Osječki long, long play

'S mnogo sam proba odlazio s knedlom u grlu'

07.07.2018.
u 15:02
Nova hit - predstava oživjela je duh Osijeka koji je bio jedan od najvažnijih kulturnih centara bivše države, grada ukojem nisu vjerovali da dolazi rat
Pogledaj originalni članak

Nakon praizvedbe na Osječkom ljetu kulture, u HNK Osijek premijerno će zaigrati “Osječki long, long play” Branka Kostelnika u dramatizaciji Davora Špišića, predstava o Osijeku s kraja 20. stoljeća, te svojevrsna oda generaciji koja nije očekivala mrak koji će joj donijeti ratne devedesete.

Isprepletene sudbine

– Rođen sam u Osijeku šezdesetih, živio sam tu sedamdesetih i osamdesetih, ali tek radeći na ovoj predstavi, spoznao sam koliko smo svi isprepleteni. Autora ovog teksta Branka Kostelnika znam kao vođu kultne art-rock grupe Roderick, dok sam ja svirao u bendu Osman, nazvanom po jednom osječkom klošaru koji je također u predstavi. Brankov bend oteo je našeg gitarista pa ga u to vrijeme nisam volio iako ga zapravo nisam ni poznavao – prisjetio se redatelj Saša Anočić.

Okupljali su se u kafiću Valentino u koji i danas većina zalazi pa su i mnogi likovi iz tog osječkog okupljališta završili u novoj predstavi. U njihovoj generaciji taj kafić glasi za jedan od rijetkih sačuvanih simbola njihova Osijeka.

– Nekako svaka generacija na ovim našim postjugoslavenskim prostorima nosi etiketu “izgubljene” i “naivne”, tako nam je grah pao. Ta naiva se u našem slučaju, generacije rođene 60-ih reflektira u osjećanju da smo jednom osvojili standarde slobode, društvene i stvaralačke, da se nećemo više morati boriti za jednom izboreno. A trag koji smo ostavili, usudio bih se reći, bio je neprocjenjiv. Desetljeće od kraja 70-ih i pojave punka pa sve do početka 90-ih bilo je strašno plodonosno u jednoj nevjerojatnoj energiji i sinergiji medijskih, glazbenih, vizualnih, teatarskih, filmskih, književnih snaga. Plodovi koje smo stvarali dosljedno su rastakali posvađane socijalističke faraone, a onda je novi rat sve brutalno resetirao na nulu – objašnjava nam Davor Špišić, prisjećajući se kako je njihova generacija dugo bila naivna i u nevjerovanju da bi se novi rat mogao dogoditi, a to drastično gubljenje nevinosti trajno ih je obilježilo.

– Ta generacija je bila heterogena u multikulturalnom, multimedijalnom smislu, pogledima na društvo i svijet, pa i na sam rat. Najviše boli što je dosta ljudi građanske provenijencije, koji su bili kičma grada, otišlo iz Osijeka. Često sam to uspoređivao s nogometom, jedan Davor Šuker, Goran Vlaović ili Igor Cvitanović prerastu okvire sredine i normalno je da odlaze u veće klubove koji ih onda prodaju Europi, svi zarađuju i oni se afirmiraju. U našoj priči ratna događanja i sve što se zbivalo i prije i nakon rata povuklo je velik dio kvalitetnih ljudi, i po meni je to jedan od razloga zašto grad danas stagnira. Pitanje je samo koliko će vremena proći dok ta nova generacija, koja jest jaka i talentirana u mnogim segmentima, stasa i povuče da se ta scena ponovno razvije i da Osijek ima taj identitet i urbanitet – govori Branko Kostelnik.

Podsjećamo ga kako mnogi misle da taj period sedamdesetih i osamdesetih previše mistificiramo, da se stječe dojam da nakon toga više ništa nije stvoreno.

– Mislim da ne, baš zbog svega što sam naveo. Osamdesete su u nas bile ono što su šezdesete bile na zapadu, veliko kulturološko i sociološko značenje. Radovi novovalnih autora kvalitetom, značenjem i posljedicama bili u razini s nekoliko najznačajnijih kulturnih fenomena poput Zagrebačke škole crtanog filma ili Muzičkog biennalea, kada su mnogi europski umjetnici pohodili Zagreb i on je ušao na umjetničku mapu Europe. Po anglosaksonskim kritičarima, novi val je u Jugoslaviji bio najjači istočno od Britanije, gdje je nastao, pa, ako je Osijek bio jedno od najjačih središta u SFRJ, možete onda zamisliti koliko je to jaka scena bila. Sigurno tu ima i nostalgije, kao i onih koji na toj priči žele zaraditi, ali osnovna potka, uvjeren sam, zaslužuje vrednovanje – kaže Kostelnik.

Emotivno putovanje

Svim autorima, kao i ansamblu, ovo je bio katarzičan i emocionalno izuzetno važan projekt.

– U zadnjih nekoliko godina režiram samo kad moram, zgadilo mi se kazalište u Hrvatskoj. Ali ovo je jedna sasvim drugačija, za mene mnogo intimnija priča. S mnogo sam proba odlazio s knedlom u grlu, iz dana u dan su me gazile emocije. I publika reagira vrlo emotivno, ali i različito: neki govore da im je iznimno tužna, a drugima je komična. Svatko će u njoj vidjeti neki svoj grad – zaključuje Anočić.

Pogledajte na vecernji.hr

Komentari 1

FO
forza
00:35 08.07.2018.

Jako dobro smo znali da dolazi rat zato odjebite jugoslaveni...