REZULTATI ISTRAŽIVANJA

Predstavljena knjiga 'Dobar, loš ili zao? - populizam u Hrvatskoj'

Foto: Igor Soban/PIXSELL
Promocija knjige Dobar, loš ili zao? Marijane Grbeša i Berta Šalaja
Foto: Igor Soban/PIXSELL
Promocija knjige Dobar, loš ili zao? Marijane Grbeša i Berta Šalaja
Foto: Igor Soban/PIXSELL
Promocija knjige Dobar, loš ili zao? Marijane Grbeša i Berta Šalaja
Foto: Igor Soban/PIXSELL
Promocija knjige Dobar, loš ili zao? Marijane Grbeša i Berta Šalaja
24.04.2018.
u 23:08
Na odnos medija i populizma upozorila je i Grbeša istaknuvši kako su mediji za populiste "kisik publiciteta", a populisti za medije "fantastično medijsko meso".
Pogledaj originalni članak

Knjiga "Dobar, loš ili zao? - populizam u Hrvatskoj", u kojoj politolozi Berto Šalaj i Marijana Grbeša sustavno analiziraju populizam kao fenomen suvremene politike te predstavljaju rezultate istraživanja populizma u Hrvatskoj, predstavljena je u utorak u Zagrebu.

Knjigu (307 str.), u izdanju zagrebačke izdavačke kuće Tim press, predstavili su novinari Jasmina Popović i Boris Rašeta, sveučilišni profesor Ivan Šiber, izdavač Hašim Bahtijari te autori.

Ističući kako se gotovo svakodnevno u svijetu o populizmu i populističkim političarima objavi jedna knjiga ili znanstveni tekst, Bahtijari je rekao da je ovo prva knjiga takve vrste u Hrvatskoj koja bi svojim značenjem trebala potaknuti i druge znanstvenike da i dalje proučavaju fenomen populizma i populistički diskurs.

Navodi da su autori u svoja tri istraživanja populizma u Hrvatskoj u posljednjih pet godina pokazali da su hrvatski populisti vrlo slični populistima u svim drugim zemljama jer jedno govore dok su u oporbi, a drugo dok su dio vlasti. U pravilu se pozivaju na narod, ali u puno manjoj mjeri nego populisti u Francuskoj ili Belgiji, te kao i drugi populisti tvrde da su samo oni istinski predstavnici naroda. Također, rekao je, iza naoko zavodljivog stila i retorike kojim se hrvatski populisti obraćaju građanima u pravilu se krije demagogija ili benigni oblici nacionalizma. Bahtijari je istaknuo i da se hrvatski populizam od populizma u drugim zemljama razlikuje po izostanku ekstremno lijevog ili ekstremno desnog populizma.

Foto: Igor Soban/PIXSELL
Promocija knjige Dobar, loš ili zao? Marijane Grbeša i Berta Šalaja
Foto: Igor Soban/PIXSELL
Promocija knjige Dobar, loš ili zao? Marijane Grbeša i Berta Šalaja
Foto: Igor Soban/PIXSELL
Promocija knjige Dobar, loš ili zao? Marijane Grbeša i Berta Šalaja
Foto: Igor Soban/PIXSELL
Promocija knjige Dobar, loš ili zao? Marijane Grbeša i Berta Šalaja
Foto: Igor Soban/PIXSELL
Promocija knjige Dobar, loš ili zao? Marijane Grbeša i Berta Šalaja
Foto: Igor Soban/PIXSELL
Promocija knjige Dobar, loš ili zao? Marijane Grbeša i Berta Šalaja
Foto: Igor Soban/PIXSELL
Promocija knjige Dobar, loš ili zao? Marijane Grbeša i Berta Šalaja
Foto: Igor Soban/PIXSELL
Promocija knjige Dobar, loš ili zao? Marijane Grbeša i Berta Šalaja
Foto: Igor Soban/PIXSELL
Promocija knjige Dobar, loš ili zao? Marijane Grbeša i Berta Šalaja
Foto: Igor Soban/PIXSELL
Promocija knjige Dobar, loš ili zao? Marijane Grbeša i Berta Šalaja

Naglasivši da se autori nisu u knjizi odlučili dati vrijednosni sud o populizmu, Popović je rekla da su čitateljima dali dovoljno elemenata da se odrede prema tom fenomenu suvremene politike, da nauče razlikovati vrste populizma, ali i da osvijeste deficite hrvatske demokracije. Vezano uz odnos medija i populizma ocijenila je kako je dio političkih aktera odlično shvatio i prigrlio današnje društvene mreže kako bi došao do što šireg kruga ljudi i na tome izgradio prepoznatljivost i popularnost. Stoga smo, smatra Popović, danas suočeni s političarima, koji zahvaljujući svojim statusima na društvenim mrežama postaju poželjni za intervjue i gostovanja u emisijama, iako ih njihov stvarni izborni i politički rezultat nekada ne bi kvalificirao za istupanje u javnosti čime čine "medvjeđu uslugu" onima koji s pravom i istinito ukazuju na probleme.

Na odnos medija i populizma upozorila je i Grbeša istaknuvši kako su mediji za populiste "kisik publiciteta", a populisti za medije "fantastično medijsko meso". Smatra i da mainstream mediji neprestano izvještavajući o populistima, makar i kritički, normaliziraju njihovu retoriku u javnom prostoru koja time prestaje biti radikalna i postaje rutinska i dio mainstreama.

Navodeći kako se populizam kao ideologija danas temelji na aktualnom društvenom momentu te ekonomskim i političkim problemima, Šiber je rekao i da populizam na tome pokušava mobilizirati narod nasuprot pokvarenim elitama. "Čitava knjiga na neki način je borba između naroda, koji je po definiciji pošten i neiskvaren, i elite, koja je iskvarena i otuđena od naroda", kazao je.  Šiber je rekao i da autori u knjizi daju koristan prikaz populističkih stranaka u Europi, SAD-u i Latinskoj Americi te pokazuju da te stranke kada dođu na vlast i preuzmu odgovornost za funkcioniranje vlasti s vremenom gube popularnost jer više nisu populističke.

Za Rašetu "šokantan podatak" istraživanja populizma u Hrvatskoj bio je da zemlja ne "vrvi populizmom", već ga jedva ima u tragovima. Također, istaknuo je, istraživanja su pokazala da populistički pokreti nisu fenomen periferno nisko razvijenih zemalja, već visoko razvijenih zemalja poput Francuske, Italije ili SAD-a.

I Šalaj je kazao da Hrvatska za sada nije toliko ozbiljno zahvaćena populističkim valom kao neke druge zemlje u kojima su etablirane, mainstream stranke praktički nestale s političke scene, a zamijenili ih populisti (Grčka, Italija, Poljska, Češka itd.) već  hrvatski stranački duopol za sada nije ozbiljno ugrožen, iako je uzdrman od 2015. godine. 

Pogledajte na vecernji.hr

Još nema komentara

Nema komentara. Prijavite se i budite prvi koji će dati svoje mišljenje.