen rock’n’rollom bio puno važniji od šibenskog zova stare domovine.
>> Tribusonov Banić sad se lakše uspuše, ali još uspijeva riješiti slučaj